• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

All-round-bilen ???

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: All-round-bilen ???

Hej Allis!
Trots att campern var lätt (en Isocab på runt 450 kg) och trots att jag naturligt nog körde betydligt saktare med camper än med olastad bil, så var drivmedelsförbrukningen så hög som runt 1½ l diesel per mil. Detta på en L200 -00. En camper gör fordonet ordentligt högt och bilen skulle kanske gått billigare med en starkare motor?? En viss tröst var det att dieselförbrukningen inte var så förfärligt mycket högre med släp efter bilen.
I vilket fall sålde jag campern efter ett par år, men bilen har jag kvar; ett mkt praktiskt fordon, men lite törstig (ca 1,1 l/mil) är den även utan camper.
aake

F

F.d. 2621

Guest

Även om nu Aake07 försöker dämpa min nya yra över ett helt nytt koncept med relativt höga förbrukningssiffror, så känns detta verkligen riktigt riktigt - för oss - och för andra kan det naturligtvis vara helt galet.

Jag har nu också studerat en Camper-överbyggnad av dagens utförande, hur man monterar på och av, behov av viss förstärkning av bilens fjädringspaket, ventilations- och uppvärmningsalternativ, skatt- och försäkringskostnader mm mm. Min övertygelse stiger för varje timme.

Nu återstår bara den "lilla" detaljen - att sälja husbilen !!!!!!!!!!! I dessa dystra tider !!!!!! Verkligeheten är ofta det största problemet.

F

F.d. 11346

Guest

Hej Allis. Vi har oxå en L200 årsmodell 00, den drar utan campern runt 0,8 med camper på 4dl mer, vet inte om det skiljer något på modellerna. Vi har Aktivitymodellen.Och 4x4 tar ju alltid lite mer . .Och om det är så att det går år lite mer bränsle, så iallafall får du bingo ekomomiskt:D:D:D I ditt fall får ju du bort husbilen o ena volvon. J.....r vad bränsle du kan köpa för det..:D:D:D:D:D.

Bilagor

• IMG_0583.JPG
    IMG_0583.JPG
    3,2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 2621

Guest

Ja visst, Easy Riders!

Jag har bara en sak att klaga på när det gäller dig / er - varför delade ni inte med er om all denna visdom tidigare?!?! Tillsammans med massor av människor i Canada och övriga Nord-Amerika med liknande klimatförhållanden som vi har i Norden har ni behållit all denna visdom om detta härliga koncept för er själva! Skäms!!

Skämt åsido - hundratusentals kronor kan man på detta sätt spara in och samtidigt verkligen lösa och ordna till ett givande friluftsliv - året runt. Vi är ju hundmänniskor, som far land och rike omkring på diverse hundaktiviteter och trodde att en modern, stor husbil var ett bra alternativ. Men, men och men igen, vintertid är det inte så enkelt med en stor tung, framhjulsdriven husbil, och övrig tid är det inte heller så enkelt - t ex. på jaktprover o dyl ute i terrängen.

Dessutom - OM det, som i Tyskland och andra EU-länder redan är, blir lag och föreskrifter även hos oss att hundar måste transporteras i bur eller med säkerhetsbälte samt OM det införs lag att pbil kl 2 över 3500 kg får köras i max 80 km/h.................. Just det, då löser man det galant med Easy Riders´koncept - dvs lätt lastbil och hundarna i baksätet.

F

F.d. 11346

Guest

F`låt
icon11.gif
icon11.gif
:D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Allis!
Uppenbarligen har jag inte varit tillräckligt tydlig i mina inlägg om camper. Jag trodde inte det var en reklamtext du efterfrågade. Att konceptet har uppenbara och självklara fördelar utgick jag ifrån att vi alla var medvetna om. Om man som i mitt fall har flakbilen sedan tidigare ( jag är inne på min tredje) så är en camper ett utmärkt komplement.
Jag tror att min L200 var alltför motorsvag (2½ l och 100 Hk) för att kunna släpa på camper på ett ekonomiskt sätt?
När du köper din camper se då till att även få en värmeväxlare (med cirkulationspump på returledningen installerad); då har du gratis uppvärmning av bodelen under färd och möjlighet att värma bilmotorn med centralvärmepannan.
Mvh
aake

L

Lärkan 321

Guest

Kul att läsa den här tråden.
Det finns tydligen fler som umgås med samma tankar som vi. Vi känner att det kanske vore bra med en lite "enklare" bil som är lättare att använda i tätorter och dessutom lättare att använda året om.

