• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

aktier i Wifog

F

F.d. 50101

Guest
Fick i dag erbjudande om att teckna aktier i Wifog. Vad tror ni om det?
Gull-Britt :wub:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: aktier i Wigog

Ser inte bra ut. Det fanns inget prospekt med. Är det en annan form av abonnemang:cool:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: aktier i Wifog

Skall man ut på marknaden måste systemen fungera.
En bra början är att se till att besvara supportfrågor!
Mycket tveksam till att det kan finnas någon lönsamhet i detta bolag.
Att sälja aktier är bara ett sätt att berika grundarna och nurvarande ägarna. Jämförelsen med de andra bolagen är enbart löjlig!

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Har också fått erbjudandet, men ser det inte som seriöst. Undrar faktiskt om man får göra en ägarspridning på det här sättet, utan prospekt?

Normalt är det ju ett finansföretag eller bank som står bakom en börsintroduktion, eftersom enligt vad man skriver, skall börsnoteras på OMX redan nästa år... Tror inte det, det är inte gjort i en handvändning och det behövs proffs att hålla i handen för en sådan sak.

Här hänvisas man bara till företaget om man vill ha ytterligare information.

Kollat runt lite på nätet och finner ut att varje aktiepost för 900 kr består av 1000 aktier. Alltså pris per aktie är 90 öre och man skall avyttra 1.000.000 aktier och "casha hem" 9.000.000 SEK.

Det minsta man kan kräva är att få veta, vad man värderar företaget för idag och hur stor del av företaget får man för 9.000.000 kr?

Är det 10% av företaget eller är det 100%? Det gör en viss skillnad på intresset. Ser det ingenstans.

Men jag skall inte döma ut det osett, blev nämligen på ett mycket tidigt stadium erbjuden att köpa aktier i SKYPE. Tackade med ett rungande NEJ tack, eftersom jag inte förstod hur ett företag som "säljer" sina tjänster gratis skulle kunna bli lönsamt och värt något. Ja, ja, man skall inte gråta över spilld mjölk har jag fått lära mig, men visst var det synd. :)

Å´andra sidan har jag i alla fall haft möjligheter och även gjort mina turer i IT-aktiernas värld och om man tittar noga på min näsa så ser man säkert skrapmärkena fortsatt efter att ha fått mina smällar.

Skall i alla fall skriva till dem och be om svar på några frågor, som är relevanta i sådana här sammanhang.

Uppdatering: Har fått ett första svar på mitt mail, ett autosvar:

Hej!

Tack för ditt mejl, vi har tagit emot din fråga!
Det är ett jättestort intresse för Wifogaktien och vi svarar på ditt mejl så snabbt vi kan!
Du kan nu också göra din insättning via vårt Bangironummer: Wifog AB 142-0397.

Hälsningar IR-teamet på Wifog
ir@wifog.com
072-053 42 94

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

"casha hem" var ordet.
har inte företaget en egen bärkraft efter den tid som gått efter uppstart så står jag i alla fall över...att de jmf sig med skype spotify osv visar bara på dåligt självförtroende...
...försäljning av användarens internethistorik tror jag är vad som bär upp företaget i grunden, annonsintäkterna är ett stort ???
Läs deras sekretess policy om ni orkar ;)

Sekretesspolicy | Wifog

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skall man ut på marknaden måste systemen fungera.
En bra början är att se till att besvara supportfrågor!
Mycket tveksam till att det kan finnas någon lönsamhet i detta bolag.
Att sälja aktier är bara ett sätt att berika grundarna och nurvarande ägarna. Jämförelsen med de andra bolagen är enbart löjlig!

Det är på detta sätt nya bolag skaffar medel för att utvecklas!
Att det skulle vara ett sätt att berika grundarna så har man inte förstått grunderna i företagsfinansiering!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja Tommy jeg sa nei takk til 25% andel i Opera Software og vi må ikke bli plaget av slike saker. Selv den gangen hadde jeg mer tro på Opera enn jeg har på Wifog i dag. Konseptet har vært prøvd tidligere, men det er litt mer mulig enn for 5 år siden.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det är på detta sätt nya bolag skaffar medel för att utvecklas!
Att det skulle vara ett sätt att berika grundarna så har man inte förstått grunderna i företagsfinansiering!

Tror du detta är ett nytt Google så handla på! Jag tror inte på affärsmodellen och tror inte att de kommer att lyckas.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Felet är väl att dom bara skriver att dom vill ha in pengar, som vilken ideell förening som helst. Så här gör inte ett seriöst företag som behöver en nyemission. Då skickar man ut ett ordentligt genomarbetat prospekt med ekonomiska underlag, så investeraren kan göra en seriös bedömning.
Man kan ju undra om deras mail-lista har blivit kapat:twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tror du detta är ett nytt Google så handla på! Jag tror inte på affärsmodellen och tror inte att de kommer att lyckas.

Vem vet, det kan lyckas lika bra som Skype eller Spotify men man behöver startkapital för att kunna utvecklas.

Kan TV-kanaler och andra media lyckas med reklamfinansiering borde väl mobiloperatörer klara det?
Hursomhelst, det är entreprenörer av sådan kaliber som vi behöver!

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tja! Jag har gjort sämre chansningar i mitt liv. Och det är inga stora pengar.

