• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkov eller integrerad? Planlösning, Hjälp.

F

F.d. 24707

Guest
Utgångspunkt.
# 2 vuxna och 2 barn. (Vuxna har "pondus")
# Sommarsemester + några vinterturer (bl.a Sälen)
# Sällan mer än ett par nätter på samma plats
# Långa styrningar

Så ser det väl i korthet ut för oss med husvagn idag.

Sen har vi lite frågor om planlösningen. Vilket passar två oviga vuxna och 2 barn bäst?
Vad håller sängen/sängplatsen för i kilon.

Har kikat på en del integrerade modeller med en dubbelsäng bak, brevid toalett/dusch.
Matplats/sovplats i mitten + nedfällbar bädd.

Hur fungerar det praktiskt att bo så?
Mb/Renault/Ford eller Fiat? Vad ska man kika på?
Motorservicekostnader?
Kamremsbyten, hur ofta? (Läst mycket om rembrott trots unga modeller)

Kom gärna med praktiska tips om modeller.

www.larzan.wordpress.com

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alkov eller integrerad? Planlösning, Hjälp.

Sök i forumet så hittar du massor av liknade frågeställningar.

MVH

Montreal

F

F.d. 24707

Guest

Hade hoppats på en egen "samlad" tråd.

F

F.d. 50080

Guest

Vi är också 2 + 2 och har haft vår husbil i 6 år. Vår yngste var då 2 år och sov jämte mamma där bak i dubbelsängen. Nu är han 8 och vi tittar efter ny husbil. Efter dessa 6 åren och närmare 300 nätter i husbilen vet vi vad vi vill ha och det är följande;

Övervåningssäng där bak, så barnen får varsin säng.
Vinkelkök, så man inte behöver trängas.
Vinkelsittgrupp och vridbara framstolar, alltså ej dinett.
Nedsänkbar säng till oss vuxna, alternativt alkov.
Absolut inte helintegrerat. Vi tycker det är dumt att ta bort det enda någorlunda krocksäkra och ersätta det med en plastlåda…
Gärna garage under övervåningssängen.
Mercedes.

Tyvärr finns inte en sådan bil…

F

F.d. 24707

Guest

Alkoven. Hur är det att sova längst in? Barn eller vuxenavdelning?

F

F.d. 1997

Guest

Övervåningssäng där bak, så barnen får varsin säng.
Vinkelkök, så man inte behöver trängas.
Vinkelsittgrupp och vridbara framstolar, alltså ej dinett.
Nedsänkbar säng till oss vuxna, alternativt alkov.
Absolut inte helintegrerat. Vi tycker det är dumt att ta bort det enda någorlunda krocksäkra och ersätta det med en plastlåda…
Gärna garage under övervåningssängen.
Mercedes.

Tyvärr finns inte en sådan bil…

Har du tittat på Frankia 6800 ED?
Finns som halvintegrerad med nedfällbar säng fram!
Frankia - Grundrisse HolidayClass
/David

F

F.d. 2735

Guest

I april får vi våran Adria coral A 670 SL Supreme Edition levererad
har 3 barn 11,9 och 5 år.
Ett tips titta på den!
mvh Fredrik

F

F.d. 50080

Guest

Har du tittat på Frankia 6800 ED?
Finns som halvintegrerad med nedfällbar säng fram!
Frankia - Grundrisse HolidayClass
/David

Tack för tipset! Jag kollade på hemsidan, men blev inte klok på om det var möjligt med nedfällbar säng på denna modell...
Så jag letade upp broschyren vi fick på Forsbergs hösten 08, och det verkar vara som du säger! Men försäljaren sade då att det inte gick på Mercedes, (om jag kommer ihåg rätt) Detta måste kollas! :)

F

F.d. 1997

Guest

Tyvärr finns den nedfällbara sängen fram inte med i 2010-års katalog. Men jag har sett halvintegrerade på både MB- och Fiat-chassie som har den. I 2008- och 2009-års kataloger är den med. I 2009-års katalog står det att sängen går att få till vissa planlösningar. Det finns planlösningar där sängen skulle blockera samtliga tre dörrar och det kanske inte är så bra. Det står inget om att sängen är chassieberoende. Dock går det inte att få en alkovmodell på MB-chassie men det är en annan sak.
/David

F

F.d. 9480

Guest

Kolla de flesta helintergrerade Amerikanska bilarna, mkt utrymme, billiga priser! Flera finns på Blocket just nu!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Larzan.

Jasså, det har också blivit dags för dig att konvertera!:)

Vi köpte delintegrerad LMC på Fiat/Alko chassi i somras. Vi är bara 2 vuxna. Vi har tidigare kört med alkov när barnen var mindre. Jag gillar egentligen alkovbilar! Tycker de trängs undan onödigt mycket av delintegrerade. Särskilt för barnfamiljer. Visst är luftmotstånd och bränsleförbrukning något högre, men boutrymmet blir suveränt i förhållande till fordonslängden. Antingen kombinerar man alkoven med ovanpåsängar eller enkelsängar ellr dubbelbädd bak. Lite beroende på barnens ålder, fordonslängd osv. Beträffande ttillgängligheten till bädden när man inte är så smidig så gäller det att "provklättra" de modeller man är intresserad av. Det finns relativt lättillgängliga alkover samtidigt som det finns enkel- och dubbelbäddar bak som är nästan lika högt upp under taket. Nedfällbara bäddar är en ny användbar fluga men som i stort sätt alltid påverkar boendet vid nedfälld bädd. Helintegrerat har jag inte satt mig in i eftersom det aldrig varit aktuellt för oss. Kan vara fördomar, men vi har aldrig gillat avsaknaden av passagerardörr och att man plockar bort den relativa krocksäkerhet som jag inbillar mig att ändå originalhytten ger.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av husbilschasssi men har mycket stor Ducato och en del Transit erfarenhet i min omedelbara närhet och hör mycket gott om Fiat Ducato.

