• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Alde-pannan surrar

Hansire

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
37737
Medlemskap
2024
Adria Coral 2019.
Alde-systemet surrar/brummar trots att det är avstängd via Alde-kontrollpanelen. Även utan 230-volt anslutning låter den. Ljudet upphör först när jag stänger av allt via Adria-kontrollpanelen. Är det 12-voltspumpen eller något annat som av någon anledning går igång av sig självt? Tacksam för tips.
//Hans
 

ohrgren

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Säffle
HBK-Nr
22807
Medlemskap
2024
Kolla så att inte cirkulationspumpen står på kontinuerlig drift.

Inställning av cirkulationspump
Cont: Denna funktion begränsar varmvattentillgången,
speciellt vid lågt värmebehov.
Therm: Pumpen styrs av rumsgivaren.
Detta är det normala driftläget för värme
och varmvatten.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Men...vår(a) cirkulationspumpar är helt avstängda när Aldevärmen är avstängd på panelen. Det spelar ingen som helst roll om man ställer dom på "Cont" eller "Therm", dom snurrar inte innan vi startar Alde på panelen så om det är cirkulationspumpen som går borde det vara något som är felkopplat.
 

Hansire

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
37737
Medlemskap
2024
Tack för svaren! Det verkar som det inte är cirkulationspumpen. Jag provade att sätta på Cont bara för att höra hur den låter och det är inte alls det ljudet. Detta är ett högfrekvent vinande/tjutande ljud som gör husbilen obeboelig. Och som sagt konstig att pannan lever sitt eget liv både 230 och på 12 volt fast Aldepanelen är avstängd. Går att stänga av tillfälligt med Adria-panelen men triggas igång igen om vi t.ex aktiverar panelen för att tända belysningen. Har provat Reset (Aldepanelen), på och av med gasen men ingen skillnad. Försöker nu med Aldesupporten men verkar svårt att komma fram. //Hans
 

Hansire

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
37737
Medlemskap
2024
Jo, visst det har jag så jag tror du ringat in felet! Den stod på 0 (av rimligtvis) men när jag skiftade till I så tystnade pannan direkt för att gå igång en stund senare. Nu har jag ställt den på 0 och startat motorn en stund och stäng av. Hitills knäpptyst! //Hans
 

Hansire

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
37737
Medlemskap
2024
Liten statusuppdatering efter fortsatt felsökning. Sammanfattningsvis kan konstateras att det är den externa 12-voltspumpen till värmeväxlaren som går igång till synes slumpmässigt. När den gick igång ett flertal gånger precis när jag stängde dörren till bodelen började det bli lite väl skumt...:)Började då misstänka någon form av glappkontakt i brytaren och när jag provade att knacka på panelen bredvid brytaren lyckades jag starta cirkulationspumpen!

Det som kan vara bra att veta är att den externa cirkulationspumpen till värmeväxlaren sitter bredvid Alde-pannan (i vår bil i alla fall) och att det därför var naturligt att först misstänka att ljudet kom från Alde-pannan.
Tack igen för svar. Man lär så länge man lever. //Hans

Ps. Tänkte ev. försöka ta ut/bort brytaren så om någon har erfarenhet av att byta komponenter i glaspanelen tar jag gärna emot tips. + Hade tänkt bifoga bilder men klurar inte ut hur man gör (URL?).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, för att lägga in bilder måste du vara medlem, och då blir det enklare med många frågeställningar.
Och så får du rabatter, mer att titta på, samt tillgång till P och ställplatslistor m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

Hansire

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
37737
Medlemskap
2024
Det visade sig vara lättare än vad jag trodde att komma åt brytaren. Jag kollade i skåpet ovanför kylskåpet och där finns en servicelucka som kan tas bort med fyra skruv. Fenomenet med med "spökstarter" av cirkulationspumpen fick sin förklaring direkt. Ena kabelskon hade skakat av sin plint troligtvis beroende på att en annan tyngre kabel låg ovanpå. I detta läge fick den då och då kontakt med den andra skon t.ex. när vi stängde bodelsdörren eller knackade på någon knapp/funktion på panelen. Bara att sätta fast kabelskon igen Servicelucka.jpgBrytaren.jpgoch allt funkar som det ska! Hälsn/Hans
 
Toppen