• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter (igen)

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Har letat bland måååånga inlägg om adapters till gasol men hittar tyvärr inte rätt. :)
Vi åker till Tyskland och Frankrike i sommar. Vi har två P10 komposit som troligen räcker. Nu till min fråga. IFALL vi får slut på gasol och köper en fransk flaska, behövs någon adapter för att koppla in den till bilens "svenska" Regulator (Truma Duo)? Samma fråga ifall man köper en flaska i Tyskland?

Vi vill inte montera fast påfyllning.
Tack på förhand!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
BosseMarianne, var har ni fått information angående utvändigfyllning, vill gärna se detta dokument, korrekt information är viktig, då det är mycket tyckande på forum som kan uppfattas fel.
Däremot vet jag att bla. Italien inte alltid accepterar fyllning överhuvudtaget eftersom LPG är fordonsbränsle, detta enligt husbilsåkare jag talat med, vet inte om detta är lokalt på vissa mackar eller ej.
Oftast tankar man utan att någon bryr sig eller ser vad du gör, tanka betala åk.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Nya regler när det gäller LPG i Europa fyllning av gas måste ske på utsidan med fast anslutning, man får inte öppna gasolskåpet.
När kom dessa regler?
Vi fyllde på flera olika ställen i Spanien, Tyskland och Sverige i våras utan problem. Måste öppna luckan för att fylla
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tänkte också montera en LPG-Flaska. Vad kostade setet?

Det finns olika fabrikat, olika storlekar och olika tillbehör så priset kan variera mellan tre och fem tusen beroende på vad du väljer. Du hittar info om återförsäljare på mylpg.eu Alugas.se mfl ställen. Vi är mycket nöjda med vår LPG installation.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Nu blev jag nyfiken, eftersom det låter som en smart lösning. Jag jag Googlat men inte hittat mycket information, förutom utrustningen som sådan. Vad gäller i Sverige avseende påfyllning och vad kostar gasen per kg? Kan du rekommendera något som kan montera ett kit med 2 flaskor?
Flaskor och tillbehör kan du handla i Tullinge nere vid sjön på Gasolfyllarna. Om du ej vill monter själv tala med camp firman vid gamla klädbörsen vid bussgaraget i Handen. Eller så skriver du till mig som pm så kan du komma till mig i Tyresö vid Sofieberg å titta på hur jag gjort
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Har tagit mig tid att leta reda på bra att ha saker till nästa resa ut i Europa. Ett adapterset för att fylla gasolflaskorna är då bra att ha. Vad tror ni om detta set:
Adapterset Europa Gasol
jag antar att dessa adapters gör att jag kan använda utländska gasolflaskor till min svenska gasolinstallation.
finns det några adapters så att jag kan fylla mina svenska gasolflaskor utomlands ?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det beror på vilken du men den som har mellan din svenska gas installation o tyska flaska passar till flera länder tex om du hyr spanska el franska i dom länder finns flera olika glasflaska att hyra
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Toppen