Hälsningar
Krister N

J

Jimbo

Guest

Har själv haft en alkovbil men bytte ganska snart till en helintegrerad då det är en helt annan känsla och utrymme än delintegrerat/alkov.

Har nu en Frankia i 800 och är helnöjd med planlösningen =).

Som tidigare inlägg sagt:
Vinkelkök, vinkelsoffa, snurrbara framstolar.

Utrymmet runt bordet är något vi älskar i vår nuvarande bil, särskilt på vintern när alla inne i bilen. Man sitter ledigt 8 personer runt bordet och myser =).

En viktig sak som bör beaktas är även stuvutrymmen/lastutrymmen. På vintern med alla kläder och skidor. Åker man husvagn kan man ju alltid använda bilen som förråd men denna möjlighet försvinner ju med husbil.

MVH/
JIMBO

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej

Vi har för tillfället en alkovbil. Vi tycker prisbilden blir bättre. Sen har jag fått för mig att den nedfällbara sängen i helintegrerade har en viktbegränsning på 150-160 kg och det räcker inte på långa vägar för oss.....:twitcy:.

Nu har vi tänkt byta bil eftersom vi bara kommer vara 3 st som åker. Jag tror det blir en alkovbil igen men denna gång med lite större sällskapsutrymmen istället för alla sängplatser vi har i dagsläget.

Om ni ska välja helintegrerad eller alkov beror nog på hur mycket pengar ni är beredda att lägga ut.

Mvh / Per

F

F.d. 24707

Guest

Tackar, det gav ju en del olika perspektiv att ta i beaktning.
Angående förråd, för möblemang,cyklar,skoter m.m. så har jag eget släp som jag kan lasta upp på som skulle kunna nyttjas inom landets gränser i första hand ( med tanke på 6m )

Delintegrerat är nog inte aktuellt alls för oss, i och med att vi är ibland fler som åker ut.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

En fördel med alkov istället för helintegrerat är att sittgruppen kan användas samtidigt som någon lagt sig i alkoven. I vår bil är också alkoven uppfällbar, så den tar inget av takhöjden om den inte används.

F

F.d. 24707

Guest

Vinterbil ?

Hur pass vintervänliga är dessa europeiska husbilar vs amerikanska/kanadensiska? Skillnader mellan tillverkare?
Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka upp till Svenska Rallyt och kika på wrc bilarna.

F

F.d. 50080

Guest

Vinterbil ?

Hur pass vintervänliga är dessa europeiska husbilar vs amerikanska/kanadensiska? Skillnader mellan tillverkare?
Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka upp till Svenska Rallyt och kika på wrc bilarna.

Vår Mercedes Sprinterbaserade husbil har ju bakhjulsdrift. Dessutom valde vi till antispinn och har försett den med Nokian Hakka C (med dubb). Ännu har vi inte kört fast på grund av snö. Jag tror knappast ens antispinnet behövt gå in... :)

J

Jimbo

Guest

En fördel med alkov istället för helintegrerat är att sittgruppen kan användas samtidigt som någon lagt sig i alkoven. I vår bil är också alkoven uppfällbar, så den tar inget av takhöjden om den inte används.

Samma i Frankian. Det enda som faller bort är förar och passagerarstolen som ryggstöden måste fällas på. Men 6-7 pers sitter fortfarande ok i resterande soffor runt bordet.

Min erfarenhet av alkov är kluvet.

Negativt:
Kallt som tusan vintertid vid -20 längst in i alkoven
En riktigt luftbroms som även gör bilen svajjig
Krångligt att klättra upp och ner
En lös stege som hela tiden skall flyttas

Positivt:
Ett superbra stuvutrymme under färd
Mysig kojja för barnen

Min melodi är helintegrerat då det blir en helt ny värld, i positiv bemärkelse.
Men visst, det kostar en slant extra.

En bra bil som vi sneglade på innan vi föll för Frankian var Hymer B 674 med långbäddar.

Tyvärr så blir utrymmet runt bordet begränsat i denna bil när man bäddar ner men helt ok i övrigt.

F

F.d. 2128

Guest

Hej,

Måste bara slå ett slag för en planlösning som inte är så vanlig längre, men mycket praktisk för barnfamiljer! Vi är 3 i familjen och äger en Bürstner 747-2 -03 med en dubbelsäng bak, vinkelkök, en dinett med 4 bältade platser + en bäddbar långsoffa och en bred alkov ovanför förardelen. Garaget under husbilen slukar massor med leksaker för både barn och vuxna. Den nya modellen heter Bürstner 747-2 Argos tror jag. Den är något längre och har en smartare lösning med separat dusch, men tappar lite garage...

/Henrik

Toppen