Sv: Adriatik
Hej Sanna!
Ser ni går i valet och kvalet vilken bil ni ska köpa, ser också att ni ska använda bilen på vintern. Jag tycker att ni ska titta på husbil med Aldevärme och om möjligt dubbelgolv.
Vi är nästan ute varje helg på vintern med husbilen, hittills i vinter -23 grader som mest.
Viktigt är att vattentankar är frost skyddade, antingen i dubbelgolv eller eluppvärmda
vad ni ska tänka på är att om ni inte har tillgång till elstolpe så drar elsligor i gråvattentankar en del ström.
Jag vet inte vilken budget ni har för Ert husbilsköp, men om jag vore Er så skulle jag titta på beg Kabe, Nordik T. ex, vi har en Dethleffs Fortero -08 med bakhjuldrift som fungerar bra, vattenburen Alde värme har den också. Ska ni vara ute och köra i snö så är bakhjulsdrift att föredra med tanke på framkomlighet, nog så viktigt på vintern.
Några saker som jag tycker är ett måste om ni ska ha en optimal vinter bil är, Alde vattenburen värme, värmeväxlare, skyddade tankar, webasto värmare, bakhjulsdrift
golvvärme är några bra saker att ha.
Viktigast är att ni känner att det ni köper känns rätt, hoppas att jag bidragit med något
bra.
/Gunnar