• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkov eller integrerad? Planlösning, Hjälp.

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Alkov eller integrerad? Planlösning, Hjälp.

Vi har 3 barn och med vår Burstner A747-2 ,-03 får vi en suverän rullande semesterbostad med gott om plats,mycket bra lastvikt med över 1ton i lastförmåga,vattenburen värme med vattenslinga i alkoven.Med Al-Ko chassi går bilen som ett strykjärn på vägen.
Modellen finns till bra pris begagnad i Tyskland.Jag tycker bilen är välbyggd och vi har inte haft några problem med vår bil.
//Lars

:yes:

Senast ändrad:
F

F.d. 24707

Guest

Ombyggd husbuss modell Neoplan, Setra, Jonkheere (Stavning?) vore drömmen. Helst dubbeldäckare. (Kanske när högvinsten trillar in)

Fler frågor!

En alkov, är den viktbegränsad på något sätt?

Försäkringar, glas. Integrerade har ofta stort framfönster. Självrisk?

Kikar på modeller runt 98-02.

Brukar det sitta värmeväxlare på husbilarna som värmer upp bodelen under körning?

Motoralternativ som ska undvikas pga mycket strul med t.ex vehusventilation?

www.larzan.wordpress.com
Önskar er alla en riktigt trevlig helg.

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här är ett exempel på planlösning som kanske är tilltalande .

Är inte barna med så behöver ni ju inte sänka ner överbädden i fram .

Vattenburenvärme och den bör ju vara värmeväxlare i men å andra sidan när vi åkte från sälen när det var -20 så körde jag med minimal värme i bodelen och bilen klarade av att hålla värmen i hela våran bil , vi har luftburen värme . Dehtleffs I6611 årsmod. -05 | Halland | Blocket

CaravanClub har 1500:- i självrisk för den stora framrutan .

När det gäller växellådan på Fiat så var det väl 03 som den gjodes om för bättre smörjning och även bodelensväggar har ju blivit bättre isolerad med åren med foam istället för material som kunde suga vatten .

När det gäller krocktest på helintegrerade så ser hymer ut så här : YouTube - CrashTest: Hymer B-Klasse SL och jag tyckte det var lite "för liten" deformationzon = för snabbt uppbromsande .

Men som det skrivs så är det ju en otrolig rymd i en helintegrerad men har man mindre barn som vill ha sin sovplats alltid färdig så är det ju alkov som gäller .

Senast ändrad:

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Kanske NYA Adria Matrix är något att titta på för eran del :) Har fast säng längst bak med ett garageutrymme under. Ett vinkelkök och en rejälsittgrupp med vridbara förarstolar och en nedfällbar säng ovanför sittgrupp så det ger möjlighet till sovplatser för 6 personer. Matrix - Adria Mobil

Vi är starka spekulanter på denna och ska åka och kika ännu en gång innan vi bestämmer oss. Lycka till med erat kommande husbilsköp :)

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

En viktig sak är den tvångsventilation som finns i bodelen.Det bästa är om det finns ventilation som INTE är via takluckorna,dvs de har tätningslister.Detta minimerar draget i bodelen under färd.Vår nuvarande Burstner A747-2 har separat ventilation genom insläpp via insteget och utsläpp via separata "skorstenar",dels över köket och dels i duschutrymmet.Vi hade tidigare en LMC645 med ventilation via takluckorna och det var extremt dragigt,kallt i bodelen under färd.Vår senaste bil är helt dragfri under färd.
//Lars

:yes:

F

F.d. 660

Guest

Larzan: för er del måste väl en alkovbil med antingen våninssäng bak till barnen, eller en med dubbelsäng bak till er och då kan barnen sova i alkoven. Eftersom ni, som du själv skriver har en viss "pondus" eller rondör så gissar jag att en ev. nedfällbar säng skulle vara till barnen och det blir väl ganska bökigt då dessa oftast inskränker på sittgruppen när den är nedfälld. Lite dumt om alla måste gå och lägga sig så fort barna blir trötta. Vi har alkov och jag tycker det är en lite bortglömd konstruktion, smidigt med en säng som alltid är redo att tas i bruk, samtidigt ligger den inte mitt i blickfånget så det gör inget om man slarvar lite med bäddningen. Framförallt tar den sängen inget av golutrymmet.
En sak till, med garage under får man ju massor med lastutrymme iofs. men det blir ändå att klättra upp i sängen på en stege/trappa, då kan man ju lika gärna klättra upp i en alkov.

