• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ackumulatortank

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Ofattbart att detta inte sitter som standard i husbilarna. Ingen av de jag varit i kontakt med har haft sådan från början.

Det är en enorm skillnad på att ha en sådan inmonterad med det jämna vattenflöde som blir, speciellt vid svag vattenstråle, jämfört med att inte ha den.

Observera att den bara använd i system med tryckvatten, alltså inte i system med dränkbara pumpar. (Eller går det att ha även där, blev plötsligt tveksam eftersom vi aldrig haft dränkpumpsystem.)
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Concorde har det som standard - men för att ytterligare förstärka effekten har jag monterat en extra. Följden blir att när man tex. duschar behöver inte pumpen gå hela tiden.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Finns i säkert hos din husbilshandlare. Men köp inte den med gummimembran. Hade en sådan i vår gamla bil - men membranet gick sönder efter 1 år. I den vi har nu bildas en luftkudde i behållaren. Nackdelen med denna model är att vid färd bör man stänga av vattenpumpen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ackumulatortank

Jag var på väg att skaffa en tank till mitt tryckvattensystem men ändrade mig, eftersom det också finns en nackdel med en tank. Om man har en liten vattenläcka någonstans i systemet, så avslöjas den därigenom att pumpen startar ofta, vilket man brukar kunna höra.

Redigerar detta inlägg eftersom jag uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menade var att i ett system utan trycktank så startar pumpen ofta vid läckage och därmed blir det lättare att konstatera om man har en läcka någonstans i systemet.

Hoppas att det blev mera begripligt nu!

Jappe
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Det har ingen betydelse var tanken är placerad (högt/lågt) däremot måste den vara monterad efter pumpen, alltså inte mellan vattentank och pump. Om det är en tank utan gummimembran så måste den vara monterad vertikalt med slanganslutningen neråt.

Jag hade en utan membran i förra bilen men av någon konstig anledning vattenfylldes den efter ett tids användning och måste då tömmas för att fungera. Misstänker att plasten inte var fullständigt tät utan luft kunde sippra ut mycket långsamt. Det egendomliga var att det aldrig sipprade ut något vatten när den hade fyllts. Det enda som hände var att pumpen startade oftare och då var det dags att tömma behållaren.

Nu har jag en med gummimembran som fungerar utmärkt. En gång har jag fyllt på luft genom luftventilen på ovansidan så att mottrycket blev lagom. Nu kan jag tappa ca 2,5 dl innan pumpen startar. Egentligen hade ett större kärl varit bättre men jag har bara hittat sådana i plåt som väger ganska mycket
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ackumulatortank

Nyare Aldepannor har detta inbyggt i varmvattenberedaren.

På grund av samma fenomen som Michael råkade utför, med sin ackumulatortank utan gummimembran, så måste man tömma beredaren ca en gång per månad för bästa funktion. Se instruktionsboken!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Körning i i kuperade områden, med olika lufttryck som följd, påverkar innehållet i "hydroforen". Hög höjd = luften expanderar. Låg höjd = vatten sugs in.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ackumulatortank

Jag vet faktiskt inte vad som är lagom tryck eftersom detta är beroende på pumpens arbetstryck. Enklast är att fylla på ca ett kilo och testa hur mycket vatten som kommer innan pumpen startar. Jag provade mig helt enkelt fram.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Ackumulatortank

Hej

Har själv monterat en trycktank i vår Adriatik Corall S 690SP 2008, den blå plastgrunkan men gummimembran, och det fungerar utmärkt. Så här ser det ut i en sådan bil.

Leif
 

Bilagor

  • 31 Hela kopplingslådan.jpg.JPG
    31 Hela kopplingslådan.jpg.JPG
    1,1 MB · Visningar: 36
  • 37 Annan vinkel jpg.JPG
    37 Annan vinkel jpg.JPG
    1,1 MB · Visningar: 29
  • 36 Ganska snyggt.jpg.JPG
    36 Ganska snyggt.jpg.JPG
    1,2 MB · Visningar: 35
Toppen