• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akuta kylskåpsproblem!

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Jag har åkt runt i Estepona, Spanien för att försöka få hjälp med att hitta felet med gasolen eftersom larmet lyser med jämna mellanrum. Jag hittade tekniker från Repsol som kom och provtryckte systemet utan att hitta någon läcka. Efter det så har kylskåpet slutat fungera på gas. När jag ställer vredet på gas så tickar den för fullt en stund. Jag har haft av luckan på utsidan och testat om jag kunde tända med en tändsticka men ingen gas verkar gå fram. Ställer jag den på 12v verkar allt fungera. Värmesystemet och spisen fungerar som det ska. Kan någon ge mig något tips? Det är svårt att klara sig utan kylskåp i Spanien :-(
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Sv: Akuta kylskåpsproblem!

Hade samma problem förra året, då var det rostpartiklar i brännarhuvudet. Jag skruvade loss allt och gjorde rent. Har funkat klockrent sedan dess.
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Akuta kylskåpsproblem!

Det är inte sä att du har en krocksensor som behöver återställas efter tryckprovet
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.793
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Akuta kylskåpsproblem!

Inte troligt att det är krocksensorn eftersom du har gas till värme och spis. Annars sitter det vid gasflaskorna där båda slangarna går ihop. Jag har grön knapp både där och på vardera slangen från gasflaskorna. De ska tryckas in så det knäpper till och ventilen fastnar inne i öppet läge. Gaskranarna måste öppnas innan man kan få knapparna att låsa i öppet läge. Jag tror som en tidigare skrev att det är rost eller rester av insekter vid brännaren och skorstenen. Kranen inne till kylen är väl på antar jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Akuta kylskåpsproblem!

Om en har fått en flaske med litt oljerester så vil oljen lett kokse i brennerhodet. Ta av dette og gjør rent, men om det sitter skitt på den lille metalbrikken/koppen så bør denne byttes. Den kan ikke rengjøres mekanisk, men en kan blåse av det som er løst.

Oljekoksen sitter som regel i røret etter denn brikken, og kan i ekstreme tilfeller tette det helt. I så fall trenger en og å ta løs silen på toppen av brenneren og med et passende bor for hånd få ut all koks. Eller helt enkelt bytte brenner :rolleyes:
 
Toppen