AKTIEKAPITAL
Aktiekapital 177 100 SEK
Lägsta belopp 160 000 SEK
Högsta belopp 640 000 SEK
Antal aktier 110 687 500
Lägsta antal 100 000 000
Högsta antal 400 000 000
AKTIEINFO

Aktieslag Antal Röstvärde
A-AKTIE 100 10
B-AKTIE 900 1
Kapitalförändringar Belopp Summa
47417/2013 - 2013-02-21 14:33:22 - Nyemmission 11 200 SEK SEK
369177/2013 - 2013-11-04 13:35:33 - Nyemmission 5 900 SEK SEK
383714/2013 - 2013-11-08 12:46:33 - Nyemmission 6 200 SEK SEK
432222/2013 - 2013-12-11 09:36:07 - Nyemmission 31 400 SEK SEK
253389/2014 - 2014-07-11 14:09:00 - Nyemmission 22 400 SEK 177 100 SEK
SKULDEBREV
Skuldebrev / konvertibler / teckningsoptioner Kan ökas med
253389/2014 - 2014-07-11 - Teckningsoptioner 20 000 SEK
BEMYNDIGANDE
Bemyndigande Registrerat
253389/2014 - Nyemmission, Konvertibler, Teckningsoptioner 2014-07-11

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har också tecknat mig men endast för en aktiepost!
Det kan vara intressant att följa utvecklingen trots den lilla insatsen.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu har jag fått svar från WIFOG, det var ett magert svar och det kanske beror på att jag nu får svar från "Calle på supporten".

Det första svaret var i alla fall från Annika, som var IR-chef. Om nu IR i det här fallet betyder "Investor Relations", men det är klart det är ju ett IT företag så det kanske betyder "InfraRött" hos Wifog. :) Sant, det var ett standardiserat autosvar.

Nåväl, det enda som jag fick ett klart svar på och som egentligen räcker mer än väl för mig, var deras värdering av företaget.

Ja, döm själva...... deras värdering är 112.000.000 SEK, ja, 112 miljoner kronor!
AK såg jag här var 117.000 SEK.

Bolaget har troligen inget resultat att visa, man ger i alla fall inte mig några siffror mera än värderingen, som de troligen själva gjort. Hade det varit en extern värdering så hade man rimligtvis skrivit det.

Det är alltså en uppväxling på insatt kapital på drygt 632 gånger pengarna! Utan att visa upp ett resultat!

De 9 miljoner kronorna som man nu söker, skulle alltså få ca. 8% av företaget.

Det går alltså inte att räkna traditionellt med nyckeltal eller p/e-tal för att åtminstone övertyga mig.

Nej här får vi gå tillbaka till milleniumskiftet och IT-boomen, eller rättare sagt IT-bubblan, då man använde andra modeller för att få fram värden. Tyvärr ödesdigra modeller i de flesta fallen har det visat sig..... inte minst på mina egna besparingar vid den tiden, som dramatiskt förminskades.

Ja, fiktiva visioner för framtiden, eller säga att varje anställd är värd 10 miljoner styck. De kan i alla fall inte komma dragandes med att de har något unikt, en exklusiv produkt eller uppfinning. Nej om jag förstår det rätt så är det enkelt att kopiera om det skulle visa sig vara en bra business.

Med all respekt för dig Knarrevik, dina råd som jag slaviskt brukar följa och har därför huset numera fyllt av iPhones och iPads, men den här gången passar och duckar jag. :)

Kanske jag som är feg, konservativ och har för svedda fingrar......

UPPDATERING

Nu skickade Calle på supporten även deras prospekt, som visade sig vara 11 sidor, typ Power Point presentation och de enda siffrorna som informationen innehöll var:

• 135 000 distribuerade simkort idag
• 150 000 annonsvisningar/ dag
• 5 500 000 annonsvisningar/ månad
• 80% mobila användare
• 20% övrigt (surfplattor/3G-modem

Inte ett ord om kronor och ören, vilket normalt är vad prospekten innehåller.

Inte ett ord om det kända faktum, som att det är svårt att få betalt för reklam på nätet.

Inte ett ord om prognoser.

Annorlunda börsintroduktion är det i alla fall.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Mycket bra analys Los Suecos!
Satt själv igår och räknade lite under påverkan av "han" (med klövar) som satt på min vänstra axel, medan "den andre" som satt på den högra axeln (med gloria över huvudet), han påminde mig om mina forna affärer med Telia aktier.

Alla vet väl hur det gick med Telia aktier! Än idag så är vi bara halvvägs till vad vi investerade våra redan skattade pengar i ett ett redan skatte-betalt företag som då skulle explodera och mångdubbla sitt värde.

Nej, jag avstår och hoppar över min inbyggda "girighet" den här gången, sviter från Telia affären lever kvar fortfarande...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var det ikke et tilsvarende produkt Joors for et par år siden også?
De stengte sitt tilbud samtidig som Wifog startet opp - en tilfeldighet?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ett litet citat från WIFOG sekretesspolicy...

"Våra tjänster kan tillhandahållas med hjälp av resurser och servrar som finns i olika länder runt om i världen. Därför kan dina personuppgifter komma att överföras till länder utanför det land där du använder våra tjänster, inklusive till länder utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), dvs. till länder som inte har lagar som ger särskilt skydd för personuppgifter eller som har andra rättsliga bestämmelser om skydd av personuppgifter, till exempel USA."

undra hur många aningslösa som inte läst den...120 tusen simkort ute...har 5 själv, men det får räcka.
Finns bättre placeringar än trav och wigfog.

Toppen