• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag vill nog påstå att husbilarna i dag överlag håller en dålig kvalité i förhållande till vad dom kostar. Det är problem om en bil kostar 500,000:- eller 3,000,000:-
och här kan ju jag tycka att ju dyrare bil desto mindre problem borde det vara men så är inte fallet tyvärr. Anledningen till detta är ju att på en dyrare bil är det större avanser till tillverkare och säljare så här borde det vara utrymme att kontrollera bilarna under bygge och innan leverans. På de dyrare bilarna är mörkertalet större för ingen vill offentligt säga att man gjort en dålig affär eller betalat för mycket för sin drömbil.
Detta är oerhört svårt att komma åt då efterfrågan på husbilar är så stort som det är i dag. Årsproduktionen är ju i princip såld innan några bilar har börjat tillverkas och under dessa omständigheter så är det nog omöjligt att några klubbar skall kunna påverka något, störst möjlighet skulle dock enligt min mening märkesklubbarna ha i detta då de kan anfalla tillverkarna med en mer enad front. Vad jag vet finns det väl en Kabe klubb i Sverige och de flesta av dessa bilar finns väl i Sverige och de flesta är väl med i kubben eller borde vara med och alla talar samma språk så här borde det ju gå att påverka tillverkaren.
Hur detta funkar det vet jag ej.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Ett bättre sätt skulle kunna vara att konsumenterna genom sina klubbar eller i alla fall någon typ av organisation satte press på försäljarna map den bristande kvaliten på husbilar. Eller kanske att konsumenterna undvek dom märken som utmärkte sig. Då skulle nog försäljningsorganisationen sätta press på tillverkarna som säkerligen inte vill tappa andelar på marknaden. Man kan ju läsa här att en del av oss har köpt nya bilar som är behäftade med många fel & att försäljarna i de flesta fall skött reklamationerna på ett bra sätt. Egentligen så har inte detta med saken att göra. Nya bilar skall inte vara behäftade med en massa fel som dom är idag. Tillverkarna måste se till att dom har en effektiv slutkontroll av produkten innan den skeppas till försäljning. Som det är idag utan förmodad slutkontroll räknar man kanske med en viss del reklamationer & lägger kostnaden för detta på produkten. Den korrektiva åtgärden för detta problem torde vara en effektiv slut/leveranskontroll av produkten som sista station i tillverkningen på fabriken.

Bennie
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag håller med att det kan vara bra med en ombudsman. Men då skall det vara en som kan ha förtroende av alla. Inte bara köpare men också säljare. Annars kommer det aldrig att fungera.

Det är kanske något man kan föreslå till årsmötet..............................

Det behövs ingen motion till årsmötet, vad som behövs är någon eller några medlemmar som är villiga att ta på sig uppgiften att fungera som ombud för de medlemmar som själva har svårt att kräva sin rätt mot företagen.

Därefter kan kanske dessa få styrelsens uppdrag att representera klubben vilket skulle ge dem en extra status och kanske rent av möjlighet för HBK att inleda samarbeta med ARN.

Enbart att redogöra seriöst här på sidan om sina problem har visat sig räcka för att få företagen att ändra sig.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.019
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Sista mening. Vad ska klubbarna ta för ansvar över ditt inköp??
Förstår inte vad du menar med att klubbarna ska ta sitt ansvar???

Dom bilar vi köpt hos Codat sedan 1997 så har det alltid varit problem med olika saker men där har det aldrig varit några problem med att få det fixat.
HaDe Hasse

