• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5 ägare på 5 år??

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
Hur ska man se på en hb som har haft 5 ägare på 5 år? Den ägs nu av Forsbergs i Borlänge. Vi gillar verkligen planlösningen och att den är bakhjulsdriven men blir lite tveksamma över ägarantalet.
Bilen är en Frankia i 8400 -10 som gått 2800 mil.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: 5 ägare på 5 år??

Hur ska man se på en hb som har haft 5 ägare på 5 år? Den ägs nu av Forsbergs i Borlänge. Vi gillar verkligen planlösningen och att den är bakhjulsdriven men blir lite tveksamma över ägarantalet.

Det är troligen inte 5st brukare, förmodligen flera handlare med i ägarstatistiken, borde väl inte vara negativt.
Dock glöm inte det viktigaste = VÄG HUSBILEN innan köp.
Låg lastvikt vill ingen ha.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Nuvarande ägare är Forsbergs.

Dessförinnan ägdes den, i 5 månader, av en privatperson i Arjeplog.

Han hade köpt den från Kvarndammen.

Rimligt antagande är att förste ägaren är Forsberg (bilen är i varje fall inte privatimporterad), och att det finns en privatperson mellan Forsbergs och Kvarndammen.

Mer information torde Forsbergs kunna lämna.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Jag skulle inte köpa en bil som har varit inne på Kvarndammen och vänt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Detta kräver att du utvecklar ditt påstående.

Känner själv många som köpt fordon hos Kvarndammen och varit nöjda med affären.

och Adastra, sök upp den tidigare ägaren i Arjeplog, är alltid värt besväret.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Köpte en v70 2007 ny och krockade den 2009 krockkuddar löste ut.
Jag hade vårdat den för jag skulle ha den många år.
Jag ville att dom skulle laga den men dom sa att den var sned i ramen och man lagar inte bilen.
Dom löste ut mig med pengar bilen skulle till skroten.
Efter ett par månader ser jag den på Kvarndammen till salu.
Det är ju inte kvarndammens gjort fel utan firman som lagat upp den för sen sälja den.
Därför tänker jag att kanske fler bilar går den vägen.
Men det kanske bara var min bil som hamnat så.

Och som Peter skriver sök upp den tidigare ägaren i Arjeplog, är alltid värt besväret.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Köpte en v70 2007 ny och krockade den 2009 krockkuddar löste ut.
Jag hade vårdat den för jag skulle ha den många år.
Jag ville att dom skulle laga den men dom sa att den var sned i ramen och man lagar inte bilen.
Dom löste ut mig med pengar bilen skulle till skroten.
Efter ett par månader ser jag den på Kvarndammen till salu.
Det är ju inte kvarndammens gjort fel utan firman som lagat upp den för sen sälja den.
Därför tänker jag att kanske fler bilar går den vägen.
Men det kanske bara var min bil som hamnat så.

Och som Peter skriver sök upp den tidigare ägaren i Arjeplog, är alltid värt besväret.

Det är väl ditt försäkringsbolag, och inte bilförsäljaren(KV), som avgör om bilen skall repareras eller ej. När försäkringsbolaget har löst in den kan den gå till skrot eller lägger man ut den på Yellowtrade där auktoriserade bilplåtslagare kan köpa den för att reparera. Det är ofta bilplåtslagare köper och sedan reparerar under "lågsäsong". Om bilen blivit skev och sätts upp i riktbänk blir det ofta dyra reparationskostnader som överstiger bilens värde och då löses den in.

Vad gäller den aktuella husbilen med fem ägare så är det inte otroligt att tre av ägarna varit husbilsfirmor och då återstår två husbilsägare och det kan väl vara ganska normalt för en fem år gammal bil. Alltid bra att kolla med föregående ägare om allmäntillståndet på bilen.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag har köpt flera personbilar på Kvarndammen och min erfarenhet är att KVD är väldigt noggranna på att beskriva skick och skador. Att en husbil har varit där och vänt kan jag inte se som något hinder för köp.

Kenneth

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

Hade en husvagn på mitten av 70 talet en Polarvagn, en fantastiskt bra vagn.
Var uppe vid Nordkap med vagnen och en kraft vind tar denna och lägger den på sidan.
Skador: Givetvis sidan repad skadad men i övrigt ok, vagnen blir gasoltestad på Polar i Dorotea och den är ok.
Försäkringsbolaget vill skrota vagnen men det vill inte jag utan löser ut den till en billig peng och därefter får den reparerad och vi använder den sedan utan några problem.
Försäkringsbolaget ville inte ha något kladd med vagnen och jag fick lova att inte komma med några anspråk på vagnen senare.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Jag har köpt flera personbilar på Kvarndammen och min erfarenhet är att KVD är väldigt noggranna på att beskriva skick och skador. Att en husbil har varit där och vänt kan jag inte se som något hinder för köp.

Kenneth

Japp det stämmer min fick högsta betyg där.
Dom skrev extremt välvårdad och det var den.

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

5 mån verkar kort tid att bli missnöjd med sin husbil!

Köpte 2010 en husbil av Bengt i Örkelljunga som gått 140 mil. Ringde förra ägaren och frågade varför han bytt bil efter endast 140 mil. Han sa att antingen fick han byta bil eller gå ned i vikt! Tydligen var det lättare att byta bil. Hade bilen till 26 november 2015 och var nöjd med bilen.

Bernt

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Köpte 2010 en husbil av Bengt i Örkelljunga som gått 140 mil. Ringde förra ägaren och frågade varför han bytt bil efter endast 140 mil. Han sa att antingen fick han byta bil eller gå ned i vikt! Tydligen var det lättare att byta bil. Hade bilen till 26 november 2015 och var nöjd med bilen.

Bernt

Var det så låg lastvikt, eller...?

Johan K.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Då jag bor bara några km från Forsbergs gick jag och tittade lite på den aktuella bilen. Jag såg då inget fel på den i alla fall.

Johan K.

Reijo53

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2025

Så här kan det vara :
Ägare 1 privat person
Ägare 2 Finans bolag
Ägare 3 KVD
Ägare 4 Privat person
Ägare 5 Forsberg

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Precis så är det. Har pratat med förra ägaren och han bytte den då han inte kunde dra så mycket med den som han ville. Han har ett åkeri.
Det var en bra bil tyckte han förutom radion som han aldrig förstod sig på.
Första privatägaren hade den i 4 år och den har varit påställd mellan april och september - aldrig vinterkörd.

Nu ska Forsbergs se om det går att öka totalvikten med 250 kg till 5250. MB-chassit är så mycket kraftigare att tjänstevikten är hela 4360kg.
Tycker att 660 kg lastvikt är för lite om vi blir 4 ombord.
Om det går så går vi vidare med förhandlingar om pris och utrustning innan vi bestämmer oss för om det är någon idé att titta på den.
Vi har inte bråttom. Pengarna är några veckor borta.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

5 mån verkar kort tid att bli missnöjd med sin husbil!
Det är väldigt individuellt hur länge man har ett fordon. Mellan 1996-2007 hade vi 7 eller 8 husvagnar. 2008 köptes första husbilen som följts av ytterligare 3 husbilar och 3 husvagnar. Förra husbilen köptes slutet av Feb 2015 och såldes i mitten av juli. Köpte en annan i Oktober och håller ögonen öppna efter vad man skulle kunna tänka sig nästa gång. Ombyte förnöjer :mcride:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kort ägande tid är en varningsklocka trådskaparen har inhämtat anledningen till missnöjet. I detta fallet var det dragvikten. Alltid bra att försöka skaffa information av föregående ägare.

Toppen