• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aktuella dieselpriser i Europa?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är lustigt att i Europa går priserna nedåt men här hemma går dom uppåt trots att det är samma olja !
Inte samma. Vi har 33%reduktions smörja i soppan som gör allt dyrare

EU har 14% i snitt just nu.

EU mål med inblandning 2030 är 30 % och i Sverige 2030 ska vi ha 66%i inblandning. Undra vad vi har för Dieselpris då? Tror 50 kr eller mer. Galenskapen måste stoppas.

Därför är svensk diesel 3 kr dyrare + en massa skatt + moms på skatten

Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Finland har ju den röda dieseln som är ännu billigare
Ja, den tunna röda eldningsoljan är billigare men jag såg för nå´t år sedan när den finska polisen dök upp på en mack i Torneå och tog bilen
för en svensk som stod och tankade den röda oljan. Den oljan är enligt finska skattelagar endast tillåten för användning i arbetsfordon inom jord- och skogsbruk i Finland. Finska tullen och polisen har rätten att kontrollera tankinnehållet på alla fordon på finsk mark och beslagta fordonet ifall det körs på den röda oljan. Idag är detta välbekant för både finnar och oss svenska gränsbor som avstår risken att få sitt fordon konfiskerat.
Självfallet finns det svenskar om än få idag som hämtar hem den röda oljan i jeepdunkar och dylikt. När oljeeldning fortfarande var på tapeten lånade vissa finska mackägare ut farmartankar på bilsläpvagnar som folk lånade för att köra hem den röda dieseln att även användas i dieselbilar.

Toppen