• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

All-round-bilen ???

F

F.d. 2621

Guest
Rubriken är kanske inte så lyckad, men jag hittade inte någon bättre. En annan tråd "den perfekta husbilen" löper parallellt men handlar om andra aspekter än de som jag önskar få belysta.

Vi köpte vår första husbil för ett år sedan - ny, stor, bekväm, toppenutrustad på alla sätt, härlig att köra osv osv. MEN inte var det väl vad vi behövde och skulle ha köpt! Den är suverän under sommarmånaderna och den korta tid som frugan, som fortfarande jobbar, kan avsätta i konkurrens med många andra prioriteringar. Och några längre utlandsturer är bara inte att tänka på, så som många andra kan göra och som säkert är toppen.

Vi ställer på bilen 1 maj och ställer av den 1 oktober eftersom jag övrig tid inte anser det vara så kul att åka omkring mest ensam och ev korta helger när inte diverse hundaktiviteter pockar på.

Vi har dessutom två Volvo V 70 i familjen, som vi anser behövs för att leva bekvämt, och det är nu, sent omsider och när orostider börjar anmäla sig, som jag funderar om det inte finns någon bra lösning på ett slags all-round-bil, som kunde vara ett alternativ till perfekt husbil för kortsäsong och en andrabil i familjen. Ett slags minihusbil och i stället för en av personbilarna som andrabil. Som man kunde använda året runt, helst med 4wd så man inte behöver rädas vinterväglag, som väger mindre än 3 ton, som inte behöver dusch, toa, perfekt kök, markis, cykelställ, gasoltuber, sitt- och sängplatser för 4-6 personer osv.

En liten Portapotti, vattendunk, campingkök med småtuber osv räcker långt. Två sovplatser räcker, hur man ska lösa värme- och ventilationsfrågan vet jag inte än.

Jag har väl sett en del mini-husbilar men utan att lägga någon på minnet som intresserat mig. Vissa smartingar bland HBK:s medlemmar har nog kommit längre - sådana som Jappe, Onslow, Kölis m fl ???? Det MÅSTE finnas fler som tänker så.

OM man någon gång med en sådan där "mini-husbil" som jag vill hitta, vill göra en längre tur, så kan man ju hänga på en dragkärra med vindskydd, stolar och bord, parasoll mm. annat. MEN husvagns-alternativet är inte någon lösning. TÄNK NYTT

F

F.d. 11346

Guest
Sv: All-round-bilen ???

Detta trodde vi inte. Vi har ju det du skriver:D:D:D:D:D

Bilagor

• semester 2005 055.jpg
    semester 2005 055.jpg
    241,4 KB · Visningar: 61

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Har också haft liknande funderingar - men inte fått nåt direkt gensvar från hustru. :)

Dessa märken/modeller har jag hittat på Blocket - finns säkert många fler:

- My Little SMC
- PÖSSL
- VW California

Är det såna du menar??

Blivande husbilsägare - när båten är såld.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes mange ferdige løsninger, noen har permanent høyt tak og kommer ikke inn i P-hus. Andre har belgløsning for å få ståhøyde, ett eksmpel på det siste er VW Multivan og Westfalia utgaver fra VW og Mercedes. Mest kompakte og akseptable er muligens MB Vito Marco Polo og Viano Marco Polo. Disse er fullt ut brukbare som dagligbil, og for 2 akseptabel som husbil for kortere turer.

