• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adria Coral 670 SLT

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025
Hej?
Vi funderar på att köpa en Adria Coral 670 SLT 2013 , med truma värme, önskar lite tipps från er som har denna modell även ni med SL får gärna komma med tipps.
Vi är två vuxna, två hundar ( Shetland shepdog), använder bilen på vår sommar höst.

1. Motor räcker det med 130 hk. Ca: hur mycket bränsle drar den? är ingen högfarts åkare.
Behövs stöd ben i bak?
Blir det kallt på golvet utan golv värme om man står utan el. Är det dragit från förarplatsen när det närmar sig 0 grader utan täcke?

Värmen på 220 volt fungerar det?

Montera extra batteri var plaserar man det?

Är inte van att snurra förar o passagerarstolen för att se på TV. Sitter man bra efter ca två timmar TV tittande när man har kört några timmar på dagen?

Chassi är det någon som har vägt en 3,5 ton o fått lastvikten eller 3650 kg?

Har ni haft mycket reklamationer bodel eller bil???

Har ni andra erfarenheter + eller - skriv gärna det.

Många frågor har ingen annan att fråga för att få ett ärligt svar.

MVH

Uno

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Adria Coral 670 SLT

Vilken årsmodell pratar vi om, jag antar att det är nya karossen när du säger 130 hk???

Dragighet finns trådar om och även ombyggnad av en SL för hundar i garaget, men vissa saker är olika på olika årsmodeller.

H

hianders

Guest

Hej.

Det skulle vara intressant att höra varför ni "valt bort" SL-modellerna.

Hasse

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej Hasse Inger och Grabbarna!

Vi vill ha låga sängar o toa med dushen i bak! Blir även mera golvyta till hundarna,
denna modell känns luftigare.
Har även en birmakatt enkelt med toa lådan i dushen.

MVH

Uno Larsson

Skratt o Yyle hälsar till grabbarna

Berith&Janne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025

Vi har samma känsla för slt. Vi har inte testat bilen än, fick hem bilen i november, -12, ny.
Vi tänkte eventuellt åka till Ullared till helgen då får vi testa lite.
Mvh Janne

Extra batteri får väl om det behövs monteras under pass.sätet, det hade vi i förra bilen, vi vill testa först om det räcker med vårat 100W solcell

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Hej igen!

Har ni möjlighet att välja chassi tag då MAXI; större hjul, större markfri gång, (stort överhäng bak), större bromsar och lager. Men då begränsas lastmöjligheten med ca 45 kg.
Motor på 130 hk räcker långt men jag skulle nog välja 150 hk samt automatväxlad låda (bra i trång och stressig trafik). Vi har inte AC men skulle nog välja det om när/om vi byter bil. 125 liters dieseltank skulle det också bli.
Stödbenen på vår bil har vi aldrig använt vid något tillfälle. Strax under en liter i "långtradarfart".
En hel del värme strålar ut genom framrutorna och då kyls ju allt framme i hytten, ett enklare täcket förhindrar den tråkiga kondensen på fram rutan.
Värmen när man är ansluten till nätet är ok med golvvärmen ned till ca -5 grader.
Extra batteri placeras intill det originalmonterade.
Upp till 3500 kg totalvikt är lastmöjligheten ganska begränsad om ni tar maxi så beställ en 4250 kg men kolla lagar och formalia som gäller för en tung bil.

Hasse

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Jeg hadde 2,3 130 hk på min delintegrerte husbil, og den gikk meget godt og rimelig.

Forøvrig er forhjulslagre og spindler på light og heavy de samme. Men heavy har større bremser.

H

Husbilgolf

Guest

Jag har hatt Coral 670. Körde ung 5000 mil på 3 år. Brukt året om. Nöjd med kvalité på Adriabygg, men inte på allt. T.ex. dörren. Stänger inte helt som ger stort kallras på vinter och oljud när man kör på dålig väg. Golvvärmen var felmonterad. Trumaen sitter bak i bilen och värmen fram var måttlig. Gillar lådor i köket, det hade bilen inte. Men tyg och dynor etc var mycket bra och av hög kvalité. 130 hk helt OK, men jag har nu 177 hk och tycker den är fantastisk bra. Prisskillnaden är inte så stor; förbrukningen är ca 10 % lägre och man behöver inte kamremsbyte!

S

SweNalle

Guest

Hej Uno.
Vi har en Adria 670 Coral SLT -11. Jag ska försöka att svara på dina frågor utifrån
mitt perspektiv. Vi är nya husbilsägare, köptes begagnad i septemer -12 så vi har
bara hunnit med 8 nätter i bilen.

Bränsleekonomi:
Vår bil har 130Hk motor och nu 550mil på mätaren, så ligger vi på landsväg (95-100Km/h)
på en snittförbrukning strax äver litern(1,05L/mil) Då har vi haft ca 80 liter vatten/
gråvatten, mat för Fre-Sön, Kläder, utebord, solar, grill mm. Det går säkert att med lite
ECO körning komma ner under liter per mil. Jag är nöjd med den kraft som finns i motor
så idagsläget är det ej aktuellt att chippa den.

