Storpontus
FD HBK Medlem
Sv: 4WD
Hej AAke. Vilken intressant tråd jag hittade.
Ja jag vet att du nu är på g med ny 4 hjúlsdriven husbil.
Som gammal offroader kan man inte annat än att hålla med om fyrhjulsdriftens överlägsenhet.
Och ändå håller jag på och bygger ett 2Wd campingfordon????
Jag skulle aldrig drömma om att ha en åretruntpersonbil utan 4wd. Tyvärr gör bristen på måttligt stora fordon med kombinationern 4wd och automat att man måste välja varför fimrabilarna (små skåpblilar) har automat och ej 4 wd. ( automat har man glädje av alla årets dagar, 4x4 ett antal dagar varje vinter)
Vill dock förmedla några erfarenheter jag gjorde vid sista bytet av dagligfraktare.
Hade tidigare en Jeep Cherokee -97.a med 6a och automat. max dragvikt 3250Kg.
fantastiskt vad den bilen orkade dra. och lägväxeln var bra ibland när man tex backade upp tungt släp.
Bytte sen till VW Tiguan. 4wd men ingen lågväxel och "bara" 2 200 Kg max släpvagnsvikt.
Var lite tveksam till en börja med men måste säga att jag blivit possitvt överaskad.
Kört med mellan 2000 och 2350 Kg på kroken och inte minst när jag drog upp en kompis GMC Thypoon till Orsa Speed Weekend förra året med snöstorm i Dalarna. Ca 15-20 cm snä på vägarna när vi kom upp och dubbfria vinterhjul på bubblan.
I mångt och mycket kan automaten ersätta lågväxeln när det gäller att rangera släp utan att elda koppling. Modernar bilar med anti extra allt är minst lika bra som mekaniska system vid halt väglag.
Skall jag upp för en ruskigt brant och hal backe så litar jag mer på Tiguan med dubbfria däck än Cherokee med Hackapelita dubb dito.
Ja vad är då min slutsats?
4 hjulsdrift kan alldrig ersättas, men åker man bara på asfalterade sommarvägar så funkar även 2 hjuls drift. Skall du dra släp på ytor som ej är asfalt så glöm framhjulsdrift. diffspärr kan göra skilnanden mellan att komma loss och bli kvar. Lågväxel är ett absolut krav vid terrängkörning och utmärkt vid manuell växellåda, för vägkörning med med släp klarar man sig bra med skapligt vridmomentstark motor och automat.
I min optimala drömvärld är alla fordon försedda med automat och 4 hjulsdrift och de som dessutom skall färdas på mer eller mindre kuperade vägar eller i terräng har lågväxel.
För vägbruk är de elekroniska diffspärrarna (via ABS bromsarna) det bästa och för terrängbilarna självklart mekaniskt låsbara dito!
Hej AAke. Vilken intressant tråd jag hittade.
Ja jag vet att du nu är på g med ny 4 hjúlsdriven husbil.
Som gammal offroader kan man inte annat än att hålla med om fyrhjulsdriftens överlägsenhet.
Och ändå håller jag på och bygger ett 2Wd campingfordon????
Jag skulle aldrig drömma om att ha en åretruntpersonbil utan 4wd. Tyvärr gör bristen på måttligt stora fordon med kombinationern 4wd och automat att man måste välja varför fimrabilarna (små skåpblilar) har automat och ej 4 wd. ( automat har man glädje av alla årets dagar, 4x4 ett antal dagar varje vinter)
Vill dock förmedla några erfarenheter jag gjorde vid sista bytet av dagligfraktare.
Hade tidigare en Jeep Cherokee -97.a med 6a och automat. max dragvikt 3250Kg.
fantastiskt vad den bilen orkade dra. och lägväxeln var bra ibland när man tex backade upp tungt släp.
Bytte sen till VW Tiguan. 4wd men ingen lågväxel och "bara" 2 200 Kg max släpvagnsvikt.
Var lite tveksam till en börja med men måste säga att jag blivit possitvt överaskad.
Kört med mellan 2000 och 2350 Kg på kroken och inte minst när jag drog upp en kompis GMC Thypoon till Orsa Speed Weekend förra året med snöstorm i Dalarna. Ca 15-20 cm snä på vägarna när vi kom upp och dubbfria vinterhjul på bubblan.
I mångt och mycket kan automaten ersätta lågväxeln när det gäller att rangera släp utan att elda koppling. Modernar bilar med anti extra allt är minst lika bra som mekaniska system vid halt väglag.
Skall jag upp för en ruskigt brant och hal backe så litar jag mer på Tiguan med dubbfria däck än Cherokee med Hackapelita dubb dito.
Ja vad är då min slutsats?
4 hjulsdrift kan alldrig ersättas, men åker man bara på asfalterade sommarvägar så funkar även 2 hjuls drift. Skall du dra släp på ytor som ej är asfalt så glöm framhjulsdrift. diffspärr kan göra skilnanden mellan att komma loss och bli kvar. Lågväxel är ett absolut krav vid terrängkörning och utmärkt vid manuell växellåda, för vägkörning med med släp klarar man sig bra med skapligt vridmomentstark motor och automat.
I min optimala drömvärld är alla fordon försedda med automat och 4 hjulsdrift och de som dessutom skall färdas på mer eller mindre kuperade vägar eller i terräng har lågväxel.
För vägbruk är de elekroniska diffspärrarna (via ABS bromsarna) det bästa och för terrängbilarna självklart mekaniskt låsbara dito!