F

F.d. 50005

Guest

Hej Allis!
Vi hade tidigare en WV Westfalia med högtak, byggd på den lilla transportern. Det var en helt fantastisk liten bil, perfekt som andrabil, att köra och handla med mm. Den var en liten husbil med det mesta: kylskåp, gasolspis, förvaringsskåp, bensinvärmare, porta potti, markis, 2 sängplatser (4 om man utnyttjade överdelen, men den använde vi som bagageutrymme). Parkeras på en vanlig P-ruta, bensinförbrukning 1 l/mil. Använde den även som "skåpbil" för att frakta t.ex. till soptippen, hämta hem virke till husreparationen mm. mm. Den bytte vi för bara ett litet tag sedan mot en "fullstor" husbil, Laika 595 lång. Detta med ålderns rätt, lite gnällighet och önskan om högre komfort och större utrymme. Men ibland saknar vi enkelheten och lättheten att hantera. (Den finns till salu på husbilen.nu.)
Hälsningar
Agne

Visa bilaga DSC00218bmp.bmp Visa bilaga PICT0778bmp_redigerad-1.bmp

Senast redigerad av en moderator:

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej Allis.Gå in på www.tikro.info Dom har både mercedes och peugot med fyrhjulsdrift.Dom har även repr. i sverige.Den finns i tre längder och tre olika drivlinor mercedes ,peugeot och wv och i väldigt många planlösningar.

M.V.H. Göte27

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej!

Vår första lilla bobil på en MB 206 D -74. Denna byggde jag om från vanlig skåpbil -79 och körde sedan runt 30.000 mil innan den tog slut. U-soffa bak, kompakt köksdel, gasolkamin (punktvärmare) inbyggd i fronten på garderoben/torkskåpet. Isolerade stalldörrar mellan förarhus och bodel. Framhjulsdriven, men inte så baktung, och fungerade faktiskt även på fjällvägarna vintertid (med snökedjor till hands). Vi bodde i den utan nämnvärt lidande även vid temperaturer under -30 C. Dieselförbrukning under 1 l/mil. Naturligtvis fick den även göra tjänst som reserv för personbilen.

Trots att jag inte har tummen rätt placerad gick det ändå att bygga på en sommar. Säkert mindre krångligt att bygga idag, då på 70-talet fick man hitta på det mesta själv.

Bilden från fiskeresa i Tröndelag på 80-talet.

aake

Bilagor

• img334 (Medium).jpg
    img334 (Medium).jpg
    73,7 KB · Visningar: 18
F

F.d. 3088

Guest

Jag såg en Defender med ett fabriksbygge på innan semestern (Alkov) :cool:
Den tror jag på, har letat på nätet men hittar inget , någon mera som sett en sådan:confused:

Gurra

F

F.d. 7569

Guest

Den här såg vi på campingen vid Fyns huvud i somras. Ser riktigt praktisk ut.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest

Tack för intressanta förslag och idéer!
Easy Rider leder nog racet ändå och det vore kul att höra mer!

En King Cab-liknande bil med 4 wd och ett relativt-lätt-att-ta-av-och-på-hus verkar mycket intressant. Bilen måste ha ett baksäte - inrett för säker transport hundarna - och en lika lätt-att-ta-av-och-på-kåpa över bilens lastutrymme när "huset" inte används och står där under car-porten och väntar på sina höga ben.

F

F.d. 11346

Guest

Tack för intressanta förslag och idéer!
Easy Rider leder nog racet ändå och det vore kul att höra mer!

Hej. Kul att du tycker att det är en smart lösning, vi har faktiskt omvänt en del husbilsåkare att skaffa denna lösning. Själva köpte vi vår första husbil, en ny Hobby 600 år 1985 som vi hade några år och hade mycket skoj med. Men allt var inte bra, T.ex att det var varmt så in i h..... i bodelen på sommaren.Tvärtom på vintern. Vi brukade till sist säga att bilen ställde sig och slirade bara det blev mulet vid horisonten. Blött gräs+ körning i snö o is var alltid spännande. Så då fick vi samma tankar som du har nu. Vi hade en pickis redan, så vi köpte en camper, och har efter 16år inte ångrar oss en sekund. vill vi ut o resa så är det bara att backa under huset och släppa ner det på flaket på en bil som vi använder som familjebil o transportbil. Våran Camper har nog samma grundutrustning som vilken husbil eller husvagn som helst. Fasta vatten o avloppstankar, isolerade o med värmeslingor. Gasspis, ganska stort kylskåp gas +el + 12 volt, vattenburen värme gas+el Kassetttoa. Utvändig dusch. Små fönster och inte så stor volym att värma gör den väldigt varm på vintern till liten energiåtgång. Bra isolering gör att den oxå är sval på sommaren. Men med en sån måste man vara minimalistisk med prylar o bra-att-ha-grejor för mycket lastutrymme finns inte o inte mycket lastvikt finns det över heller när den kommer på flaket.Så nu fick du reda på varför vi kallar oss Easy Rider:D

