• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkomätare

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Sv: Alkomätare

En riktigt bra och informativ sida med laboratorietest av ett stort antal alkomätare.
Om man har för avsikt att skaffa en mätare, är det en god idé att jämföra de olika apparaterna. Helt klart att de enkla billiga är betydligt sämre än de som kostar mer.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Köpte också en Dräger 3000 för privat bruk, bra mätare MEN det måste vara fel på mej.

Vi skulle testa mätaren så Gunilla drack 10 cl rödvin och jag tog en 6:a Bowmore. Efter en halvtimme visade mätare 0,00 på mej och 0,28 på Gunilla. På det igen, samma dosering en gång till. 0,19 på mej efter 12 cl wisky och 0,35 på Gunilla efter 20 cl rödvin.

Detta hände mej 1997 efter en fest på mässen. Gubbröra m snaps, Ärtsoppa och punch, kaffe och cognac. Jag åkte hem med en kollega och han fick blåsa. Då ville jag också blåsa men det blev inget utslag ???

Någon som känner igen fenomenet?

F

F.d. 55338

Guest

Den måste vara godkänd. Det finns en lista över godkända mätare, men jag kommer inte ihåg var.
:confused:
//W

Hej. Vi köpte 2st på Gulf i Luxemburg alldeles efter gränsen från Trier sett 3,5eu st.har ej fått visat för Fr.Polisen att vi har dessa, men det kanske beror på att jag ser så "ärlig" ut!!!!! M.a.o. varför köpte jag detta "skit"???

PS. Vi är nu hos "flickorna" i Lissabon. Lizzy o Ove :bock::mh4:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Alkovänner!
Någon som vet om "Franska" polisen använder "min" billigt inköpta alkomätare eller dom använder sina egna grejor vid en kontroll av mej?
Mvh.

F

F.d. 1286

Guest

Frågeställaren ville ha tips på en alkoholmätare som inte kostar skjortan. varför då tipsa om en som kostar 3 000:-? Det var en dyr "skjorta"!
Det kommer att finnas vid franska gränsen och på mackarna för ca 2€.
Naturligtvis kommer polisen att använda sina egna om dom vill ta prov på en förare. Engångsmätaren är till för eget bruk och egen koll.

Ö

örjan o irene

Guest

Vi har kört ca 300 mil i Frankrike under den senaste månaden. Vi köpte alkomätare på Carrafore (ev felstavat)?, dvs en stormarknad som finns i hela landet. De kostade € 1,50 per styck. Tydligen har man en "smekmånad" fram till november. Efter det sägs det att man ev. kan få böter om man inte har en alkomätare i bilen.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Ja eventuellt. Man har också fastställt bötesbeloppet, svindlande 11€ (Elva)... ;-)

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Det är betydligt "billigare" att få ett tillförlitligt resultat, mot att bli av med körkortet.
Många har lurat sig själva, bara för att man känner sig OK, så är det inte alls att lita på.

Alternativet är naturligtvis att låta bli att dricka alkoholhaltiga drycker, då kommar man garanterat att alltid blåsa 0.00 promille vid en ev. kontroll.
Detta är tveklöst det billigase alternativet.

Billiga mätare ÄR inte tillförlitliga, och kan ge helt fel resultat.
Se tidigare nämnda hänvisning till NTF's test.

"Snålheten bedrar fortfarande visheten"

0.00 promille i trafiken

L

Lacke

Guest

Vi var i Frankrike i sept, träffade en dam som sa att det var en rekommendation för tillfället. Men i november skulle det bli ett krav.
Lacke

GunillaoFolke

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2025

Har träffat folk i Frankrike som säger att det här kravet redan lagts i graven. Det går inte att köpa alkomätare på apoteken i Frankrike som de sagt tidigare. Vet man med sig att man inte dricker alkoholhaltiga drycker i samband med bilkörning så fattar jag inte varför man ska släpa runt på en alkomätare för dyra pengar.

F

F.d. 55338

Guest

Vi köpte engångsmätare i Luxemburg före franska gränsen. 2 st för 5 Euro

Hej på er. Hur var det i Ryssland hade också krav på "vodkamätare"??? Jaha så ni är på väg till värmen här nere, vi har kommit till Galé mellan Lagos och Faro. Och det här med regn finns knappt på kartan, vi fick ca:10mm här om natten. Mycket varma sköna dagar med sol och bad här nere. Många hälsn. från bouletränarna Lizzy och Ove. :wub::twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Enligt Expressen är Systembolagets app Promillekoll riktigt bra och visar i stort sett samma resultat som en riktig alkometer.

Men som alltid finns det folk som fortfarande anser att appar och mobiler är leksaker.
Svårigheten är väl att handhavandet blir allt besvärligare med stigande berusningsgrad.

Hur bra koll har du på promillen? | Expressen

mzl.iebsiyfw.320x480-75.jpg

Senast ändrad:
Toppen