• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter Gasol Italien

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Planerar att resa till Italien och där köpa en italiensk gasolflaska, för att koppla in den i bilen behöver jag en adapter från den italienska flaskan till endera svensk eller tysk koppling (bilen har tysk koppling) känner någon till var man kan köpa en sådan adapter.

Jag undrar också om någon har erfarenhet av att köpa en gasolflaska i Italien, är det något problem att få köpa en sådan som det tydligen kan vara i Spanien ?, vad kostar en sådan i storlek ungefär som vår P11 ?.

Kjell
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Adapter Gasol Italien

Vad är gränsen för Butan?

När vi stod nere i Italien var Butan det mest prisvärda och vanligaste alternativet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Adapter Gasol Italien

Här är det inte köldgrader så butan fungerar alldeles utmärkt jag har aldrig haft något annat än butan i mina tuber och det fungerar året runt. Visst kan det bli någon minusgrad på natten men då är värmen på och värmer tuberna också snart kommer solen upp och det är sex till åtta grader varmt minst på dan dygnsmedeltemperaturen är aldrig under noll. Så glöm den där svenska köldskräcken och frysgraderna här är det varmt på dagarna året runt !

En kavaj en halsduk och butan i tuberna räcker även på vintern !

Idag har jag promenerat i jeans en långärmad tunn skjorta och en halsduk och blivit lite varm på ryggen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Adapter Gasol Italien

Butan har en grense ved omkring 0 grader hvor den ikke lengre fordamper, står tuben i et oppvarmet rom som i en plåtis så er det endast oppstart av oppvarmi gen som kan være et problem.

Egen erfaring med butan, før vi fikk vår første husbil var vi på campingtur i en van og laget mat på et aparat med 2 bluss med hver sin butan boks. På kysten av Finnmark et sted skulle jeg koke potatis, det var under 5 grader og jeg satte opp kokeaparatet ved sidwn av bilen. Det tennte bra, men etter noen minutter hadde tempraturen i boksen sunket så flammen slukket - over på det andre blusset, samme sak der. Heldigvis kunne jeg skru av og på disse boksene så en boks ble plassert i det etter hvert varme vatnet mens jeg fyrt med den andre. Etter en time var potatisen kokt - neste dag kjøpte jeg en riktig primus for lampeolje.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Adapter Gasol Italien

Jag undrar också om någon har erfarenhet av att köpa en gasolflaska i Italien, är det något problem att få köpa en sådan som det tydligen kan vara i Spanien ?, vad kostar en sådan i storlek ungefär som vår P11 ?.

Kjell

Har aldrig haft problem att köpa en spansk gasflaska.

Men numera kör vi med Alugas-flaskor, vilka kan fyllas på LPG-stationer i hela Europa.

Jyrki
 
Toppen