Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja vill bara vet laddningen in i batt,den runt kabeln med en mätare å dra fram i bilen hittar ja int,ja vill se när ja kör laddningen
Med Viktron och blåtandenhet kan du ha koll på batteriet i solstolen, sängen eller varthelst du befinner dig i en radie på gissningsvis hundra meter runt husbilen.
Köp en hållare till din platta eller mobil så kan du även ha koll under färd.
Sådana är både billiga och fyller sin funktion ypperligt tycker jag, en sak man kan tänka på är att som i alla fall när man mäter saker så minskar ofta noggrannheten med området.Hejsan, det verkar som en sådan här kan vara något kanske om det skall vara enkelt men ge info framme vid förarplatsen.
Lös shunt som man placerar vid batteriet sedan bara några tunna kablar till displayen som då kan monteras var som helst.
Den visar spännigen i Volt och den visar Amp både in i batteriet eller ut ur batteriet.
Denna mäter 0V till 20V och +100A till -100A som kan vara lagom, men finns även i många andra varianter. Även med minnen och beräkningar samt styrutgångar för reläer m.m. men då blir det krångligare.
Klicka här.
DC 0-20V 0-100A Dual Voltage Current Battery Monitor Meter Charge Discharge DS
Visa bilaga 120798
Visa bilaga 120799
Visa bilaga 120800
M.v.h. JANKRO.
Enteligen precis va ja sökte ja visst att de fanns men var tackDetta är nog vad bennyolle är ute efter?
DC Current Transformer Hall Sensor Bidirectional Current 120V ± 50A Combo Mer
Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.Detta är nog vad bennyolle är ute efter?
DC Current Transformer Hall Sensor Bidirectional Current 120V ± 50A Combo Meter
.................................................................Sådana är både billiga och fyller sin ...............................Dvs en som mäter 0-100A är bra på att mäta 1A 5 A 10
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.
Det spelar ingen roll om man drar tex 1000 A trots att mätaren säger max 300A, det betyder bara att den inte kan mäta mer än 300A.
Ibland använder man två eller fler sladdar istället för att använda en grov, tex vanligt när man kopplar bilbatteriet till bodelsbatteriet mm, är lite osäker på hur denna sensor fungerar om man har flera kablar, det har gått lite för lång tid sedan plugget tror jag...
Ja tövla lite såg när de va bet så va de 300ah ,går de bra eller visar de mera fel då,ni e så bra ja ha int fått mycket gjort me de här utan er hjälp
Om vi ska generalisera så ju större mätområde desto onnoggrannare.Ja tövla lite såg när de va bet så va de 300ah ,går de bra eller visar de mera fel då,ni e så bra ja ha int fått mycket gjort me de här utan er hjälp
120v/300ah blev beställd ett litet misstag händer så lätt
Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.
Det spelar ingen roll om man drar tex 1000 A trots att mätaren säger max 300A, det betyder bara att den inte kan mäta mer än 300A.
Ibland använder man två eller fler sladdar istället för att använda en grov, tex vanligt när man kopplar bilbatteriet till bodelsbatteriet mm, är lite osäker på hur denna sensor fungerar om man har flera kablar, det har gått lite för lång tid sedan plugget tror jag...
Jag tycker det, du såg hur jag resonerade kring det hela.Shunt ?skall ja ha de å eller
Jag tycker det, du såg hur jag resonerade kring det hela.
Det är de små löpande utgifterna som leder till problem, kokar man vatten i en vattenkokare på 1000W via en inverter vet man nog om att det inte är bra men en iPhone som ligger kopplad och har en app som käkar 1A är det svårare att ha koll på utan en exakt A mätare tex
Ursäkta de va dc hall sensor måst ja ha shunt eller vad e bättre eller sämre,alltså med eller utan ja e lite förvirrad
Den jag föreslog behöver ingen shunt. Det är samma princip som man använder i tång-amperemetrar. Skall du mäta mycket små strömmar är instrument med shunt bättre, men för användning i en husbil borde noggrannheten i ett Hallsensorinstrument räcka till.
Jag mäter själv laddning/urladdning med en tång-amperemeter.
Tack igen jag beställde ju redan instrumentet men ingen shunt,de som va på gång om man kan ha två kablar igenom blev int riktigt klart skulle va kul å veta å en liten förklaring på de