F

F.d. 2621

Guest

Tack än en gång Easy Rider! Jättebra namn på ett intressant koncept !

Jag är flitig på datorn och telefonen nu och har hittat hel del matnyttigt, främst i Haninge-trakten! Om man säger så - ingen öppen reklam här inte!

Jag känner en ny slags morgonrodnad i höstrusket, det här spåret kan det bli något av. Att det blivit en "omväg" över en riktig husbil får man ta som läropengar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej!

Vi hade en camper på 4WD flakbil under några år. Förvisso en del goda sidor hos konceptet men inte så bra som jag hade föreställt mig. Rätt bökigt både att ta av och framför allt att sätta på, mkt begränsade packutrymmen (=inga sänglådor) och min bil med camper utan släp ville ha 1½ l diesel per mil, vilket är betydligt mer än vår nuvarande fullstora husbil drar. Men för övrigt så.....

aake

Bilagor

• IMG_0278.JPG
    IMG_0278.JPG
    127,1 KB · Visningar: 7
F

F.d. 7668

Guest

Allroundbilen?, visst finns den! Jag har en Peugeot Boxer 5,65 m lång som sommartid duger till allt. Utrustad med allt som gör boendet komfortabelt: kök, toa, tvättrum, vx-riktare, batteriladdare, markis, cykelhållare, Alde-värme, platt-TV med antenn och ett jättestort bagage som rymmer alla utemöbler plus två golfbagar. Jag behöver ingen ställplats utan parkerar på vilken P-plats som helst, bilen används hela sommaren till alla tänkbara uppgifter. Jag har t.o.m kört hem 4,5 meter långa plank från virkeshandlaren. Den går att snålköra på 0,8 lit/mil och rymmer 2 + 1 sovplatser och har tre olika värmesystem:
220 volt Alde, 12 volt Webasto samt motorvärmen via värmeväxlare. Nu har jag kört 11.000 mil och funderar starkt på att bygga en ersättare på nya 6 m långa Boxern.

F

F.d. 2621

Guest

Aake 07 - 1,5 l utan släp låter hemskt. Jag provkörde en ny sådan bil vi talar om här, dvs 6 cyl, 171 hk, 4 wd. Suverän helt enkelt och enl uppgift förbrukning under litern
Nyare camper-påbyggnader med vikt ca 600 kg är förmodligen och förhoppningsvis (!!) både rymligare och lättare att ta av och på.

Rondh - imponerande uppgifter, men - ingen 4wd, eller?

David - också fina grejor, men litet dyrt och heller ingen 4wd antar jag.

mvh Allis

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hejsan
En bra pickup med camper på flaket står högt på min önkelista men hustrun har en helt annan åsikt......... Visst jag håller men lilla frun om att det är bekvämt och ombonat med våran gamla solifer, och den har fungerat bra både sommar och vinter för oss ingen tvekan.
Men som andrabil är den inte det bästa alternativet, jo det funkar men en pickup har många andra fördelar och andvändningsområden som man kan nyttja året runt.
Hämta ved, köra skräp, få hem byggmaterial mm:eek:
men det blir nog att man får drömma och önska ett tag till och hoppas på att hustrun ser samma fördelar som jag tillslut.....
mvh Claes
HusbilsBjörk

Toppen