• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

9 EU-länder vill förbjuda nya fossilbilar 2030

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu får konstruktörerna hos husbilstillverkarna skynda på om man vill finnas kvar i marknaden om 9 år. Föreslår att man ställer in semestrarna i sommar.​

E9D3648C-BE13-4043-81BF-2C59797BAFC6.jpeg

Dethleffs E-home baserad på Iveco Daily

2030 känns som ett ödesår när man läser på i ämnet. Skrev tidigare om våra egna svenska klimatmål och konsekvenserna för att möta dem i notisen:
Lyckan är inte målet, lyckan är resan dit, men det kan bli dyrt.”
https://www.husbilsklubben.se/threads/”lyckan-är-inte-målet-lyckan-är-resan-dit”-men-det-kan-bli-dyrt.126944/
”Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar”.

Det är då vi verkligen ska ha minskat koldioxidutsläppen, så att det märks och har reellt en betydelse för vår miljö. I Tyskland har man redan bestämt att det blir förbjudet att sälja nyproducerade bensin-/dieseldrivna bilar. I Storbritannien lutar det åt ett liknande beslut i närtid och här i Sverige skall en utredning i frågan presenteras till sommaren och det som läkt ut från Regeringskansliet är att man är inne på samma linje.

Läser nu i Auto Motor & Sport att Danmark, Nederländerna, Österrike, Belgien, Grekland, Irland, Litauen, Luxemburg och Malta i en gemensam skrivelse uppmanar om en ny lagstiftning i EU, som är i linje med det tyska beslutet att förbjuda försäljning av nyproducerade fossilfordon 2030.

Nu går det fort, 9 år går snabbt....

Tommy
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Risken med sådana beslut är att ingen kommer att investera i forskning och utveckling av renare och effektivare förbränningsmotorer.
Bortsett från bilar kommer dessa att vara nödvändiga i ex lastbilar, jordbruksmaskiner och anläggningsmaskiner under en lång tid framöver.
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Hm, det blir spännande!

Undrar hur det blir med ”riskviljan” att investera i nya husbilar, låt säga de sista fem åren före totalt stopp för fossilfria bilar

Kanske avvaktar många med påföljden att begagnade bilar behåller värdet, åtminstone till dem med den nya tekniken intar marknaden....

Ja, det var lite tankar, ha det bra!

//Harry
 
F

F.d. 22252

Guest
En sån där husbil kommer att få en stor avgift för egenproducerad el, sen kommer det säkert en solpanelskatt.

Så skatten finns ju redan och det är ju lite konstigt när man nu har ett sätt att köra bil på helt utsläppsfritt så kan man direkt beskatta den så det handlar inte om co2 inte alls.
Skulle man ha en sån husbil skulle man komma över den gräns för egenproducerad el som skatteverket har.
Om man sen kör ner till spanien och stannar i solen där har man nog en rejäl restskatt när man kommer hem.
Att det sk klimatmålet blivit en helig ko för politiker har ju ingen praktisk betydelse egentligen.
67mil rakt österut från stockholm finns det en stad med halva sveriges befolkning som inte har några som helst miljömål och obegränsat utsläpp säkert flera gånger sveriges utsläpp. Så det politikerna ylar om är som att spotta i havet och miljöförstöringen känner inga gränser.
Okunskapen är massiv hos dom som bestämmer, och egentligen handlar det bara om pengar.
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Risken med sådana beslut är att ingen kommer att investera i forskning och utveckling av renare och effektivare förbränningsmotorer.
Bortsett från bilar kommer dessa att vara nödvändiga i ex lastbilar, jordbruksmaskiner och anläggningsmaskiner under en lång tid framöver.
Man har i princip nåt vägs ände med det. Att komma längre blir tyvärr ohemult dyrt med väldig liten förbättring.
Sen hjälper det inte. För folk chiptrimar eller sätter på trimbox som gör att motorn släpper ut rejält mycket mera skit än den gör när den lämnar fabriken.
Där med inte sagt att elbilar är lösningen. Man kan använda klimatneutrala drivmedel i förbränningsmotorer, det hjälper dock inte lokalt, utan upplevelsen av avgaser i stora städer blir kvar.
Lastbilar med eldrift finns redan att köpa även om räckvidden är begränsad idag. Men den kommer att öka rejält under kommande år.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En sån där husbil kommer att få en stor avgift för egenproducerad el, sen kommer det säkert en solpanelskatt.

Så skatten finns ju redan och det är ju lite konstigt när man nu har ett sätt att köra bil på helt utsläppsfritt så kan man direkt beskatta den så det handlar inte om co2 inte alls.
Skulle man ha en sån husbil skulle man komma över den gräns för egenproducerad el som skatteverket har.
Om man sen kör ner till spanien och stannar i solen där har man nog en rejäl restskatt när man kommer hem.
Att det sk klimatmålet blivit en helig ko för politiker har ju ingen praktisk betydelse egentligen.
67mil rakt österut från stockholm finns det en stad med halva sveriges befolkning som inte har några som helst miljömål och obegränsat utsläpp säkert flera gånger sveriges utsläpp. Så det politikerna ylar om är som att spotta i havet och miljöförstöringen känner inga gränser.
Okunskapen är massiv hos dom som bestämmer, och egentligen handlar det bara om pengar.
Hur tänkte du nu? Läs på din länk hos Skatteverket en gång till så inser du att reglerna gäller för kommersiella anläggningar och inte privatpersoner.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ny batteriteknik förbättrar räckvidden avsevärt. Solid-state är här om ett par år.
”QuantumScape estimates the energy density of its cells at 50 percent more than conventional EV batteries, or close to 1000 Watt-hours per liter.”
 
