• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

A6 som camping, hur kul är det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Har nu haft förmånen att se husbilar börja ställa upp sig på A6 parkering sedan i lördags.
Jag är där varje dag och köper nya grejer till mitt byggprojekt!

(finns att beskåda här: https://www.byggahus.se/forum/ovrig...pt-mitt-5e-renoveringsobjekt.html#post2276462 )

I söndag/måndag ytterligare husbilar, idag tisdag bortåt 40 fordon!

Ärligt talat, jag struntar i att campingbord/stolar är ute, det ser trevligt ut! :)
Fint väder och bra shopping. Men hur kul är det att stå på A6 parkering 4dygn innan Elmia?

Vore fantastiskt trevligt av er som står där nu att ge oss övriga en hint, vad är det som drar att parkera där?
Ge mig ett bra skäl så tar jag med guran, jag kör gärna mina 35km med husbilen & gör er sällskap!
:wink:

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: A6 som camping, hur kul är det...

Hej på er!

Tack det hade jag gärna gjort.
Men enveten som en lus har jag en plan om att
i stort sett vara klar med mitt hus/projekt innan Jul.
Å då får tyvärr det mesta andra ting stå åt sidan.

Ev. tar jag en snabb tur till Elmia torsdag em.
Resten av helgen går åt till att underhålla på en cykelfest å snickra...

Ha en fin helg, hälsa Ragge å Susanne!
Mvh Magnus

Kom till Ragglanda i stället och flyg lite rc under Elmia-helgen.
Kjelle

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ännu en tråd om var och varför folk nattparkerar på någon speciell plats. Är det verkligen intressant eller är det bara nyfikenhet? Om det är det senare är det väl bara att stanna till och fråga.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det finns FLERA trevliga platser att stå på inför ELMIA. Själva har vi valt den helt underbara privatflygplatsen Ragglanda på Drättinge i Kaxholmen. Där finns det t o m möjlighet att tömma och fylla på vatten.

Vilka andra platser finns det?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Michael

Om du tar på dig läsglasögon och läser mitt inlägg en gång till...

Så är det inte "Nattparkering" jag undrar över, då hade väl du
Knappast parkerat på A6 Parkering redan lördagen veckan innan Elmia mässan öppnar.

Dessutom har du själv vid flera tillfällen vart med i dialog;
Skillnaden mellan ställplatser å camping.

Mig veterligen ter det sig mer likt camping så snart stolar / bord nyttjas...
Vilket jag i detta fall inte lägger några värderingar i!
Köpmannaföreningen är garanterat tacksamma över intresset.

Till skillnad mot ditt ( i mina ögon) lite syrliga inlägg, så är mitt inlägg skrivet i All Välmenande och nyfikenhet, med en positiv inställning & glimten i ögat!

Inte går jag omkring å knackar dörr på A6 när vi har detta eminenta forum! :wink:

//Magnus

Ännu en tråd om var och varför folk nattparkerar på någon speciell plats. Är det verkligen intressant eller är det bara nyfikenhet? Om det är det senare är det väl bara att stanna till och fråga.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jag följer med intresse då jag rullar mot Jönköping efter jobbet på fredag och tänker spendera helgen i trakten och lördagen på mässan!

har inte handlarna något emot det så kan man väl stå där såväl som någon annan stans, kan jag tycka i alla fall

//Peter

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag måste inlägga att jag håller med Michael Johanssons undrande till viss del. Det är många som har synpunkter och kanske undringar om vart husbilister ställer sig och varför. Dessa synpunkter dyker upp i alla trådar som bara har lite att göra med ämnet.

Inte för så länge sedan var det en påhejad skribent som hade synpunkter på mysigheten där man övernattar och hänvisade till en artikel i en, som jag förstår det, damtidning (!). I somras stod jag några nätter på Löderups Strandbads camping och där var det inte heller så mysigt för alla gästerna, förutom att några fastnade i sanden med husbilarna, så fick flera stå intill sopcontainers etc., precis som ovannämnda tidningsartikel. Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo det kanske inte är alltid att man kan välja hur man vill stå med husbilen, för att kunna ta del av något, exempelvis Elmiamässan eller uppleva stränderna i södra Österlen.

Därför är jag lite trött på att läsa om hur man kanske ibland rackar ned på hur andra väljer att utöva sitt husbilsliv. Då är det mer givande att läsa om de som skriver och tipsar om bra ställen att stå på.

Johan K.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Johan

Ditt inlägg har i mina ögon endast har en enda rad som faller samman med mitt skapande av tråden!

Det är din avslutande mening...

Jag önskade veta det positiva, trevliga i att parkera upp till 4dygn uppe på A6 allmänparkering innan öppnande av Elmia.

Ingen ironi eller baktankar, utan förkovrade!
Vilket i mycket liten del ditt inlägg leder till... :wink:

Då är det mer givande att läsa om de som skriver och tipsar om bra ställen att stå på.

Johan K.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det var rubriken och citatet nedan:
...Men hur kul är det att stå på A6 parkering 4dygn innan Elmia?...
som fick mig, och kanske fler, att förledas att tro att ditt inlägg hade till syfte att just racka ned lite på de som väljer att ställa sig med husbilen på ställen som inte kanske uppfyller de villkor som det ofta skrives om, myskänsla etc.. Men var det inte så så ber jag om ursäkt för det.

