• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allting förändras

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Allting förändras

Selv donerte jeg bort alle gamle dataklenodier da vi flyttet fra stor enebolig til leilighet i 2000. Mesteparten står i dag på datamuseet ved Universitet i Agder. Som Affezell var jeg bilelektrikker på den tid vekselstrømsdynamoene gjorde sitt inntog rundt 1966, men jeg fikk spesiallistkurs på disse og også på Nissan sine forgassere. Men allerede i 1969 var jeg over i databehandling ved Universitetet i Oslo. Data og IT ble jobbet til jeg gikk i pensjon.

Første "mobiltelefon" var en 12 kg sak manuell vhf som jeg hadde frem til NMT-450 kom på markdet, det ble en slik for bilbruk.

Hadde fornøyelsen av å være med på testingen av det utstyret om ble brukt på det store møtet i Paris hvor teknologien for GSM ble valgt. Norge og Sverige hadde et forslag som ingen av de andre land trodde kunne fungere, men med 1 base-enhet og 2 terminaler ble dette demonstrert og valgt. Prototypen ble laget på Televerkets forskningsinstittutt på Kjeller - disse var av mine kunder den gangen.

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025
Sv: Allting förändras

Jag har en känsla av att det mesta inom elektronikbranschen blivit billigare.
Min första "släpbara" laptop på 7 kg kostade 40000 som i dagens penningvärde motsvarar det mångdubbla.

Microsofts program kostade tusenlappar och skulle uppdateras var artonde månad för flera hundra. Idag kostar apparna några kronor eller är rent av gratis.

Ja visst har det blivit billigare och smidigare!!!!

Ja köpte min första GPS 2001 den kostade då 18000:- ink montering. För då gick det inte att stoppa den I fickan som nu!:p:

Toppen