Vi har börjat fundera kring modeller typ CIs Kyros eller liknande. Detta skulle innebära att SAABen som för det mesta sår oanvänd här hemma skulle kunn avyttras

Vi har hittills kommit fram till att vår nuvarande Riviera 55 P 2008 är suverän när vi väl är framme vid målet (den går visserligen också bra att köra på stora väger men inte lika lätt i stadskärnor och inte heller att parkera. Men vi tror nu att vi vill vara lite tuffare och kunna åka på brantare och smalare vägar ..... vi vill lättare kunna parkera i city .....vi tror ännu att det är så i alla fall.....

Finns det någon som har erfarenheter från liknande lösningar eller i övrigt har kloka synpunkter när vi nu blivit vacklande ...
Nedan har du länken till den modell vi funderar på.

Bengt i rkeljunga

L

Lärkan 321

Guest

Sv: All-round-bilen ??? - 2008-10-26, 16:49

Kul att läsa den här tråden.
Det finns tydligen fler som umgås med samma tankar som vi. Vi känner att det kanske vore bra med en lite "enklare" bil som är lättare att använda i tätorter och dessutom lättare att använda året om.

Vi har börjat fundera kring modeller typ CIs Kyros eller liknande. Detta skulle innebära att SAABen som för det mesta sår oanvänd här hemma skulle kunn avyttras

Vi har hittills kommit fram till att vår nuvarande Riviera 55 P 2008 är suverän när vi väl är framme vid målet (den går visserligen också bra att köra på stora väger men inte lika lätt i stadskärnor och inte heller att parkera. Men vi tror nu att vi vill vara lite tuffare och kunna åka på brantare och smalare vägar ..... vi vill lättare kunna parkera i city .....vi tror ännu att det är så i alla fall.....

Finns det någon som har erfarenheter från liknande lösningar eller i övrigt har kloka synpunkter när vi nu blivit vacklande ...
Nedan har du länken till den modell vi funderar på.

Bengt i Örkeljunga

Bitte o Lars

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej Lärkan, efter 2 alkov bilar så är vi mycket nöjda med våra Twin nr.1 o 2 kan rekommendera. :) Lite mindre utrymme men tycker att vi ryms bra smidig i stan o på landsväg vi använder den också som bruksbil vår nuvarande är också automat växlad.

Men diesel värme som Ci Kyros har vet jag inte om man blir beroende av el på stellplazerna har inte hört hur den fungerar med Truma så är det inget bekymmer.

F

F.d. 53000

Guest

när jag läser ditt inlägg om det finns någon sådan bil ,så är enkla svaret det finns ingen. För att få drömbilen så måste du nog göra som Bror ,köpa en och bygga om den så den passar just dej och din fru Hälsningar Yngve

F

F.d. 10115

Guest

Hur funkar det när det gäller besiktning och försäkring på en camper? Och hur är komforten i en L200 som verkar vara den vanligaste bilen i hop med en camper? Är baksätet tillräckligt bekvämt för längre dagsetapper på autobahn? Funderar allvarligt på ett camper ekipage ,har inte fått upp ögonen på dom förren nu.:)

