• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Alde 3020 HE

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Jag gjorde en test av el 2 kwh på Aldepannan i helgen.

Förutsättningar:
Husbil Kabe760 2015, Temp inställd på 22°, 2kwh på pannan ingen gas ,10 amp i elstolpen , nattsänkning till 20° mellan kl 23 till 05. inget skydd för framrutan på utsidan
Natt 1
Utetemperatur -2° på kvällen +4 på morgonen , 22° inne vid sängdags, på morgonen när vi gick upp 22°
behövde inte stöta med gas
Natt 2
Utetemperatur-3°på kvällen -6°på morgonen, 22° inne vid sängdags, på morgonen när vi vaknade ca17° inne fick stötta med gasen för att komma upp i 22°, om jag inte haft nattsänkning så är det möjligt att det varit någon grad varmare på morgonen.

Så våran husbil klarar sig på 2 kwh och ingen gas på pannan så länge det håller sig runt nollan men blir det -5°-6° då måste jag stötta med gas.
Så det verkar vara som dom lärde säger att varje kwh klarar ca 10° över utetemperaturen
Christer

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Förutsättningar:
Husbil Kabe760 2015, Temp inställd på 22°, 2kwh på pannan ingen gas ,10 amp i elstolpen , nattsänkning till 20° mellan kl 23 till 05. inget skydd för framrutan på utsidan
Natt 1
Utetemperatur -2° på kvällen +4 på morgonen , 22° inne vid sängdags, på morgonen när vi gick upp 22°
Natt 2
Utetemperatur-3°på kvällen -6°på morgonen, 22° inne vid sängdags, på morgonen när vi vaknade ca17° inne fick stötta med gasen för att komma upp i 22°, om jag inte haft nattsänkning så är det möjligt att det varit någon grad varmare på morgonen.

Så våran husbil klarar sig på 2 kwh och ingen gas på pannan så länge det håller sig runt nollan men blir det -5°-6° då måste jag stötta med gas.
Så det verkar vara som dom lärde säger att varje kwh klarar ca 10° över utetemperaturen
Christer
Med ett vintertäcke på fram- och sidorutorna kommer det att fungera ännu bättre!

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025

Förutsättningar:
Natt 1
Natt 2

Christer
Hej
Har typ samma erfarenheten, när jag testade en Adria Coral 670 SL med Truma luftburen värme och elpatron runt 2015.
Sov dock inte i husbilen, utan den stod på uppfarten. Körde på elpatron i läge 2 och ökade fläkten till max ( kommer inte ihåg vad läget heter på CP-plus panelen) 2-3 minus ute och vindstilla. Inget täcke på framrutan, men insynsskydden fördragna på samtliga rutor och luckor.
Var 20 grader varmt inne på morgonen. Hade man sovit några st människor inne, så hade det nog varit några grader till eftersom vi alstrar lite värme.

Mvh Per

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Jag har inte gjort samma omsorgsfulla mätning, men tycker mig uppleva att 2 kW på en Alde 3020 kan hålla omkring 22 grader varmare än det är ute. Och då har vi en vinterisolerad, halvintegrerad Kabe från 2014. Så dina noteringar känns rimliga för mig.

Men sen har vi också upptäckt att det drar ganska kallt i hyttdelen, så ett vintertäcke står på önskelistan. Plus att jag vill undersöka om det finns annat som kan tätas i hyttdelen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte gjort samma omsorgsfulla mätning, men tycker mig uppleva att 2 kW på en Alde 3020 kan hålla omkring 22 grader varmare än det är ute. Och då har vi en vinterisolerad, halvintegrerad Kabe från 2014. Så dina noteringar känns rimliga för mig.

Men sen har vi också upptäckt att det drar ganska kallt i hyttdelen, så ett vintertäcke står på önskelistan. Plus att jag vill undersöka om det finns annat som kan tätas i hyttdelen.
Du kan lugnt börja med att isolera dörrarna, där är ganska tomt, och vintertäcket gör en enorm skillnad när det är kallt.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
En sak som påverkar rejält är vinden. Blåser det när det är några minusgrader får pannan jobba betydligt mer. Så att enbart gå på gradantalet ute säger inte allt.

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025

Är också intresserad av att försöka (vinter) täta till hyttdelen men vet i dagsläget inte vad som skulle vara bäst att göra. Idéer tas gärna emot. Brukar köra en liten tyst elektrisk värmefläkt framme vid förarplatsen när man står vid elstolpe. Det funkar fint men det drar ju också kallt när man kör eller fricampar.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi som har en Nordic drar igen dörren mot förarhytten. 2kw läget håller då 21gr i bodelen när det är ner mot -10 ute. Men med många passagerare så behövs stolarna fram och då drar vi över Masa-täcket. Men går nu och funderar på hur golvet och ytan mot "torpedväggen" ska isoleras utan att det blir för skrymmande. Hustrun föreslår bubbelplast emellan två trasmattor...:)

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Jag hittade följande trådar om isolering här på HB-forumet:

Brukar köra en liten tyst elektrisk värmefläkt framme vid förarplatsen när man står vid elstolpe
Är det en värmefläkt som fortfarande finns att köpa? Var i så fall?
Det låter som en bra, tillfällig lösning om det nu inte är så att jag kan få värme från hyttdelen via fläkten under passagerarstolen. Måste kollas!

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
På min Adria på Fiat-chassie är golvet sänkt ca 10 mm framför stolarna, jag la en 10 mm gummimatta från Bauhaus där för att dämpa vägljudet, men antar att den isolerar en del också. Mattorna är 80 x 80cm (tror jag) och jag skar till en på varje sida efter formen på fördjupningen. Blev också bättre underlag att sätta fötterna på.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Är det en värmefläkt som fortfarande finns att köpa? Var i så fall?
Det låter som en bra, tillfällig lösning om det nu inte är så att jag kan få värme från hyttdelen via fläkten under passagerarstolen. Måste kollas!
Jag hade helt glömt bort att vi har värmefläktar under bägge stolarna på vår Kabe... :oops:
Vi kommer inte gilla att ha tre motorer som låter, men vi får väl stå ut om det blir kallt. Den under passagerarstolen sitter direkt på bodelsvärmeslingan och den kanske räcker. Vi får testa!

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Jag hade helt glömt bort att vi har värmefläktar under bägge stolarna på vår Kabe... :oops:
Vi kommer inte gilla att ha tre motorer som låter, men vi får väl stå ut om det blir kallt. Den under passagerarstolen sitter direkt på bodelsvärmeslingan och den kanske räcker. Vi får testa!
Vi har också så värmefläktar under stolarna, den som sitter under förarstolen kör jag bara med när vi åker låter ganska mycket, den som sitter under passagerarstolen har jag alltid igång på vintern när vi är ute, hörs inte mycket sedan har vi värmematta i hytten så det blir ganska varmt på golvet.
Christer

Toppen