• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ac i bodelen

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag fick monterat AC - ringde runt. Några ville enbart montera Truma - några Dometic - få kunde båda. Jag läste monteringsanvisningar. Framförallt om man tar upp ett nytt hål, men även om man ersätter befintlig lucka uppkommer fråga om förstärkning av taket. Det är en inte negligerbar tyngd att ha studsande på taket och 46 kg är mer än 31 kg. Frågan är ju hur montören ställer sig till tyngden - hur förstärka taket och vilken support som finns. Det skulle kunna bli svårt att hitta bra montör för denna AC.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för svar. Har tänkt att montera själv.
Får kolla runt lite innan man slår till.
Skall monteras på en Carthago o dom sägs ha hållbar o stark kaross
Det beror ju likte vad du har för en Carthago. Vi har en E-line 2014 och där (är väl lika på C-line) finns ju en utmärkt plats i utrymmet mellan kök och sovrum. Vår är ju iofs monterad av åf men vad jag har förstått så är utrymmet gjort för det samma med de förstäkningar som behövs. Taket håller för mig och jag är definitivt inte liten.

Toppen