• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5G

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har nu provkört 5G router TP-Link Archer NX200 ett tag. Finns f n hos flera återförsäljare för runt 2 500:-. Den är betydligt snabbare i husbilen än min drygt 10 år gamla 4G trotjänare, TP-Link Archer MR600. Snabbare även utan takantennenen inkopplad. Men med 5G takantenn inkopplad blir den mer än 10 gånger snabbare! 5G takantennen har jag haft några år och är från Wifi.se. Den har tidigare även hjälpt MR600 till bättre bandbredd, men tillsammans med NX200 får jag nu riktigt höga hastigheter. Routern får kritik för något begränsad wifi i hus, men i en husbil är den fullt tillräcklig. 5G mottagningen är riktigt bra.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
2500 är ju ett bra pris för en 5G, typ halva priset mot Teltonika och GL.inet mfl.

Följer Youtube där det testas 5G routrar. Tyvärr fokuseras det mestadels på hastigheten då man jämför, visst jag förstår att det är det lättaste sättet att hitta en jämförande mätning.

Det jag efterlyser är hur det fungerar i praktiken. I vanlig användning, tänker på vanlig surf och TV-streaming.
Jag använder idag en 4G-router (Teltonika RUT 906 med takantenn) och har, i min användning, inte varit i närheten av max hastighet på 4G.

Det vore intressant att höra hur vanlig internetanvändning i 5G fungerar jämfört med 4G. Det borde inte vara lika "trångt" i 5G nätet som i 4G. Åtminstone inte än, frågan är hur det blir då de flesta gått över till 5G.

Konkurrensen på 5G-routrar ökar och då minskar priset, därför följer jag prisutvecklingen för att kunna välja tidpunkt för inköp av en 5G-router.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vanlig surf och streama tv kräver väl väldigt lite bandbredd, hastigheter som nämns här är väl för gaming, eller?
Hejsan, ja hemma med en TV igång på en kanal, en dator igång på surf eller YouTube och ev. TV'n i köket tillfälligt på för lite "koka kaffetid" på annan kanal så hänger 4G med utan den lilla trissan kommer upp mer än ev. precis vid uppstarten av köksTV'n.
Routern står vid "rätt fönster" men bara med sina egna kaninöron som antenn.

M.v.h. JANKRO.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du glömer det viktigaste....nämligen hastigheten, 10 gånger snabbare säger inget.
Vanlig surf och streama tv kräver väl väldigt lite bandbredd, hastigheter som nämns här är väl för gaming, eller?

På de platser jag uppmätt är hasigheten ca 10 ggr högre än med 4G routern.

Hastigheterna är väldigt olika, beroende på operatörernas täckning. Vi har riktigt dålig täckning där vi bor. Gäller särskilt vår gata. Där får jag 2 - 4 Mbit/s med 4 G och 25 - 50 Mbit/s med 5 G routern.

På en plats vi brukar stå på mitt i Skåne, fick vi tidigare 10-20 Mbit/s med 4G men får nu upp till 250 Mbit/s med 5 G.

Routerbytet var från början ett test för att försöka ersätta fibern hemma. Men på vår gata blir det för instabilt, trots 5G, så därför fick NX200 i stället ersätta den gamla MR600:n i husbilen.

Mobilt bredband kan fortfarande svaja, även Telias 5 G.

Visst räcker 4 G ofta till för streaming och surf i husbilen, även utan yttre antenner, men på vissa platser laggar det. Så jag tycker 5G är ett riktigt lyft i husbilen! Sen var den gamla MR600:n ändå mogen för byte.

Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Märker stor skillnad på 4G genom riktantenn från Kjell&. De klarar ju även 5G och kostar under 1000:-.

swebhm

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2025
Det finns även bra 4G/5G-routrar tillverkade av demokratiska länder som exempelvis Asus och D-Link från Taiwan eller Teltonika från Litauen.

TP-Link är liksom exempelvis ZTE, Huawei och Xiaomi prisvärda kinesiska produkter. Men du som konsument bör även veta att Kina är en auktoritär diktatur som bl a har kidnappat en svensk medborgare i Thailand och med våld fört honom till ett fängelse i Kina där han sitter sedan många år utan att få träffa eller samtala med sin familj i Sverige. Hans brott var att skriva en bok som Kina inte tyckte om.

Alla i Sverige är naturligtvis fria att köpa vilken kinesisk vara som helst men till slut kanske det bara finns kinesiska produkter att välja mellan. Och då höjs priserna.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns även bra 4G/5G-routrar tillverkade av demokratiska länder som exempelvis Asus och D-Link från Taiwan eller Teltonika från Litauen.

