• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AES säkring eller inte ?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare, massvis med nya trådar men det är mycket funderingar. Jag har ett dometic RMD8505 med AES (automatiskt energival) i min adria coral 2011.

Sitter och kollar igenom allting nu och såg att säkringen för AES kylskåp enligt bild inte sitter i, borde den inte göra det :rolleyes: Har inte kollat om kylen funkar på 12v eller inte, svårt att avgöra nu i kylan.

Screenshot_20230307_202650_Gallery.jpg
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Läst lite om att om man har AES säkringen i så skulle kylen prioritera 12v före gas alltid? Det stämmer väl inte, generatorn styr väl ingången på kylen så att den väljer 12v endast om generatorn laddar. Iallafall borde det normalt sätt vara kopplat så enligt dometic.

Får stoppa i säkringen och göra lite mätningar helt enkelt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.110
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läst lite om att om man har AES säkringen i så skulle kylen prioritera 12v före gas alltid? Det stämmer väl inte, generatorn styr väl ingången på kylen så att den väljer 12v endast om generatorn laddar. Iallafall borde det normalt sätt vara kopplat så enligt dometic.

Får stoppa i säkringen och göra lite mätningar helt enkelt
AES kyl går på 12V när generatorn laddar,samt ca10 minuter efter du stängt av motorn, så du kan tanka bilen utan att gasen tar över.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
AES kyl går på 12V när generatorn laddar,samt ca10 minuter efter du stängt av motorn, så du kan tanka bilen utan att gasen tar över.
Det låter rimligt men då tycker man ju att säkringen för AES kylen ska sitta i för att det ska funka. Ska mäta om den går över på 12v i helgen.
På vår Adria corall 2012 så är inte säkringen isatt och AES funtionen funger som den ska.
Okej märkligt, ska som sagt mäta i helgen så får vi se. Har för mig att jag läste något i instruktionsboken om en 15A säkring till kyl och frys som sitter för sig själv vid bodelsbatteriet så adria kanske har någon egen lösning på detta utanför elblocket
.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det har ju varit lite olika bud på om man kan köra 12 Vdc när inte motorn är igång. Det kan ju vara den funktionen säkringen är till. På min Hymer kan jag köra på 12 Vdc genom att välja det i inställningen på kylskåpet. Har inte tillgång till husbilen på ett par veckor så jag kan inte kolla om min säkring finns där.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Gå in på Schaudt; hemsida och ladda ner bruksanvisningen.
Jag har en 220-4+OVP och i min bruksanvisning står så här:

Detta relä förser AES/kompressorkylskåpet med ström från startbatteriet när fordonsmotorn är igång och D+-anslutningen är strömförande. Ett AES/kompressorkylskåp drivs av bostadsområdets batteri när fordonets motor är avstängd.
Stoppar du i en säkring där kan den gå på batteriet när du står still. Det är ju precis vad som står i svarta fältet ovanför din säkringshållare
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Finns risk för att du tömmer bodelsbatterierna om du stoppar i säkringen och INTE har ett kompressorskåp. Egen erfarenhet...... Schaudts anvisningar är tyvärr inte helt entydiga.
 
Toppen