Johan K.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Är det web som bestämmer vilka trådar som får startas ?

Tommy R

Jag har inte uppfattat mitt engagemang som HBK Web i Husbilsklubben.se som ett hinder att kunna skriva egna, personliga inlägg. Du har kanske en annan syn på saken?

Jag kan inte se var i mitt inlägg jag försöker bestämma vad som skrivs i forumen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

... Men hur kul är det att stå på A6 parkering 4dygn innan Elmia?

Hej Michael

Om du tar på dig läsglasögon och läser mitt inlägg en gång till...

...
Till skillnad mot ditt ( i mina ögon) lite syrliga inlägg, så är mitt inlägg skrivet i All Välmenande och nyfikenhet, med en positiv inställning & glimten i ögat!

Jag har tagit av mig glasögonen för att kunna läsa tydligt men ser trots detta inte mitt först citerade inlägg som "skrivet i All Välmenande och nyfikenhet, med en positiv inställning". Men det är ju bra att du klargjort det hela lite tydligare.

//Michael, medlem (för att undanröja alla tvivel att det är mitt personliga inlägg och inte står som epresentativt för HBK Web)

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi står gärna i Gränna i väntan på mässan. Kan dock förstå att man stannar på A6 några dagar-nätter. Ett ställe att träffa husbilskompisar som fått till en tradition att ses där varje år innan mässan. Alltid trevligt att träffa goda vänner oavsett var man står.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Johan

Typ vad är det i följande ord du inte förstår? :wink: :

//Vore fantastiskt trevligt av er som står där nu att ge oss övriga en hint, vad är det som drar att parkera där?
Ge mig ett bra skäl så tar jag med guran, jag kör gärna mina 35km med husbilen & gör er sällskap!
// Slut citat

Jag var upp till Ikea på lunchen idag, jag räknade inte, men gissningsvis nu bortåt 70-80 fordon...

Hade inte tid att stanna & knacka på allas dörrar för att ge mig själv en bättre bild och förhoppningsvis
info som gör att jag då kan överväga att framöver åka upp och parkera på A6 inför Elmia mässans öppnande.

Nu när det börjar bli rätt många fordon så är ju samvaron självklart en positiv grej!
De som började ställa sig där redan i lördags, förmodligen då för "bästa plats" alternativt att det helt enkelt passade deras resplan... Vem vet?

Verkar vara ett "lite" känsligt ämne eller?

Det var rubriken och citatet nedan:

som fick mig, och kanske fler, att förledas att tro att ditt inlägg hade till syfte att just racka ned lite på de som väljer att ställa sig med husbilen på ställen som inte kanske uppfyller de villkor som det ofta skrives om, myskänsla etc.. Men var det inte så så ber jag om ursäkt för det.

Johan K.

F

F.d. 27056

Guest

Hej.
Jag vill direkt säga att jag inte har något emot alla som står på A6. Vi brukar själva tillbringa nätter på Öland vid köpstaden i Färjestaden, då ställplatsen oftast är full står vi i en "vanlig" p-ruta.
Men som Jönköpingsbo och husbils ägare blir jag ständigt attackerad av bekanta och kollegor på jobbet att "dessa husbilar ockuperar hela A6 hela helgen". "tror ni att ni kan campa precis över allt" "När motormässan är vid påsk helgen så stängs A6 av nattetid för att inte bilar ska samlas där, men husbilarna är visst ok" och liknande saker.
Jag försöker att förklara att det inte finns någon skyltning som förbjuder detta och att det handlar om parkering som alla andra bilar en helg på A6.

Men jag ser ju själv ibland husbilar som tar upp två platser för att dom har både stolar och bord ute, och en del som står på tvären över kanske både 2 och 3 rutor, det kan jag inte förklara bort, sådana saker ger iallafall husbils folket dåligt ryckte bland Jönköpings invånare.
Men som sagt, jag säger VÄLKOMMEN till Jkpg.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Magnus!
Jag har redan gett mitt svar att det var rubriken och citerad mening som fick mig att reagera. Visst är det ett känsligt ämne när man ifrågasätter andras val och beteenden. Men nu när du har klargjort ditt inlägg och dess syfte är väl saken utagerad i denna tråd, och jag beklager att jag missförstod dig. Jag hoppas att du får svar på din usprungliga fråga från någon på A6.

Johan K.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hej !
Ett mycket märkligt inlägg av en representant från Webben. Det är ju tack vare frågor som Magnus ställer som gör forumet levande och berikande! Själv är jag mycket tacksam för de tips och synpunkter som någon av de övernattande delar med sig av. Vi har själva övernattat där vid något tillfälle. Dock utan att kunna fylla mer än en dags behov. Så... vad gör man resten av tiden. Tack Magnus för din fråga. Mikael.... Jag har varit med i klubben sedan 2007. Under denna tid har jag försökt att ge tips och ideér utifrån min horisont. Är det inte så det ska fungera här? Någon som undrar ställer en fråga. De som har svar skriver ned det här och på så sätt berikar andra med sin kunskap.
Mvh MarTom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen