• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aktuellt, eller som alltid egentligen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Egypt and the Queen or The Queen and Egypt!

Sweden doing nicely in this area with some Saab efforts to help the engeged piecemaking forces in the world! If you can´t sell automobiles why not try to sell something else, much more thrilling vehicles with license to kill without fines!

Actually I didn´t know
that the old nice flow
from the old glorious days
still exists on the British waves

I just met a bloke from the UK
and he said that it even today is OK
with the accurate ancient military thinking
though the British empire "unfortunately" is shrinking

The message is obviously not clear to everone
let´s hope that soon the military power is done

for ever

Worldwide and also in our little Sweden with new ambitions suddenly! From where? I know, but I won´t tell you! Not tonight, perhaps later! Om framtiden veta vi intet! Giv oss styrka!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Aktuellt, eller som alltid egentligen?

Vad säger ni om Googles översättning?:

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Tråden gör mig onekligen nyfiken, Jappe. V v förklara hur läsaren bör förstå och kanske även kommentera den!

Är det mest ordet "actually" och dess korrekta översättning till svenska som avses? Enkelt i så fall och enligt vanliga ordböcker är det "egentligen" eller "i själva verket" som gäller.

För övrigt innehåller ju den märkvärdiga texten flera såväl stav- som språkfel.

Jag kommer i sammanhanget på en titel på en känd låt av min store idol Leonard Cohen, som jag inte förstår, nämligen "If It Be Your Will". Kan någon språkkunnig förklara den användningen av hjälpverbet be / vara? Kanske avses inte heller önskan utan mera testamente med ordet will?

Något att klura över bland andra adventsnötter kanske?

F

F.d. 2621

Guest

Jag anser att Jappe fortfarande är skyldig en förklaring till hur hans tråd och första inlägg ska förstås.

Knarrevik ställde som alltid upp med en intressant vinkling, men var det det som efterfrågades? Troligen inte, för Google´s översättningar förvirrar mer än de förklarar. Och det som redan på originalspråket är obegripligt blir sällan klarare i en dålig översättning.

Å andra sidan - vad hade min fråga för intresse i detta sammelsurium? Inte mycket kan man ana. Men har man inget annat intressant att komma med, så kan det bli så där!

F

F.d. 2621

Guest

Jag tackar för den uttömmande förklaringen! Den kommer att sparas för senare eventuell användning i andra diffusa sammanhang. Tills dess önskar jag fortsatta goda tider!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Puh va skönt Jappe..., du var bara lite på örat! Jag var rädd att du blivit...., ja du vet, så där antiimperialistiskt pacifistiskt revolutionärreaktiv! Osså var det bara Rioja!

Krister N

PS! Det där med engelskan måste du förklara nån gång. :rolleyes:

F

F.d. 2621

Guest

Vino péllite curas! - för att lättare kunna övervintra och lovsjunga husbilslivets fröjder!

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Kommer osökt att tänka på följande visdom:

"universum är oändligt och ävenså människans dumhet, men i första antagandet
är jag tveksam"

vem yttrade denna visdom?

mvh
Fincan

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

’Endast två saker är oändliga: universum och människans dumhet; och jag är inte säker beträffande universum.’ —Albert Einstein

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är det mest ordet "actually" och dess korrekta översättning till svenska som avses? Enkelt i så fall och enligt vanliga ordböcker är det "egentligen" eller "i själva verket" som gäller.

För övrigt innehåller ju den märkvärdiga texten flera såväl stav- som språkfel.

Jaq vet mycket väl vad "actually" betyder! Att det blev lite fel här och var berodde kanske (förutom Riojan) på att jag inte har varit i England sedan 1955.

Dessutom tror jag att jag börjar bli lite ordblind, i varje på engelska! Sorry about that!

Klanka på, klanka på
om du mår bättre då!

Blotta tanken på att översätta ovanstående till engelska får nackhåren att resa sig på mig!

Fast kanske ändå:

Get on, get on with your criticising
if it makes makes your soul rising
up from the dreary mediocracy
that´s better than remaining silent and crazy

Que? Soy de Barcelona! (Min spanska är mycket värre än min engelska om det kan vara till någon tröst!)

Jappe

Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Saknar bilder från spanien Jappe!
Gillar sådana med berg o sånt på som förra vinterns!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här hittade jag ett berg idag på en cykeltur. Inte särskilt vansinnigt vackert men ändå!

berg.jpg

I nästa vecka ska vi ge oss ut i obygden och då kanske vi stöter på berg som är mer fotogenique!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Santa Pola. Berget ligger söder om Santa Pola där det på den tidigare stora och populära ställplatsen ser ut så här idag!

fd stpl SP.jpg

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Piecemaking i stället för peacemaking kan naturligtvis förvirra Flat Mates m.fl! För att underlätta förståelsen av detta uttryck så kan man ju tänka sig "small" framför "piece(s)" vilket direkt gör det hela kristallklart för den begåvade läsaren!

Jappe

F

F.d. 2621

Guest

I den månghövdade skaran av skethuspoeter och deras alster
finns mycket att undra över och försöka förstå

Vishet och dumhet förblir vad det är, egalt vilket språk som väljes.
Välvillighet och illvilja likaså. En ros är en ros . . . . . .

Toppen