• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepannan 3010

Tommy Gurra

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som vet om man kan köra Alde 3010 utan att 12v är inkopplad? Nu när kylan kommer plockar jag ur litiumbatteriet som inte mår bra av kyla. Min förhoppning är köra Aldepannan på 230v så att husbilen är varm innan jag monterar tillbaks litiumbatteriet. Tänker använda husbilen i vinter.
Mvh
TommyGurra
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Pannan funkar inte utan 12v.

LFP batteriet tar inte skada av kyla.
Det som är skadligt är att ladda batteriet om det är minusgrader inne i cellerna.

Enklast och billigaste om du tar ut LFP batteriet är nog att stoppa dit valfritt blybatteri i ställer för ditt LFP och ha underhållsladdning igång hela tiden.
Då kommer det att funka.
 

Tommy Gurra

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
40489
Medlemskap
2024
Tackar för svaret.
Misstänkte att det inte skulle funka utan 12v. Har läst på och ser att det stämmer det du sa om kyla och laddning.Ett sätt är väl att sätta in en värmare där batteriet sitter i 2 dygn för att vara säker innan man laddar det. Lifepo4 260ah mbs batteri som väger 29 kg blir ju lite klumpigt att hantera.
Mvh
TommyGurra
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.882
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
I våra lihtiumbatterier sköter BMS om så att det inte går att ladda om de är för kalla. Det är ju en vinterbil med originalmonterade batterier. Hymer 2023.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I våra lihtiumbatterier sköter BMS om så att det inte går att ladda om de är för kalla. Det är ju en vinterbil med originalmonteradebatterier. Hymer 2023.
Min Hymer ska enligt reklamen klara "Arktiskt klimat" den har 3st värmepannor 1vattenburen och 2 luftburena, den har ett litiumbatteri 400Ah som klarar att laddas i minus45C! BMS'et bryter laddningen ifall batteriet blir kallare än -45C (ej original)
Men den är 18år äldre än din, såld ny i Örebro :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.288
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Min Hymer ska enligt reklamen klara "Arktiskt klimat" den har 3st värmepannor 1vattenburen och 2 luftburena, den har ett litiumbatteri 400Ah som klarar att laddas i minus45C! BMS'et bryter laddningen ifall batteriet blir kallare än -45C (ej original)
Men den är 18år äldre än din, såld ny i Örebro :)
Man kan bo i en papperspåse. Bara att tillföra tillräckligt med energi ;)
 
Toppen