• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

absolut fräscht dricksvatten

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Vet inte om vi kan vara till någon hjälp för dom med alla drickvattenproblem man läser om, bara berätta hur vi o alla våra vänner har gjort. Vi har kört husbil i 30 år, i sverige tyskland frankrike o spanien, o alltid haft absolut fräscht dricksvatten i vattentanken. Vi har aldrig använt några "bakteriedödare" eller andra kemikalier, inte ens diskmedel, i våra tankar. o aldrig någonsin har vi haft några bakterier eller annat i tanken.( man kan lätt ta lab-prov på det om man vill ). Plasttanken liksom slangarna är som fabriksnya, eller som någon sa - " det finns inte ens en flugskit däri " trots att det är årsmodell 1986.
Hur gör vi då ?
Använder enbart egna slangar vid påfyllning, -även då det sitter en slang påskruvad-
då skruvar vi av den, o skruvar på vår egen, och fyller --skruvar givetvis tillbaks den gamla sen igen--
Då vi dricker det, lagar mat, duschar, diskar, spolar toa osv. så fyller vi rätt ofta.
Om husbilen däremot inte används på en tid, så spolar vi ur allt vatten efter 4 dagar
o fyller på nytt,--det upprepar vi var 4:e dag
Tycker man detta besvärligt,, eller vid flera veckors uppehåll, tömmer vi tanken och slangarna helt,
tvättar händerna noga med handsprit, o därefter med tvål o vatten ända upp till armbågarna,
skruvar av manluckan på tanken, och med en ny o oanvänd hushållsduk, torkar ur
tankens insida på alla ytor så det blir absolut torrt. Torka även manluckan och packningen.Finns det bottenplugg så sätt tillbaka den, annars kan man få in obehag den vägen. Låt det lufta en stund,,
skruva på manluckan,
Det är väl självklart att vi bara fyller i "kontrollerat" vatten, ex, kommunalt,eller från
godkända brunnar. annars fyller vi inte i något, utan drar vidare till nästa vattenpost.

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: absolut fräscht dricksvatten

För egen del, (lathet) har jag löst det på ett annat sätt.
Jag har två kranar varav den till vänster är enbart dricks och kaffevatten. Den andra, till höger, en blandare hör till bilens ordinarie system.

I närheten av kranen har jag en 10 liter dunk med dränkbar pump som försörjer min "färskvattenskran" med vatten. Lätt att koppla loss och lätt att göra rent och dessutom alltid, nästan, färskt vatten.
Det andra vattnet duger gott till matlagning, tvätt, dusch och disk.
 

Bilagor

  • vatten 003.jpg
    vatten 003.jpg
    39,5 KB · Visningar: 10
  • vatten 004.jpg
    vatten 004.jpg
    32 KB · Visningar: 4

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: absolut fräscht dricksvatten

Hej decker ! Din ide` kanske kan passa hos en del.
Ett litet tips bara,, ta och klipp till bitar av liggunderlag,"cellplast" o limma fast dom med kontaktlim på dunken, gör det noga, så du täcker hela dunken så blir det en mycket fin
isolering, som en termos, vattnet håller sej kallt väldigt länge.

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: absolut fräscht dricksvatten

Jag gick ett steg längre och placerade vattendunken i kylboxen. En slang därifrån via en pump under diskbänken till en "kran" ger kallt gott vatten på ett i mitt tycke smart sätt. Kylboxen ligger snett under diskhon så det behövs bara en mycket kort slang.

kranar.jpg

Diskmedel till vänster, huvudkranen i mitten och dricksvattenkranen till höger. Notera det förlängda skaftet på strömbrytaren vilket ger möjlighet till enhandsmanövrering när man trycker "kranarmen" mot skaftet.
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: absolut fräscht dricksvatten

Hejsan go vänner.
Vi har nu bott i vår husbil i ett år och har inga problem med vattnet, gör i stort sätt som förste inläggaren, bor man i bilen går det ju åt en del vatten men vår 250literstank räcker ca:14 dagar, man lär sig att vara snål. Jag öppnade tanken nu i helgen och den var hur fin som hällst innuti.
Ha det gött vänner.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: absolut fräscht dricksvatten

Hejsan go vänner.
Vi har nu bott i vår husbil i ett år och har inga problem med vattnet, gör i stort sätt som förste inläggaren, bor man i bilen går det ju åt en del vatten men vår 250literstank räcker ca:14 dagar, man lär sig att vara snål. Jag öppnade tanken nu i helgen och den var hur fin som hällst innuti.
Ha det gött vänner.
MVH KEJO 20

Hur bär du dig åt då för att det ska räcka så länge, vår tank räcker i ca 3 dagar och vi har likadan bil som dig?
Hälsningar Anders och Birgitta
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: absolut fräscht dricksvatten

Hej igen
Jag duschar ju på jobbet så det spar mycket vatten, men frugan duschar i bilen, sen är hon duktig på att diska snålt:D, vilket jag inte är:D.
Spolar upp i handfatet när man tvättar händerna, låter inte vattnet rinna.
Har till och med tvättat hela bilen genom att koppla slangen på uteduschen, det gick åt 43 liter + en hink vatten.
MVH KEJO 20
 
Toppen