F

F.d. 22252

Guest
Hur tänkte du nu? Läs på din länk hos Skatteverket en gång till så inser du att reglerna gäller för kommersiella anläggningar och inte privatpersoner.
Läs en gång till det handlar visserligen om en tänkt installation på ett hus men toppeffekten är begränsad. Om du har satt upp solceller med en installerad toppeffekt mindre än 255 kilowatt på din privatbostad eller på en näringsfastighet hittar du information om reglerna här. Detsamma gäller om du har flera små anläggningar som sammanlagt har en installerad toppeffekt om 255 kilowatt eller mer. Så några solceller på taket till elbilen och huset och på husbilen så kanske man komma upp till en teoretisk effekt som plötsligt blir beskattningsbar. Det är ju bara att addera alla solpanelers sammanlagda effekt. Ännu mer krångligt om man ska koppla sej till elnätet och sälja tillbaka el ibland. Det ser ut som en mardröm att deklarera för. Skulle jag sätta upp solpaneler skulle jag koppla in dom till elpatronen och inte blanda mej med hushållströmmen och alla kostnader för all reglerutrustning.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läs en gång till det handlar visserligen om en tänkt installation på ett hus men toppeffekten är begränsad. Om du har satt upp solceller med en installerad toppeffekt mindre än 255 kilowatt på din privatbostad eller på en näringsfastighet hittar du information om reglerna här. Detsamma gäller om du har flera små anläggningar som sammanlagt har en installerad toppeffekt om 255 kilowatt eller mer. Så några solceller på taket till elbilen och huset och på husbilen så kanske man komma upp till en teoretisk effekt som plötsligt blir beskattningsbar. Det är ju bara att addera alla solpanelers sammanlagda effekt. Ännu mer krångligt om man ska koppla sej till elnätet och sälja tillbaka el ibland. Det ser ut som en mardröm att deklarera för. Skulle jag sätta upp solpaneler skulle jag koppla in dom till elpatronen och inte blanda mej med hushållströmmen och alla kostnader för all reglerutrustning.
Här är reglerna som gäller för privatpersoner.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Läs en gång till det handlar visserligen om en tänkt installation på ett hus men toppeffekten är begränsad. Om du har satt upp solceller med en installerad toppeffekt mindre än 255 kilowatt på din privatbostad eller på en näringsfastighet hittar du information om reglerna här. Detsamma gäller om du har flera små anläggningar som sammanlagt har en installerad toppeffekt om 255 kilowatt eller mer. Så några solceller på taket till elbilen och huset och på husbilen så kanske man komma upp till en teoretisk effekt som plötsligt blir beskattningsbar. Det är ju bara att addera alla solpanelers sammanlagda effekt. Ännu mer krångligt om man ska koppla sej till elnätet och sälja tillbaka el ibland. Det ser ut som en mardröm att deklarera för. Skulle jag sätta upp solpaneler skulle jag koppla in dom till elpatronen och inte blanda mej med hushållströmmen och alla kostnader för all reglerutrustning.
Solpaneler har typiskt en toppeffekt på 200 W/m2.
För att komma upp över 255 kW krävs alltså ca 1300 m2.
Verkar osannolikt att komma över det även om man sätter paneler på alla tak och väggar, såvida man inte har ett slott eller så.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ämnet var väl förbjuda fossildrift, eller :rolleyes:
Det finns redan idag fossilfria bränslen till förbränningsmotorer iallafall dieslar, bensinare kanske går att konvertera till etanol, eller så får man nyttja den svarta marknaden och ha några fat högoktanigt guld i garaget, så helt kört blir det väl inte, hoppas jag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Typiskt!
Lagom till jag skall gå i pension och tänkt köpa mig en ny, fet och lyxig husbil för att åka land och rike runt så skall allt förbjudas. Det kommer bara att finnas trötta, dyra och tunga elhusbilar fulla med kompromisser tillgängliga för mig.
Njut nu ni som kan :confused:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Typiskt!
Lagom till jag skall gå i pension och tänkt köpa mig en ny, fet och lyxig husbil för att åka land och rike runt så skall allt förbjudas. Det kommer bara att finnas trötta, dyra och tunga elhusbilar fulla med kompromisser tillgängliga för mig.
Njut nu ni som kan :confused:
Du får se till, i god tid innan det blir förbjudet, att köpa exakt den bilen du vill ha och sedan köra med den kommande 30år....
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Typiskt!
Lagom till jag skall gå i pension och tänkt köpa mig en ny, fet och lyxig husbil för att åka land och rike runt så skall allt förbjudas. Det kommer bara att finnas trötta, dyra och tunga elhusbilar fulla med kompromisser tillgängliga för mig.
Njut nu ni som kan :confused:
Precis så. Än så länge har de 9 EU länderna, inte heller hela EU, kunnat ta hand om pandemin...
Det kanske ska gynna människorna om man istället ska förbjuda alla slags pandemier för all framtid (åtminstone i EU) :msn_cry:;)
 
F

F.d. 22252

Guest
En fördel är väl att de kan riva bron till danmark eftersom inga bilar kommer att köra där för räckvidden blir för kort och vem vill ha dansk el i batterierna då kommer ju allt gröta ihop sej.
 
Toppen