F
F.d. 53091
Guest
Sv: ALKO-chassi
Inte våran heller! Titta på bilen du skall köpa? Provkör är allt ok KÖP!!
Inte våran heller! Titta på bilen du skall köpa? Provkör är allt ok KÖP!!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nu skall jag vara riktigt ärlig
Vi har en Carthago i51 med ALKO chassie, orginalutrustad än så länge, hmm.
På våran tidigare bil hade vi FIAT's egna lågbyggda chassie med bladfjäder bak.
Jag måste säga att komforten var bra mycket bättre med FIAT chassiet.
SEN, kan jag också säga att våran nya bil är ju helintegrarad med org fjädrar fram och förmodligen är det inte mycket till fjädringsväg kvar till bumpstoppen
Fast bilen är stötigare i rumpen än den gamla bilen.
SEN, är det så också att på den gamla bilen var det det "lilla" chassit med en totalvikt på 3850 kg och halvintgrerad, alltså bra mycket mer balanserad vikt på framhjulen.
SÅ, lite är det till att jämföra äpplen och päron
Men jag tror fullt och fast att en rätt viktad bil med lilla chassiet går behagligare iaf i fjädringskomfort.
Men i slutändan skall även Carthagon få gångegenskaper som motsvarar de övriga fina egenskaper bilen enl.oss har:
Detta med chassie är mycket komplext och för att få en bekvämt gående bil som även äger ett visst mått av "handling", så tror jag att påbyggnadsfirmorna över lag har mycket att göra.
Allt skall ju stämma i förhålland till bilarnas viktfördelning...fjäderkonstanter, stötdämpare, krängningshämmare, vridstyvhet. Ja allt.
Sen kanske vi vanliga dödliga förstör allt genom att totallt fellasta bilen