Här är en modell med både våningsäng och alkov tex.Codat Husbilar - Beg fordon

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hej,

glada ägare till en Eura Mobil 675 VB (Ford) sedan senaste sommaren.
Två grabbar om 10 år och hustru har nu testat både sommar och vinter
och det fungerar riktigt väl.
Våningssängar till barnen i bakre delen och alkov med stora mått till oss
föräldrar är guld. Vår insikt är att det är viktigt (i alla fall för oss) att kunna
ha sängar som står "färdiga" och att man trots det faktiskt har en sittgrupp
att kunna nyttja.
Vinkelkök skapar golvyta som gör att man kan röra sig utan att krocka
och ett duschytrymme kommer väl till pass som naturlig klädavhängning
och kängorna kan rinna av sig utan att fuktskada!

Dubbelgolv i vintercampingen och robusta material i inredningen är
absoluta plus, som vi ser det.

Till sportlovet bär det av mot camping-Spa i Österrike !

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Den är godkänd för 3 passagerare enligt Transportstyrelsen. Så bälten för 4st finns.
Ha det

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är väl en L-soffa och när det skall sitta 2 stycken i bak så får man plocka bort en skiva samt sitt och ryggdelen men då det är alkov så är det ju enkelt att lägga det där uppe om man vill ha det som en L-soffa när man står still en tid .

Här är en bild på min som jag har visserligen plockat bort ventilatonsskivan för att montera en grövre slang men du ser just hur man gör med benutrymmet .
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/23881d1263595095-slang.jpg

F

F.d. 24707

Guest

Är det inte ventilatonsutblås där uppe?
Kanske går att åtgärdas.

F

F.d. 5898

Guest

Tackar för alla "inputs".

Kikade på blocket på en eura mobil profila 675, såg riktigt trevlig ut.
Dock undrar jag lite om den är bältad till alla.

Eura Mobil Profila 675 VB -07 | Västerbotten | Blocket

Ser ett litet problem på den bilen som jag retade mig på i gamla bilen och det är när jag skall "krypa" farm till hytten , det finns bilar som har alkovbädden ledad så den går att lyfta upp (halva) när man inte använder den .
Fördelen jag såg med vår alkov var att vi hade ingången precis bredvid och den var helt kanon att kasta upp jackor och liknande i .....

F

F.d. 5898

Guest

Är det inte ventilatonsutblås där uppe?
Kanske går att åtgärdas.

Vi hade inga utblås däruppe , sista tiden innan vi bytte bil körde vi med en nödlösning , vi skaffade en lång lätt ledad slang som vi la vid ett utblås på golvet och sedan satte fast andra sidan i mörkläggnings stången , inte snyggt men det blev varmare .

Nya husbilen har nedsänkbar säng över dinetten , men den är ännu så ny för oss så jag har inga större + och - ännu , blev endast en resa sedan blev det vinter , men till nästa år skall den få skor med dubbar *ler*

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vår Dethleffs 5881 hade värmeslangar runt hela alkoven. Provade dock aldrig att vintercampa i den så vet inte hur effektiva de är.
Den modellen tyckte vi funkade kanon med två barn i våningssängarna bak. Vi vuxna i alkoven. Visst lite bök är det om den som ligger innerst vill gå på toa på natten, men inget vi störde oss på. Alltid bäddat och ändå sittplatser över.

F

F.d. 24707

Guest

Har snart semester och ska passa på att kika på helintegrerade husbilar.
Det verkar vara lite mer "vår melodi".

Gillar luftigheten, och känner att man förlorar ett utrymme (som det är ont om) vintertid om man ska behöva stänga till förardelen på grund av kallras. Då känns det bättre att kunna nyttja förardelen, snurra runt på fåtöljerna och ha två sittplatser som kan nyttjas.

Sen den stora instrumentbrädan. Den känns som ett stort plus för de "apparater" man släpar med sig såsom mobiler, navigator, lösa kartor, campingkataloger samt att det ger fin utsikt för de som åker i färdriktningen.

Som denna t.ex. ser ut att passa fint. Kanske eller väldigt i överkant på pris (inte om travet går som man vill). Men liknande planlösning fast lite billigare (om det finns förstås)
Niesmann Övrigt - Begagnad Niesmann + Bischoff Arto 69 Garage: Byt Bil!
Har ingen brådska, hittar säkerligen en som passar och "klickar".

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kikade på den på transports.sidor för fordonsförfrågan och den är ju importerad = att parabolen inte fungerar här .
Tjänstevikt 3425 kg totalvikt 4000 kg och jag tycker 575 kg är lite med tanke på att man fyller 100 liter vatten , mat , kläder ,fru och barn osv .. Det springer snabbt iväg .

Toppen