Hej Hasse!
Jag anser inte att det ska behövas en motion för att få t.ex. HBK, tillsätta jurister inom de egna leden. Skulle tro att alla i styrelsen, liksom du och Eva, också läser inläggen här i forumet! Det är väl bara att sätta igång!
Till din fråga;
Dom ska inte "ta ansvar" för mitt husbilsköp men dom ska kunna hjälpa mig den dagen jag eller andra medlemmar kör fast i förhandlingar med husbilsförsäljaren.
Som en liten köpare har man inte mycket att sätta emot men om en klubb har uttalat en grupp som arbetar med frågan "smäller det högre"!
Det är bara att gratulera att du fått bra förtroende för "din" säljare och så långt är det ju inga problem men när det går snett kan det faktiskt kosta på både pengar och psyket!
Ha det!
B&B
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.688
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Hej Hasse!
Jag anser inte att det ska behövas en motion för att få t.ex. HBK, tillsätta jurister inom de egna leden. Skulle tro att alla i styrelsen, liksom du och Eva, också läser inläggen här i forumet! Det är väl bara att sätta igång!
Till din fråga;
Dom ska inte "ta ansvar" för mitt husbilsköp men dom ska kunna hjälpa mig den dagen jag eller andra medlemmar kör fast i förhandlingar med husbilsförsäljaren.
Som en liten köpare har man inte mycket att sätta emot men om en klubb har uttalat en grupp som arbetar med frågan "smäller det högre"!
Det är bara att gratulera att du fått bra förtroende för "din" säljare och så långt är det ju inga problem men när det går snett kan det faktiskt kosta på både pengar och psyket!
Ha det!

B&B
Men jag kan fortfarande inte förstå varför HBK har med detta att göra. Om jag har problem med min leverantör så är det väl något mellan mig och återförsäljaren. Och vi har aldrig haft något problem med vår husbilsleverantör (codat) som alltid har på bästa sätt har åtgärdat det som vi har påpekat.
Att anlita en jurist kostar massor av pengar. Vem ska bekosta det? Tycker du att klubben ska bekosta en enskild medlems kostnader för en jurist?
 
Senast ändrad:

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.702
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Det behövs ingen motion till årsmötet, vad som behövs är någon eller några medlemmar som är villiga att ta på sig uppgiften att fungera som ombud för de medlemmar som själva har svårt att kräva sin rätt mot företagen.

Därefter kan kanske dessa få styrelsens uppdrag att representera klubben vilket skulle ge dem en extra status och kanske rent av möjlighet för HBK att inleda samarbeta med ARN.

Enbart att redogöra seriöst här på sidan om sina problem har visat sig räcka för att få företagen att ändra sig.

Gunnar har helt rätt i det han skriver, om någon är villig och kunnig i dessa frågor går det bra att höra av sig till styrelsen.

Att Husbilsklubben däremot skulle ha en jurist anställd är inte möjligt, någon ekonomi för detta finns inte.

Dessutom är det ju så att ett husbilsköp är ju något som den enskilde gör gentemot en försäljare och det är svårt för oss som klubb att gå in i enskilda affärer.Dock kan vi naturligtvis ha synpunkter på dom generella problem som finns i branschen.

/Leif
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Nu är jag rätt ny här så jag har inte riktigt koll på vad som finns och inte finns i klubben redan, men...

Borde inte HBK ha någon typ av sammanställning eller register över handlare i Sverige (och kanske även Tyskland) som är erkänt seriösa och ansvarstagande respektive oseriösa eller rent av kriminella.

Det kan såklart vara svårt att få en 100% rättvis bild och risken är att en handlare svartlistas pga att en kund har helt orealistiska krav på service och kvalitet på en produkt (ja, det finns sådana kunder också och kunden har absolut inte alltid rätt).

Som nybilsköpare i Sverige lär det väl inte spela någon roll om man köper sin bil en bit bort? Hellre en seriös och trygg säljare 20 mil bort än en skojare runt hörnet. Genom att klubben då aktivt rekommenderar respektive avråder från köp hos olika handlare så kommer ju de oseriösa få det mycket svårare att fortsätta medan de pålitliga gynnas vilket gör att de får bättre förutsättningar att överleva och utvecklas.

