• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde värme

Suli6566

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
39908
Medlemskap
2024
Hej,
Totalt ny husbilägare och fick inte mycket info :)
Vihar Alde vattenburen värme, drof igång den förförsta gången i vår ägo. Naturligtvis rannvattnet rätt igenom men vi hade inte stängt en ventil.
Det jagundrar är om man behöver veta något speciellt om systemet? Skall den vina? Eller är den tyst tyst?
Mvh
Monica
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det jagundrar är om man behöver veta något speciellt om systemet?
Mitt första tips är självklart, men skys av många.

Läs instruktionerna.

Skall den vina? Eller är den tyst tyst?
Är allt i bra skick är systemet näst intill ljudlöst.
Om någon pump är sliten eller det finns ett annat fel kan det "vina".

Kolla om det är skillnad på att köra pumpen på 12V eller 230V.
(se instruktionerna om hur du växlar)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
663
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Naturligtvis rannvattnet rätt igenom men vi hade inte stängt en ventil.
Vad menar du med ovanstående? Vatten/glykol-blandning finns ju kontinuerligt i värmesystemet. Vatten man fyller på är färskvatten för att dricka, tvätta eller spola. Det har inget med Alde-systemet att göra förutom att Alden fixar varmvatten när man vill ha det. Man behöver alltså inte fylla på färskvatten i varmvattenberedaren om man bara vill köra värmesystemet.

Jag tror det hade varit mycket värdefullt för dig/er att få en genomgång av bilen av en erfaren husbilsägare. Ingen i närheten som kan ställa upp?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Då har du en pump som pumpar runt glykolen. På pumpen finns ett litet vred som reglerar hastigheten (1-5) på glykolen. Den ska ställas på 2 enligt ALDE;s instruktionsbok för god värmeekonomi. Kör du i vinterlandskap får du prova dig fram om du behöver mer värme
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Det kan vara så att det är en PWM pump, i så fall styrs varvtalet via Aldes kontrollpanel.
Går att bekanta sig med kontrollpanelens funktioner i simulatorn på nedanstående sida:
Alde kontrollpanel
Precis som någon skrivit finns det även mycket bra dokumentation på Aldes hemsida.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Toppen