Stödben:
Jag tycker den är stdig som den ä, visst känner man att chassit rörsig då någon går i
bilen. Men det är inget som irriterar mig i alla fall. Och kaffet är kvar i muggen :)

Blir det kallt på golvet:
Vi har kört vår luftvärmare och den värmen har räckt till att värma golvet samt luften till
en behaglig nivå i bilen. Visst blir det mysigare för fötterna med golvvärme, men vår
Flatcoated retriver tycker att det blir för varmt om golvvärmen är på. Och han får svårt
att finna någon ro. Han trivs änn bättre om vi stoppar varmluftsflödet vid matbordet då
det är läggdags. Han sover där. Nu har vi bara varit ute och åkt då tempen legat över
nollgrader. Jag antar att med 10 minus på utsidan så är det ändra förutsäningar som gäller.

Sitter man bra i Snurrstolen:
Ja, Det tycker jag. Det är min favoritplats i husbilen. kan sitta där i timmar och tjata med
kompisar eller bara glo på någon film på Tv'n. Tilläggas kan att jag är 185cm lång och
kraftig som ett järnspett.

Vi är jätte nöjda med våran bil, särskilt tycker vi om att det är "skapligt" stort bad/dusch
rum där bak och att det inte inkräktar på köksytan. Vår känsla är att det är en bil med
bra kvalite och att det som finns med i bilen fungerar som det är tänkt. Sen vill man sätta
lite egen prägel på den men det är en annan story.
Lycka till med din nya husbil, vad det nu än blir. för märke och modell.

//Nalle

nolbacka

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025

Hej! Vi har en Adria Coral 670 SLT 2011,(3500kg) som vi kört 3000 mil med. Vi är väldigt nöjda med bilen som har 130 hk och drar 0.98 liter i snitt.
Stödben behövs ej, men viss rörelse kan förekomma beroende på vad ni gör.
Golvvärme är bra, men det är okej utan värme om man har mattor.
Lite kalldrag från hytt när det är minusgrader.
220 volt värme räcker till några minusgrader,sen får ni komplettera med gas.
Extrabatteri får inte plats utan att du bygger om under soffan. Vi klarar oss med ett batteri och 100 watt solcell.
Vi har vägt ca.10 gånger och legat mellan 3500-3540 kg med fulla tankar, packning och två cyklar.
Ang. reklamationer har vi bytt låskolvar till lastluckor.
Skall ni åka mycket färja så tänk på att bilen är låg och överhänget långt.

Eive

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Hej Uno!

Vi har nu haft vår 670SL 2011 i snart 2 år, den har rullat drygt 1100 mil vår-som-höst.
(Hade kunnat tänka mig att köra med den på vintern också om det inte hade varit för allt salt på vägarna)
Utrustning som vi valt till är: ESP, markis (35kg), cykelhållare (9kg), reservhjul (31kg), innerskärm, stänkskydd, orig.mattor.
Sedan har jag själv monterat ett larm.

Vi valde 130hk motorn vilket har visat sig duga bra, kan inte påstå att jag har saknat kraft ens i de Norska bergen.
Förbrukningen i snitt sen köp ligger på 0,95 (ja, jag kör lugnt och mjukt)

Tycker inte att det behövs stödben, den rör sig inte mycket, synd ödsla vikt på det.

Tycker inte golvet kändes kallt ens neråt 0-grader, har nästan aldrig använt golvvärmen.
Men jag tror inte att den är särskilt effektiv.
Tycker också att el-värmen känns ganska svag, däremot är det mycket bra värme på gas.
Sedan kan man inte komma ifrån att det blir kallast i förarutrymmet, men inte så mycket att vi har brytt oss om att sätta upp yttertäcket för rutorna.

När det gäller framstolarnas komfort är vi väldigt nöjda, på kvällarna använder frun den högra, rejält bakåttiltat och fötterna på den lilla sitsen och jag sitter/halvligger i soffan.

Har inte monterat extra batteri, men det ser ut att finnas plats sidan om den ordinarie.
Jag har där skiljt av med en skiva för att göra plats för t.ex några tofflor. (se bild)

Peppar-peppar, men hittills har vi inte haft några fel som behövde åtgärdas på garantin, varken på bil eller bodelen.
Vi är jätte nöjda med den!

När det gäller vikten, bilens tjänstevikt är angiven till 2963 kg (inkl förare 70kg, 90% bränsle, 90% färskvatten, 1st gastub) och vi har extrautrustning på ca 130 kg.
I somras vägde jag allt vi packade in inför Norge-resan, det vägde 275 kg.
Tillkommer matte med hund tot 90 kg (stor hund :wink:, en flat, precis som Nalles :)).
Totalt blir det 3458 kg. På vägen förbi bilprovningen vägdes hela kalaset och det visade 3540 kg.
Alltså 82 kg mer än det teoretiska…
Inte så farligt, men viktigt att tänka på!

Lycka till, hoppas ovanstående kan vara till någon hjälp!

IMG_2147.JPG

Toppen