Sådana som jag, som är nya i husbilsvärlden och törstar efter information, bland annat om handlare, kan på ett enkelt sätt gå in och titta i listan och fokusera på objekt till salu hos dessa handlare och sortera bort oseriösa. Som det är nu får man ställa en fråga i forumet i varje enskilt fall och hoppas på svar.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag tror inte att det finns någon husbilsförsäljare som har bara nöjda kunder.
Det finns så gott som alltid någon som har haft "besvär" med försäljare.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Nej!
Jag tycker absolut inte att HBK som klubb engagerar sig i detta utan vi medlemmar ska fortsätta att dela med oss av våra erfarenheter både positiva och negativa. Är det någon som har tex. något positivt att säga om ett företag så dela även med er av namn på den ni haft att göra med.För det är många gånger individen som betyder en hel del.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Det är alltför svårt att generellt och "rättvisande" beskriva enskilda säljares/säljorganisationers verkliga insatser/ansvar vad gäller husbilar, bla baserat på följande olikheter där det kan skilja på;
¤ Vad säljaren säljer(?); stor skillnad om bilen är "udda" och säljs i små antal på marknaden.
¤ Vad säljaren verkligen tillhandahåller; egen allomfattande verkstad (för drivlinor och kaross) eller kanske som ytterlighet ingenting alls, förutom att säljer en husbil.
¤ Om säljaren har egna verkstadsresurser; har de anställda då tillräcklig kompetens, ledning och är de servicemedvetna/-inriktade.
¤ Om säljaren har verkstadsresurser; men säljer få husbilar av många sorter kan det också bli komplikationer även om säljaren har "vissa verkstads-/serviceresurser.
¤ Säljarens "köpavtal" med leverantör/fabrikat; har säljaren månne satsat på att själv stå för vissa garantirisker, mm .... och därmed "i olika mån måste satsa på att chansa" och vid "behov" söka undvika att ta "vissa merkostnader".

Detta utgör endast ett axplock av det som husbilsköpare själv måste kunna ta ställning till och utvärdera map bla sin egen situation med t.ex bostadsort, var, hos vem och på vilka premisser man kan "få" erforderligt garanti- resp servicearbete utförd (= förutom själva husbilen i sig!)?

Så vitt jag kan se så skiljer sig inte husbilsmarknaden alltför mycket från p-bilsmarknaden i mer än att;
¤ husbilar kostar betydligt mer än p-bilar och deras påbyggnader blir i och med det och små antal ganska udda på många orter.
¤ P-bilar har i kraft av större antal på marknaden en av "resp märke" sammanhållen organisation med visst övergripande verksamhet på marknaden. För husbilar gäller detta enbart de ca 40% som utgörs av drivlinor/chassi.
¤ Förvånande också att nästan alla husbilsköpare låter sig bindas upp i så pass enkla köpekontrakt som de som oftast bildar grund för köpet. Köparen är den som har kraven på sig ofta inte mycket att "ta på" då det gäller säljaren!

Sammantaget innebär detta att mycket större krav ställs på en husbilsköpare (som en husköpare men med sämre skydd och möjligheter till hjälp) än på en p-bilsköpare .... ! Bästa sättet att skydda sig som förstagångsköpare av husbil (och även kanske därefter) är att börja med att "torrsimma bland andras erfarenheter - varför inte på HBK's hemsida?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Kan någon/några som har eller haft problem med säljföretaget, nämna något/några namn på en jurist/advokat som har erfarenhet av olika lösningar mellan säljare o köpare. Det borde ju finnas jurister eller advokater som är specialister på bilkontrakt eller husvagnar när det gäller bodelar. Husvagnar har funnits betydligt längre än husbilar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Motormännens Riksförbund erbjuder sina medlemmar gratis teknisk och juridisk rådgivning samt subventionerade advokatkostnader vid till exempel köprättsliga tvister. Juristerna har specialistkompetens inom områden som t.ex verkstadsjuridik, fordonsrelaterad köp- & skadeståndsrätt. Dom ger råd vid trafikolyckor, garanti- & reklamationsfrågor, ägandeformer & verkstadstvister.
Medlemsavgiften är 440:- (pensionär 360:)

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

..................................Borde inte HBK ha någon typ av sammanställning eller register över handlare i Sverige (och kanske även Tyskland) som är erkänt seriösa och ansvarstagande respektive oseriösa eller rent av kriminella. ................. bland annat om handlare, kan på ett enkelt sätt gå in och titta i listan och fokusera på objekt till salu hos dessa handlare och sortera bort oseriösa. Som det är nu får man ställa en fråga i forumet i varje enskilt fall och hoppas på svar.

