• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkovhusbil sökes

Solrosen44

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Alkovhusbil sökes

Okej bra
hur mycket väger er?
Hur mycket får ni lasta?
Är det elpatron i dom?
Många frågor blev det.

Vi har vägt upp våran till 3850 kg, har el-golvvärme och Truma 6 med elpatron. Tjänstevikten ligger på ca 2950kg - tom. vi har även cykelställ och markis så då minskar ju lastvikten.

Carado och Sunlight är identiska - byggs på samma fabrik av Hymer/Dethleffs. Skillnaden är att de har olika trädekor på luckorna och på klädseln. Plus dekalen på utsidan :). Annars är det samma husbil.
Carado ägs av Hymer och Sunlight av Dethleffs.

//Ika

F

F.d. 53396

Guest

Låter bra det
Är det standard med el golvvärme och truma 6 med elpatron?

Solrosen44

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026

Jag tror att det är Truma 6 som är standard hos alla Carado/Sunlight-bilar.

Vet att t ex hos Adrias Sunliving så är det Truma 4 som gäller.

//Ika

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vi har haft en Weinsberg 700 MEH -14 (delintegrerad) tidigare. Prisvärd modell. Är Knaus motsvarighet till Carado/Sunlight.

Men hade det varit jag som tvekat mellan de här bilarna så hade jag lagt till några kronor och tagit en 15 med nya utförandet. Prisskillnaden är inte så stor. Fördelen är även att du har fabriksgaranti ett år framåt. Har själv behövt använda den på 3 husbilar jag köpt. På 2 av de har instrumenten behövt bytas ut.

Weinsberg CaraHome 700DG - MwSt., Klima, 7,43m lang als Alkoven in Hohenaspe

Behöver du mer lastvikt så ber du firman ordna pappren för upphöjning till 3850kg så tar du med de till registreringsbesiktningen. Så gjorde jag vid sista köpet.

F

F.d. 53396

Guest

Den jag länka till värkar inte ha elpatron i:mad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Rätt vanligt att de saknar elpatron i tyskland, så även vår. Men du kan tanka många kilo gas för prisskillnaden mot svensksåld husbil :). I vår husbil kan vi köra värme genom Truma aventa ac:n ( värmepumpsfunktion). Har även använt tystgående värmefläkt ibland om vi har elplats.

Toppen