TP-Link är liksom exempelvis ZTE, Huawei och Xiaomi prisvärda kinesiska produkter. Men du som konsument bör även veta att Kina är en auktoritär diktatur som bl a har kidnappat en svensk medborgare i Thailand och med våld fört honom till ett fängelse i Kina där han sitter sedan många år utan att få träffa eller samtala med sin familj i Sverige. Hans brott var att skriva en bok som Kina inte tyckte om.

Alla i Sverige är naturligtvis fria att köpa vilken kinesisk vara som helst men till slut kanske det bara finns kinesiska produkter att välja mellan. Och då höjs priserna.

Det är alltid hedersvärt med en god ideologisk inställning. Men hur mycket kinesiska komponenter tror du ingår i Asus, D-Link eller Teltonika?

Personligen känner jag idag mer för att bojkotta amerikanska varor än kinesiska.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är alltid hedersvärt med en god ideologisk inställning. Men hur mycket kinesiska komponenter tror du ingår i Asus, D-Link eller Teltonika?

Personligen känner jag idag mer för att bojkotta amerikanska varor än kinesiska.
Håller med dig i allt du skrev. Bara ta av höljet så är nog det mesta kinesiskt invändigt.

USA bojkottar jag skarpt dom närmaste 3 åren och 10 månaderna....

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025

Det här har ju absolut inget med tråden att göra. Med tanke på hur mycket som tillverkas i just Kina och att bojkotta dom i den detaljnivån du nämner är ju löjligt. 90% av någonform av elektronik kommer från Kina så du får börja med att sluta använde enheten du skrev inlägget med.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det här har ju absolut inget med tråden att göra. Med tanke på hur mycket som tillverkas i just Kina och att bojkotta dom i den detaljnivån du nämner är ju löjligt. 90% av någonform av elektronik kommer från Kina så du får börja med att sluta använde enheten du skrev inlägget med.
Både Sydkorea och Taiwan har en stor egen tillverkning av elektronikkomponenter, varför inte göra det man kan för att undvika produkter ifrån totalitära stater som försöker ta över världsherraväldet, även om vissa komponenterna kommer från Kina, är det väl bättre än att allt kommer därifrån. Det är tid att vi vågar ta lite ställning och inte bara låta plånboken styra utan tänka på hur vi vill ha det framåt. När det gäller större produkter t.ex. bilar bör vi tänka på vart vår export går, 70% går till EU, det är de handelspartners vi bör gynna i möjligaste mån!
Jag köper t.ex. inget från Lenovo eller Huawei längre, betalar hellre lite mera för Samsung eller Sony i förhoppningen att mina pengar hamnar
hos mer vänligt sinnade stater.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Både Sydkorea och Taiwan har en stor egen tillverkning av elektronikkomponenter, varför inte göra det man kan för att undvika produkter ifrån totalitära stater som försöker ta över världsherraväldet, även om vissa komponenterna kommer från Kina, är det väl bättre än att allt kommer därifrån. Det är tid att vi vågar ta lite ställning och inte bara låta plånboken styra utan tänka på hur vi vill ha det framåt. När det gäller större produkter t.ex. bilar bör vi tänka på vart vår export går, 70% går till EU, det är de handelspartners vi bör gynna i möjligaste mån!
Jag köper t.ex. inget från Lenovo eller Huavei längre, betalar hellre lite mera för Samsung eller Sony i förhoppningen att mina pengar hamnar
Då köper du nog inte saker på Jula, clasohlson och kjell med flera heller då nästan allt där är kinesiskt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då köper du nog inte saker på Jula, clasohlson och kjell med flera heller då nästan allt där är kinesiskt.
Det verkar alltid finnas ursäkter för att inte göra någonting, men bättre något än inget. Det är ju bättre att köpa en produkt där en mindre del är från ett "olämpligt land" än att gynna det genom att köpa något som är helt producerat där.
Men, det är såklart bekvämare att blunda och inte se verkligheten som den är, då kan man bara luta sig tillbaka och köra vidare som förut, kanske i en Tesla..?

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag köper t.ex. inget från Lenovo eller Huavei längre, betalar hellre lite mera för Samsung eller Sony i förhoppningen att mina pengar hamnar
Själv köper jag bara från Svenska företag och om dom har tillverkning i Kina eller andra ställen är inget jag bryr mig om.
Jag prioriterar vem jag handlar av. Tråden är ju helt OT som vanligt i det här forumet:rolleyes:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tillbaka till ämnet. 5G är fint. Bor i Solna och kommer upp till 312 Mbit/s. Ibland mer. Är nöjd. Funkar fint även på resor utan yttre antenner

Toppen