F

F.d. 55256

Guest

För mej verkar en van, typ Kyrios som länken här ovan visar till vara lite boende sett till kostnaden 465000 kr utan särskilt mycket i utrustningsväg. Säkert en bra bil att åka med men sämre att bo i. Om man jämför utrustning i vår Rapido helintegrerad som bara är 5 mm längre men lite bredare, så är innerutrymmen och utrustning ganska överlägsna. Nu går det ju inte att jämföra pris rätt av, då vår bil är en 05:a mot en ny, men begagnatmarknaden är nog rätt god för en köpare idag.
Ove.G

F

F.d. 2621

Guest

Jag startade den här tråden med den nya erfarenheten som ny husbilist

att en modern, stor husbil naturligtvis har en fantastisk utrustning och komfort, MEN
att den med sina 4 ton och endast framhjulsdrift har en alltför dålig förmåga att ta sig fram el bak
att den bl a därför har alltför begränsad användning - för OSS
att VI, som inte "campar" mer än några dagar i taget, skulle vara bättre betjänta av en annan lösning
med mindre men ändå tillräcklig boendekomfort och med en bil, som man vågar köra av vägen
med, ut på en vanlig grässlänt eller där ingen väg är anlagd men ändå användbar
med en bil, som kan användas året runt som en "vanlig" personbil med ett baksäte som är till-
räckligt bra och mycket säkert för våra hundar, vilket vi inte kunnat finna i "riktiga" husbilar.

Denna lösning tror vi oss kunna finna i en 4 WD bil av typen King Cab med en "camper", som relativt enkelt kan monteras på och av. Med tillräcklig "camping-komfort". Jag inser naturligtvis att detta alternativ, inte är särskilt attraktivt för t ex en barnfamilj eller för dem som bor i husbilen längre tid och / eller gör långa turer över hela Europa.

Var och en må bli salig på sin tro.

F

F.d. 55256

Guest

Min jämförelse mellan vår bil och Kyrios faller utanför jämförelsen med camper och fyrhjulsdriven dubbelhyttspickup.
Ove.G

F

F.d. 2621

Guest

Jag vill bemöta ARGOS´ föga konstruktiva "undran" med att själv undra om han ö h t sett ett baksäte i den King Cab-liknande typen av bilen jag talar om. Det finns flera märken av dessa, och de har ett "baksäte", som inte kan jämställas med vanliga personbilars.

Om man där monterar bort bksätena inkl underredet får man ett mycket djupt och oslagbart hundsäkert utrymme med ett galler mellan framsätena. Där får våra hundar åka, och därifrån är det inte möjligt att "dom stackars krakarna kan komma flygande som projektiler".

Vi är uppfödare av jakthundar i 30 kilos-klassen och tämligen erfarna hundmänniskor, och vi har insett hur svårt eller närmast omöjligt det är att skapa tillräcklig säkerhet för den typen av hundar i s k vanliga husbilar.
Om man däremot endast har en hund och av någon liten ras, är det en helt annan sak. Då kan man dessutom, som ARGOS ta in en "krocksäker bur" i husbilen, där "krakarna" kan transporteras. Hittills har vi aldrig sett någon som gör det och endast undantagsvis sett andra, som arrangerat något bra och krocksäkert i t ex garaget. Nej, det vanliga är nog att hundarna får vara lösa i husbilarna, t ex vid fötterna hos någon i förarhytten. Vi tillhör inte den typen av hundägare.

F

F.d. 53000

Guest

Vi tillhör nog den typen av husbilsägare som har våra små hundar lösa i bilen,för med den typen av bilar vi kör i trafiken så måste vi vara hänsynsfulla mot andra bilar och så också mot våra djur vi har med oss.

F

F.d. 2621

Guest

Alldeles riktigt, OveG, så är det.

Helt olika typer av bilar för olika typer av behov för olika människor. Det finns sällan en lösning som passar alla. Det gäller att kompromissa och pröva sig fram.

F

F.d. 4380

Guest

Våran Harry sitter fastspänd i sitt säkerhetsbälte som är kopplat till det ordinarie.
Fung bra för oss varje fall.

Obs !
Det är inte Harry på bilden !!:mcride:

Roger

Toppen