Tanken är god men det skulle kanske minska HBK's auktoritet som en seriös förening om klubben skulle hugga hälsenorna av "vissa" handlare & rosa andra. Detta med garantitvister & ej fullföljda affärsuppgörelser är en ganska komplex fråga där den felande- & den förfördelade parten varierar från gång till gång. Ren oärlighet förekommer likaså missuppfattning om vad som sagts & avtalats. En sådan lista som du efterfrågar finns på konsumentverkets hemsida (Svarta listan). I övrigt så tycker jag att den största rådgivaren är detta forum. Ta del av inläggen & försök att bilda dig en egen uppfattning om medlemmarnas uppfattning om en handlare. Är du osäker på en handlare så kan du undvika denna eller ta råd i detta forum innan du börjar prata affär. Om trots alla försiktighetsåtgärder en affär skulle gå fel så kan man ju alltid utnyttja rättshjälp via sin hemförsäkring.
Detta är min personliga uppfattning & så skulle jag agera.


Bennie
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Gunnar har helt rätt i det han skriver, om någon är villig och kunnig i dessa frågor går det bra att höra av sig till styrelsen.

Att Husbilsklubben däremot skulle ha en jurist anställd är inte möjligt, någon ekonomi för detta finns inte.

Dessutom är det ju så att ett husbilsköp är ju något som den enskilde gör gentemot en försäljare och det är svårt för oss som klubb att gå in i enskilda affärer.Dock kan vi naturligtvis ha synpunkter på dom generella problem som finns i branschen.

/Leif

Hej! Leif. Jag håller med om att vi inte ska driva frågor mot bilföretag med anställda jurister.

Men vi som har husbil har ett problem med branschen.

- Garantin är ofta hänvisad till inköpsstället vilket kan vara långt bort.
- Lastvikten är ofta så liten att det är svårt att nyttja bilen lagligt.
- Ofta sena leveranser utan vettig kompensation eller hävning av köp.
- Det saknas en vettig branschorganisation inom husbilsföretagarna.
- Ojämn kvalitet inom verkstadsåtaganden och godkännande av garanti åtaganden.
- etc


- Vi som förening borde påtala dessa brister till berörda myndigheter. T.ex Konsumentverket. (Styrelse)
- Kanske ta fram en checklista inför husbilsköp och verkstadsbesök åt medlemmarna. Ev förslag vad som borde vara med i köpeavtalet och inte finnas med.(Kräver intresserad person som har tid)


Jag vet att alla ni i styrelsen arbetar på Ideell basis och att ni har många andra punkter att hantera som tar tid. (vilket jag uppskattar) Men jag skulle vara glad om styrelsen hade tid att dryfta problemen med ex: Konsumentverket.

27549fd.png


Detta är en ganska viktig fråga för många medlemmar.

Men jag är glad ändå. Jag tycker klubben funkar kanon.:)
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.638
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp


...

- Garantin är ofta hänvisad till inköpsstället vilket kan vara långt bort.

...

"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. Till vem, annat än säljaren/garantilämnaren, menar du att man ska vända sig när det gäller garantiärenden?

"Reklamationsrätt" är stipulerad i Konsumentköplagen (KKL). I KKL anges även vad rätten innebär, och hur man skall förfara vid reklamation.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Själv är jag fortfarande nöjd med min hos återförsäljare inköpta nya husbil och tycker att de har hanterat både lev.försening och de få fel som uppstått föredömligt. Nu har jag ju iof kanske betalat ungefär vad bilen kan tänkas vara värd och inte dubbelt så mycket. ;)

Kanske läge för en hyllningstråd till sånt man är nöjd med istället för mest negativa trådar? :)

(Rimor Europeo 69P 2011, Lindströms Bålsta!)
 
B

BernthåInger

Guest
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Hej LasseG.
Har sett hört dig spela och sett dig på motorcykel, är sedan tidigare Norrtälje bo.
Jag håller med dig angående positiva upplevelse i hop med sin husbil.
Vi är jätte nöjda med våran leverantör och inga problem med relationen på något sätt och med vår husbil.

(Mc Louis, Mc 4-75, Kungsängen)

MVH
BernthåInger
Eskilstuna:)
 
Toppen