Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Frankrike???Kör med en svensk och en tysk flaska. Då blir det aldrig problem
Aluminiumflaskorna uppfyller inte ECE UN 67R01 i enlighet med EN 1949.
Även om det stoppar vid 80%.
Den expert du hänvisar till vem är det? Konstigt om plötsligt 1000 installationer inte är godkänd, tror inte det.....Har nu varit i kontakt med en expert på området vad gäller installation av fasta gasol tankar eller flaskor och fått följande svar till intyget om Alugas flaska
http://alugas.se.linux194.unoeuro-server.com/wp-content/uploads/2018/03/T-2541-LS-2822.pdf
Nedan svar:
This is exactly what it’s not supposed to be, absolutely not!!
π or “Pi” = TPED and standing for Transportable Pressure Equipment Directive.
it’s an ADR directive and completely opposite with ECE 67R01 and/or PED and not fulfilling the requirement in the EN1949 directives for LPG installation.
Gäller även Komposit:
And thus not allowed to be fixed and installed in the camper with the idea of filling yourself these cylinders in the LPG stations, all over in Europe.
Nedan finns två länkar till var man kan köpa standarden som gäller för installation av fast gasoltank,flaska.
Sökresultat - Svenska institutet för standarder=
https://www.nen.nl/NEN-Shop-2/Standard/NENEN-19492011A12013-en.htm
Det certifikat som länkas till här är det certifikat som följer varje Alugas tankflaska,detta krävs att man har kvar när flaskan skall kontrolleras efter 10 årCertifikatet som diskuteras här i tråden hör till Alugas PA11- och PA14-flaskor. Dessa flaskor förmodar jag att ingen monterar fast, eftersom de precis som t.ex. P11 bara har en anslutning och inte något fyllstopp. De flaskor som Alugas tillverkar för fast montage är något helt annat, har två anslutningar, fyllstopp och nivåmätare. Certifikatet till dessa flaskor ser därmed också helt annorlunda ut.
Jag är övertygad om att trådskaparens rubrik avser Alugas flaskor för fast montage och inte PA11.
Har aldrig någonsin i något land råkat ur för att någon vill tittat på min gasolinstallation,eller för den delen elkablar osv.,det finns helt enkelt inte tid eller intresse för detta, någon som råkar ut för detta?