• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5G

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej två frågor som troligen går att Googla på, men någon som har praktisk erfarenhet här brukar vara säkrare.....

-Beroende av typ ?? eller något med 4G variant så skall man visst kunna komma upp i 300Mbps påstås det, men 100 max verkar vara mera allmänt har jag nog sett.

-Finns det olika begränsningar i 5G hastighet så priser/avtalet kan bestämma max hastighet man får/behöver rent praktiskt.

M.v.h. JANKRO.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Hej två frågor som troligen går att Googla på, men någon som har praktisk erfarenhet här brukar vara säkrare.....

-Beroende av typ ?? eller något med 4G variant så skall man visst kunna komma upp i 300Mbps påstås det, men 100 max verkar vara mera allmänt har jag nog sett.

-Finns det olika begränsningar i 5G hastighet så priser/avtalet kan bestämma max hastighet man får/behöver rent praktiskt.

M.v.h. JANKRO.
5G kan teoretiskt ge dataöverföringshastigheter på upp till 20 Gbit/s det som begränsar är routerns modem och som du beskriver abonnemanget man har.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu har jag har aldrig varit i Solna med husbilen, och kommer aldrig att åka dit heller med den.
Men ute på landsbygden är det glest med 5g, skulle man få in det, så är det oftast 4g frekvenser som används ändå.
Jag ligger inte och tankar eller spelar i husbilen, får jag en bandbredd på 10Mbit så räcker det för att streama musik o film.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu har jag har aldrig varit i Solna med husbilen, och kommer aldrig att åka dit heller med den.
Men ute på landsbygden är det glest med 5g, skulle man få in det, så är det oftast 4g frekvenser som används ändå.
Jag ligger inte och tankar eller spelar i husbilen, får jag en bandbredd på 10Mbit så räcker det för att streama musik o film.
Hehe. Det förstår jag även om hagaparken är fin..
Bor i Solna och använder samma router i husbilen och hemma. Funkar fint både på 5G o 4 G för att surfa, glo på Tv och pyssla lite med datorn.

På 4G ligger jag oftast på 50mbit

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Min upplevelse är att 5G kommer starkt på landsbygden. Hastigheten är inte de stadsliknande, för som du skriver är det "4G"-hastigheter man får - men det kopplar upp.. Min känsla är att de uppgraderar från 2G/3G till 5G-teknik, vartefter de stänger ned en 2G/3G station. Och som du skriver, frekvenserna som då återanvänds ger en naturlig begränsning i hastighet. Men jag upplever att jag får en stabilare/enklare uppkoppling på landsbygden - när modemet kan använda båda teknikerna (än med det gamla 4G-modemet).

Toppen