• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aceton i tanken

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Aceton i tanken

Jag har förklarat just detta om riskerna med aceton för några damer, men då förklarade dom genast att jag var dum.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Aceton i tanken

Tror inte att aceton har den någon positiv effekt i bränsletanken, men det kan vara intressant att läsa vad WIKIPEDIA skriver om acetonets giftighet.

"Från myndighetshåll anses aceton vara ett önskvärt substitut för många andra organiska lösningsmedel, eftersom det är tämligen ogiftigt och snabbt nedbrytbart i miljön."

Länk till artikeln: Aceton - Wikipedia

// Birger
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Aceton i tanken

Allting som löser fett och avger ångor (luktar) är farligt för hjärnan.
Sedan som en ren paradox är det ju så att ju farligare en sak är, destu bättre brukar den fungera för sitt ändamål.
Calle
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aceton i tanken

Försvarar damerna i acetonfrågan:

Det finns ju andra produkter på fåfängans marknad speciellt framtagna för ändamålet - nail polish remover!

Tror inte att så många använder rent aceton för att avlägsna nagellack nuförtiden.

/elisabeth
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Detta har ABSOLUT inte med aceton att göra utan är ett sätt att sätta Dina vänner på det hala (eller HELA .Anm Är född i Göteborg!)
Hur stor är den svenska nationalsupen? Rätt svar: 6 cl!
Nu till frågan:Hur många cm3 (kubikcentimeter) är snapsen då på?

Oss emellan har jag inte fått rätt svar ifrån mer än en (1) av tio (10)!!
ORVAR
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Aceton i tanken

Blanda inte i en massa skit i tanken. Ta en 6:a Ålborg Jubileum. Det tillverkas i Danmark. Skål från Göte
icon12.gif
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Luktade inte tynglyftarna på lite aceton före ett tungt lyft.
(Jag kanske är fel ute, men det skulle hjälpa till med att göra stordåd. sant eller falskt???)
Det kanske har samma effekt på dieselmotorn.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aceton i tanken

Undrar om det inte är ammoniak som används att egga upp tyngdlyftare?

Men vad var det i luktsaltet som dånande damer fick sniffa förr?

/elisabeth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Aceton i tanken

Med luktsalt menas hjorthornssalt som i England begagnas af damerna såsom luktsalt (smelling salt), en blandning av koncentrerad ättikssyra och kaliumsulfat, hvilket slags ”luktsalt” utsänder en stark och stickande lukt af den bortdunstande ättikssyran. Ångorna av luktsalt reta luktnerverna mycket starkt, hvarför de kunna användas såsom upplifningsmedel vid anfall af vanmakt, svimningar och dylika tillstötar.

Jappe
 
F

F.d. 25132

Guest
Sv: Aceton i tanken

Det har under åren funnits många mer eller mindre "hokus pokus" metoder att minska bränsleförbrukningen genom tillsatser i bränslet. Men de brukar inte bli så långlivade...
ex, trodde många på vatteninjekton, som bränslebesparare...

Men för den, som verkligen vill sätta sig in i aceton, som bränsleadditiv finns mycket mer eller mindre seriös information på nätet.

Directory:Acetone as a Fuel Additive - PESWiki
Aceton i tanken.... - Ford Club Sweden
Article:Truth About Acetone and Ethanol - PESWiki
My Experience With Adding Acetone in Petrol - Team-BHP
Directory:Acetone Additive:FAQ - PESWiki


Men det finns också de, som varnar för de skador acetonen kan ge upphov till, med följd att kostnaderna för maskinskador mångfallt överväger ev. bränslepesparingar.

Som sagt, den som vill kan läsa mycket om ämnet...
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Det är ammoniak som lyftarna sniffar. Rensar andningsvägarna och ger en mental "boost"?. Fast det är effektivt vid snuva. Hur täppt man än är så ger en liten sniff total rensning! Ursäkta off-topic kommentaren.

Mvh Marita
 
Toppen