• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 ans växel

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5 ans växel

Ikke nødvendigvis, etter 12000 mil var drevene fortsatt som nye på den 99 som vi hadde.
En sak jeg alltid passet på var å ikke kjøre under 75 kmh på femman.
Byttet til lavere utveksling og fant da at orginaldrevene ikke var slitt.

Bilen var en maxi alko tandem på 5 tonn, så toppfarten på 130 var ikke ønskelig eller lovlig å teste, selv med de nye drevene var den høy nok i massevis.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: 5 ans växel

Med anledning av diskussionerna om femmans växel beslöt jag att låta byta olja i VX-lådan.
MECA Cityverkstaden i Karlstad gjorde jobbet.
Jag räknade med att de kollade upp med Fiat om vad som gäller, överfyllning, oljekvalitet etc, med ledning av lådans serienummer.
Jag fick beskedet att min bil inte hade en VX-låda av den typ som man måste vara rädd om dreven på femman på.
Den har heller ingen oljesticka. Vilket skulle identifiera att det är en annan typ.
Dock finns kåpan för femmans växel på lådan tydligt synlig.
Bilen en Knaus T595, på FIAT 2.5 TDI, född 1996.
Frågan uppstår då om det fanns olika VX-lådor redan på den tiden.
Kanske var det olika produktionsbatcher.
Eller byggde man olika versioner, dyra eller billiga?
Kanske olika fabriker?

Känns givetvis tryggt, men vad skall man tro?

Det vore kul att höra era kommentarer?

de
Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.601
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Där ser man, men MECA verkstaden är nog tyvärr rätt enam om sin uppfattning. Du har ingen oljesticka i din låda från -96 men det har inte mycket att göra med hållbarheten på den. Tyvärr så är det så att lådorna (det skall visst finnas två lite olika) men den vanligaste i nästan alla bilar mellan -94/-95 till -01/-02 är de som har den största risken att gå sönder.
Jag klistrar in ett tidigare inägg.

-----------
Om man vill skilja lådorna åt med säkerhet så är det så här.

De mellan -82 till -94 har rattväxel, och klarar sig skapligt. Troligen beroende på rätt klena motorer.

De klenare mellan -94 och -01 har backväxeln till höger och bakåt.

De hållbarare efter -02 har backväxeln till vänster och frammåt och i dem byts dreven oftast för att ändra utväxling och inte för att de gått sönder.
-----------

Många lådor kan ju redan ha nya drev och kan kanske t.o.m. vara omväxlade men det är ju svårt att veta om det inte finns papper på det.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 5 ans växel

Den växellåda som brukar få problem med feman har beteckningen MG5TU. Är den lådan som har endast en avtappningplugg.
 

blomba

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3796
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Som så många före mej sagt "detta forum är fantastiskt"

JANKRO du var rädd att jag skulle kasta sten på dig..du behöver ej ducka för någon sten.
Om vi träffs kan det komma en ÖL.
Upp med bilen, av med hjulet, och sen av med kåpan över 5:ans växel, ta ur drevet, dela på den samma så att kulor och fjädrar far omkring.Det är nästan så att man behöver förstorningsglas för att se om det är slitet. Men hur som, jag vände på drevet, som du skrev att det var möjligt och satte tillbaka drevet, på med kåpan, på med hjulet,och ut på vägen, med bävan lade i 5:an JAA det fungerade
så TACK för tipset JANKRO
/Tommy

ps.det går ej att vända på växerföraren då den ej är liksidig.
 

noren.urban

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
5557
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Våran -97:a hade 5:an uppe till höger, vi har bytt 5:ans drev 2ggr. fast att vi inte kört under 80 på 5:a, det var inte mer än ca. 1500mil mellan rasen. Sista gången vi bytte fyllde vi med Omegas växellådsolja, det verkar ha fungerat i åtminstone 500mil.:confused:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: 5 ans växel

Hej
Vi har också en -97, våran 5a rasade i Tyskland 2009, har sedan kört 5500 mil,
använder omega 690.

Tommy R
 
Toppen