• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aceton i tanken

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
När jag tankade min husbil på en mack så ropade en dansk och visade att han hällde i aceton i tanken . 6,5 ml per 5l disel. Han påstod att förbrukningen minskade med denna tillsats. Någon mer som hört detta?
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aceton i tanken

Ojdå! Min spontana reaktion:

Aceton är mycket flyktigt och 6,5 ml utspätt i 5 lit diesel blir det liksom ingenting kvar av i själva förbränningsprocessen.

Och varför aceton, det har ju absolut inga som helst energiskapande effekter?

Den lilla skvätten kan ju inte ens hålla tanken ren!

Men för all del jag kan ha fel ............

/elisabeth
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Aceton i tanken

Å inte är väl Aceton någon billig vara heller?Olle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Skulle det ha samma verkan på motorn som en sexa Skåne innanför västen? Låter inte mycket där heller.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Aceton i tanken

Aceton är ett lösningsmedel.

Det känns spontant som om det skulle vara ohälsosamt för dieselpumpen och spridarna att minska smörjningen i ett bränsle som, av miljöskäl, redan har "begränsad" smörjförmåga.

Jag skulle i stället vilja slå på någon deciliter utombordarolja i tanken vid varje tankning.

Jag tror också att vanlig K-Diesel är bättre än aceton. Påstås höja cetantalet (tändningsvilligheten) och dessutom städa bort lite föroreningar ur motorn.

Skall kolla med frugan om jag får låna nagellackborttagningsmedlet för att testa om bilen går bättre.

Lelle_22
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Aceton i tanken

Ja om så förbrukningen minskade till 1/4 del skulle jag nog inte våga hälla aceton i tanken.

Dels är aceton ett kraftigt lösningsmedel. Tänk bara hur lätt kraftig nagellack lossar från damernas naglar. Det kan bli goodbay till alla slangar och packningar. Jag vet inte hur smörjoljan påverkas och det kan bro på vilken typ av smörjolja men jag tror inte det är possetivt i alla fall.

Dels är det väldigt lättantänt. Du skriver inte om det är till en bensinare eller en disel. Men hela tanken på bilen blir lika lättantänlig och explosiv som du hadde fyllt den med aceton. Så är du van vid disel och någon paserar bilen med en cigarett så kan du se bilen med frun sticka ivär upp i luften som en månraket.

Så använder du aceton i tanken:
Fricampa där inga andra kommer i närheten
Ha alldrig eld i eller i närheten av husbilen
Koppla från allt elektriskt. Skall du flytta bilen, gör det hälst genom bogsering med en lång lina - Skulle faktiskt medföra en drastisk minskning av bränsleförbrukningen på din egen bil.

För oss andra som tänker på säkerheten och vill köra omkring med bilen. Glöm bort ideer om att hälla kraftiga och mycket lättantänliga lösningsmedel i bränsletanken.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Tack för era svar. Jag tänker disel så därför sa jag aldrig det. Mina funderingar överenstämmer ganska väl de svar som jag fått. Så långt som till Videomannens tillspetsning, har jag inte kommit i mina funderingar
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Aceton i tanken

Ja, förbrukningen minska de med 6,5 ml/5L
Jag håller med Videomannen, även om jag inte skulle gått så langt i säkerhet.

När jag med nyköpt husbil kom in över svenska gränsen vid öresundsbron i slutet
av sportlovet för 5 år sdan tankade jag och hällde i 1L T-sprit i dieseltanken för att
åtgärda de "svampodlingar" som fanns i 75L-tanken genom att "suga upp" det vatten
som hade samlat sig på tankbotten.

det är enda gång jag pytsat icke-diesel i tanken. Men det fungerade.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Aceton i tanken

Lite förenklat är det ju så om du blandar 2 petrolium produkter så blir det naturligtvis inte något medelvärde av låttantändlighet och explosivitet utan hela kärlet får den mest flyktiga och lätantänliga delens egenskaper (ja Aceton räknas till chemikalier i transportsynpunkt men saknar betydelse i detta samanhang).
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aceton i tanken

Esbjörn - en sexa Skåne är i alla fall 6 cl!!!

