Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Nu får konstruktörerna hos husbilstillverkarna skynda på om man vill finnas kvar i marknaden om 9 år. Föreslår att man ställer in semestrarna i sommar.
 
Dethleffs E-home baserad på Iveco Daily2030 känns som ett ödesår när man läser på i ämnet. Skrev tidigare om våra egna svenska klimatmål och konsekvenserna för att möta dem i notisen:
”Lyckan är inte målet, lyckan är resan dit, men det kan bli dyrt.”
https://www.husbilsklubben.se/threads/”lyckan-är-inte-målet-lyckan-är-resan-dit”-men-det-kan-bli-dyrt.126944/
”Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar”.
Det är då vi verkligen ska ha minskat koldioxidutsläppen, så att det märks och har reellt en betydelse för vår miljö. I Tyskland har man redan bestämt att det blir förbjudet att sälja nyproducerade bensin-/dieseldrivna bilar. I Storbritannien lutar det åt ett liknande beslut i närtid och här i Sverige skall en utredning i frågan presenteras till sommaren och det som läkt ut från Regeringskansliet är att man är inne på samma linje.
Läser nu i Auto Motor & Sport att Danmark, Nederländerna, Österrike, Belgien, Grekland, Irland, Litauen, Luxemburg och Malta i en gemensam skrivelse uppmanar om en ny lagstiftning i EU, som är i linje med det tyska beslutet att förbjuda försäljning av nyproducerade fossilfordon 2030.
Nu går det fort, 9 år går snabbt....
Tommy
			
				Senast ändrad: 
			
		
	
								
								
									
	
								
							
							 
 
		 
 
		 
 
		 
					
				 
 
		 
 
		
 
 
		 
 
		 
					
				 
						
					 
 
		 
 
		 
 
 
 
		
