• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkomätare

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Hej på er
Är den någon som har tips på en tillförlitlig Alkomätare som inte kostar skjortan?
Funderar på att dra till Frankrike där det verkar vara lag på att ha en i bilen
Med vänlig hälsning,
CalleInvierno

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alkomätare

Hej
Du behöver inte ha någon dyr mätare. Det finns engångsmätare (glasampuller) att köpa på mackar och varuhus för ett par €. Dessutom är det så att pga problem med leveranser av engångsmätere under sommaren så har polisen skjutit upp kontroller av detta till November.
/Bertil

D

Deleted member 11118

Guest

Är i Frankrike och än har jag inte fåt tag i någon alkomätare, frågat på 2 mackar sen gav jag upp. Vi har frågat några fransmänn på olika ställplatser, det flesta vi frågat vet inte om lagen ens. Jag kör utan mätare går hur bra som helst. Har dock en extra lampa i bilen till halvljuset, lär vara lag på det också.

Vin och ost och disiel är billigt så det är bara att åk................trevlig resa Calla

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Dräger 3000 är bra.
Används av bla polisen.
Finns hos bla Mekonomen och kostar runt 3000:-.
Skall kalibreras med jämna mellanrum.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Hej på er
Är den någon som har tips på en tillförlitlig Alkomätare som inte kostar skjortan?
Funderar på att dra till Frankrike där det verkar vara lag på att ha en i bilen
Med vänlig hälsning,
CalleInvierno

Var i Frankrike under ca 3 veckor vid förra månadsskftet och var in på cirka 10 apotek utan att kunna köpa någon alkoholmätare. Dom flesta svarade att det var leveransproblem.

Mvh
larsemil

F

F.d. 25063

Guest

Det finns en billig och bra alkomätare som heter FCA-7000 kostar ca
1295 :- visar i stort samma värden som Dräger. Clas Ohlsson.

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025

En gång om året eller efter 250 blåsningar.Och den första kallibreringen ingår i priset
Sedan köstar det 250 kr/gång

Puss o Kram
Johnny o Lisa

J

Jimbo

Guest

Har party-testat en del alkomätare med vänner. Den som verkar mest pålitlig och driftsäker är civila versionen av den som polisen använder, dvs Dräger. Dyr..japp :-(

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Billigaste skräpet som finns att få tag på borde väl duga ?
Skulle aldrig komma på tanken att köra om det ens finns en risk att man skulle ha alkohol i kroppen, särskilt inte med barn i bilen.

Har man problem med alkohol så är väl ett alkolås att föredra. Vi kalibrerar dom på jobbet.

Peter
77.gif

F

F.d. 29911

Guest

Jag köpte en alkomätare på Teknikmagasinet för ett par år sedan pris ca 300:- då
Har den alltid med i husbilen . Kollar dagen efter fester under resorna för att vara säker
fungerar bra. (har kollat mot polisens mätare med bra resultat).
Hälsningar HBK 5081

:msn_beer:koll

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag har skaffat Dräger 3000 för privat bruk.
Vi har samma testutrustning på min arbetsplats.
Enligt Dräger skall den kalibreras 1 ggr/år, men för säkerhets skull lämnar vi in dem var 6:e månad.
Jag tror att det räcker med årlig kalibrering, då vi som privatpersoner inte använder den i samma utsträckning.

Kolla marknaden för de finns i Sundbyberg (Stockholm) för 3075:-.
Riktpriset är 3800:-, som många auktoriserade säljare tyvärr följer.

Självfallet finns det enklare och billigare mätare av andra märken, men tyvärr visar det sig att i tester är dessa inte allt för tillförlitliga.

En dålig mätare kan ju kosta körkortet!
"Snålheten bedrar visheten"

Senast ändrad:

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025

Hej
Lidl i Danmark säljer en 3- pack för 35 danska kronor. Troligtvis rena skräpet men den skall duga att visa upp för Franska polisen. Är själv av uppfattningen att man bör avstå från alkohol om man skall köra dagen efter enligt följande resonemang. Man förbränner alkoholen från första stund den kommer ut i tarmen och levern och det med en förbrukning på ca 0,15 promille i timmen. En standardsiffra som gäller de flesta. Det betyder att på åtta timmar bränner man av alkohol motsvarande 1,2 promille. Alltså måste man ha varit bra onykter när man gick och lade sig, om man inte är alkoholfri nästa dag. Det är ju minst lika viktigt hur man känner sig dagen efter, kroppen har ju fått utföra ett strongt arbete för att göra sig av med giftet. Ur juridisk synpunkt är man säkert körbar, men hur mår man för övrigt? Det kan inte ens den dyra alkotestaren ge svar på!
Hälsningar
Lennart
(ej nykterist)

Toppen