Här är det 6,5 ml på 5 lit och 1 ml är en tusendels liter = 0,006 lit.

Acetonet skulle alltså utgöra cirka en promille av 5 lit i en tank som rymmer hur mycket totalt?

Börja undra om aceton betyder något helt annat på danska???

/elisabeth

PS. Jämför med fotogen som heter paraffin(e) på engelska!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Aceton i tanken

Faktiskt en bra reflektion, det kan vara en stor skillnad på vissa ords betydelse.

Men i det här fallet skall Danska Aceton vara sådant man tar bort nagelack med, så det är nog samma vätska.
Ja nu har jag avslöjat mig, min sambo är båtflykting. Hon kom med färjan från Danmark innan bron byggdes.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Aceton i tanken

Esbjörn - en sexa Skåne är i alla fall 6 cl!!!

Här är det 4,5 ml på 5 lit och 1 ml är en tusendels liter = 0,005 lit.

Acetonet skulle alltså utgöra en promille av 5 lit i en tank som rymmer hur mycket totalt?

Börja undra om aceton betyder något helt annat på danska???

/elisabeth

Om man skall vara noga 0,001 liter, inte 0,005...

/petimetern
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aceton i tanken

Ber om ursäkt för min räkningstabbe - inte så bra på sånt :eek:
Men det minimerade ju tillsatsen betydligt i en full tank!

En droppe i havet - och vad blir då effekten?

/elisabeth
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Aceton i tanken

Mythbuster har testat aceton som tillsats utan att upptäcka någon förbättring.
/Åke
 
F

F.d. 1723

Guest
Sv: Aceton i tanken

Hej !
Jag googlade lite på tråden
Det finns rätt mycket om det i vissa forum
Men det diskuterades bara om bensindrivna fordon
Effekten blir att om man blandar rätt så dricker den mindre och höjer effekten
Men om man tar för mycket aceton dricker den mer
Man skulle blanda 1,5dl aceton till 70 liter bensin
Det verkade som att en bil som drog 1.0-1.2 sänkte förbrukningen i snitt 1-2dl milen
Dom flesta hade bara vågat pröva på äldre bilar
Låter lite vågat för mej
Mvh C
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Hmm. "Friskt vågat,- hälften Burn Out"
om man får travestera ett gammalt yttryck.

// Göte J:twitcy:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Aceton i tanken

Jag för min del vill starkt avråda alla för att blanda in ett så pass lättflyktigt lösningsmedel som aceton i dieseltanken. Aceton hör absolut inte hemma i dieselmotor med insprutningspump. Jag tror att dansken mest gav förslaget som ett skämt eller på skoj, han ville kanske se på själva smällen när acetonen antändes till följd av t.ex. statisk elektricitet. Kan faktiskt urarta till en riktig katastrof om eventuell påfyllning skulle tänkas ske på en mack.
V-backen ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Aceton i tanken

Hmm...eter, ricinolja och metanol. Känns det igen...? Det ska nog vara diesel i tanken, men gärna den starka sorten.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Aceton i tanken

V-Backen, är det inte lite skrämselpropaganda nu snart vågar damerna inte tvätta bort lacket, så som min "kärring" gnor måste de uppstå statisk el. med en viss humorhälsning. Olle.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Aceton i tanken

Ja, ibland kan man undra om damerna riktigt tänkt på effekten.
I dubbel betydelse naturligtvis, dels på betydelsen av en vacker hand som väcker uppmärksamhet, signalerar känsla och skönhet. Och dels beroende på att damerna inandas ångorna, för än så länge har jag inte sett någon lady fixa naglarna utomhus.
På den tiden då jag jobbade med laboratorier i forskarmiljö fick jag lära mig att man ska aldrig inandas lösningsmedel i någon form. När man gjorde det i laboratoriemiljö så kunde det vara för sent. Det var vårt förhållningssätt och det sitter i forfarande.
Tänk om damerna visste detta!
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
Toppen