• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Fiber är OK om man bor "hemma", men är du på resande fot 2/3 av året, hmmmm... Vi hade bredbandsbolaget obegränsat och njöt av det till 100% tills vi seglade ut från hemmet och dess fasta kostnader.

Jag hade nog valt fiber i husbilen också, men det blir lite långa sladdar.:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Problemet med fiber är att det är nedgrävt, dyrbart och sårbart!
Jag trivs med mitt mobila abonnemang för 175 kr/månad, 80 GB och 60-70 Mbit/s.

Om sex månader kan jag använda det på resa i hela EU.
Det vore vansinne om jag skaffade fiberanslutning för 20-25000:- och 300-400 kr i månaden när 5G står för dörren. Den som lever får se!

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024

Hej jag tycker att vi ska hålla isär vad vi behöver hemma o när vi är på resande fot. Hemma har jag numera fiber därför att sannolikheten för att någon bygger en antenn inom rimlig närhet är lika med 0. Andra kan tur med antennen o då blir ju valet annorlunda.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är likadant med mig. Det jag har och väljer är alltid det som är bäst.
Så stick inte upp!
Ända tills jag ändrar mig, men då är det bäst.
Nu har jag fiber, 200 MB/S så det är bäst. (Om det inte kommer något bättre vill säga, för jag ändrar mig.)
:swoon::swoon:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hörde på nyheterna idag att referingen har lagt 5G på is till förmån för fiber. Så den som väntar på 5G lär få vänta. Tidigare hade jag Tele2's mobila bredband 50Mbit/sek. De gånger jag kom upp kring 35-40 Mbit under 2 år räknade man lätt på ena handens fingrar. Idag har jag fiber 100Mbit & får också denna hastighet.

En annan viktig sak man bör tänka på när det gäller fiber är att om man inte har fiber i villan så har man ett särmre utgångsläge vid försäljning. Vi blir ju äldre & förr eller senare behöver man sälja villan. De som kommer att vara intresserade av att köpa är yngre med barn som vill ha internet för spel mm.

Bennie

Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest

Det vore vansinne om jag skaffade fiberanslutning för 20-25000:- och 300-400 kr i månaden när 5G står för dörren. Den som lever får se!
Vad bra att vi alla har olika behov. 80 GB skulle inte räcka för oss. Den fantasisumman :D har vi inte gett för vår fiberanslutning och den kostar heller inte 300-400 i månaden. Så vi bor nog i en bra kommun som inte har dessa summor.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Problemen med sårbarheten gäller ju i så fall lika gärna den trådlösa anslutningen, sen verkar ju vi vara rätt överens om att en trådlös anslutning för normalt hemmabruk en annan rätt vesäntlig nackdel, Att den inte ännu existerar annat än i 5g visionärernas tankar!

För övrigt så ligger i alla fall hos oss en 100/10mbit anslutning på ca 200kr/mån och då ingår telefoni. Och till skillnad från de siffror som knarrevik redovisar är detta tillgängligt för alla nya kunder.

//Peter

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Framtidsmöjligheter med 5G mobilnät
Muhammed Al-Alosi
Examensarbete för högskoleexamen i nät- och kommunikationsteknik, 15hp

http://www.vanerenergi.se/download/18.625878ec154152fde40f6/1460717317391/Framtid+med+5G.pdf

//Arne

Väldigt intressant läsning, även här är det rätt tydligt att man behöver ha fast kommunikation väldigt långt ut bland användarna, kanske till och med även i var mans hem för att få en optimal kombination med sömlös överföring av flera olika trådlösa protokoll, det låter väldigt vettigt att sudda ut gränsen mellan wi-fi och mobilnät. Att det krävs snabb stabil trådbunden infrastruktur som grund till detta är ju lätt att förstå

//Peter

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

Vid uppgifter om kapacitet för 5G lägger man till "förorter" vad det nu kan innebära. Övriga Sverige får nog vänta ett tag......

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Vi är nöjda med vår trådlösa uppkoppling och fiber är för oss en utopi. Kommunen hjälper inte till om det inte är en samling på 25 -30 hus. Så vill vi ha fiber så får vi själva bekosta 1,5 km ledning plus alla installationskostnader så det är inget alternativ överhuvudtaget.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Vi är nöjda med vår trådlösa uppkoppling och fiber är för oss en utopi. Kommunen hjälper inte till om det inte är en samling på 25 -30 hus. Så vill vi ha fiber så får vi själva bekosta 1,5 km ledning plus alla installationskostnader så det är inget alternativ överhuvudtaget.

Med tex iponly och föreningar i glesbyggd så känns det inte allt för omöjligt så som man har lagt upp det häromkring i alla fall. Men jag är också med på att man kanske inte kommer att nå 100% med fiber och då får man ju hoppas på bättre mobilnät även om det tyvärr inte verkar vara så mycket som tyder på att täckningen kommer att bli bättre.

Med detta sagt är jag övertygad om att man måste avlasta de mobila näten så långt det är möjligt med fasta linor för att mobila applikationer och de som inte kan få fast anslutning ska kunna nyttja nätet utan att segas ner av okynnessurfande

//Peter

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Enligt landsbygsutredningen så ska
Ny modell och ökade medel för utbyggnad av bredband till alla innan 2025.
Lennart

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej. Synd att ni inte kom med när dom la in fiber på Limabacka området, ni är ju dock några hushåll inte allt för långt ifrån.

Hälsningar Sanddammaren

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vi startade en fiberförening med några drivande själar i spetsen. Kommunen var inte inblandad över huvud taget.
Däremot sökte vi bidrag hos länsstyrelsen och det täckte ca halva kostnaden.
Ytterligare bidrag kom från en lokal fond.
Kostnad för grävning, inkoppling med allt material, router mm blev ca 15 000:-
Då att märka att de som ligger längst från inkopplingspunkten hade 3 km att gräva.
Nu kör vi data 200 Mb/sek upp och ner, telefon och TV via fiber.

Skall man ha fiber inom rimlig tid skall man nog inte vänta på att kommunen eller någon annan skall göra jobbet.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Framtidsmöjligheter med 5G mobilnät
Muhammed Al-Alosi
Examensarbete för högskoleexamen i nät- och kommunikationsteknik, 15hp

http://www.vanerenergi.se/download/18.625878ec154152fde40f6/1460717317391/Framtid+med+5G.pdf

//Arne

Detta examensarbete är vad EN person (inget grupparbete) TROR och TYCKER om 5G-tekniken i jämförelse med äldre mobiltelefonitekniker.

Läs gärna hans "Slutsats" på sid. 20.

Inte någonstans gör han en jämförelse med existerande fiberteknik eller analyserar de båda teknikernas för- och nackdelar. Inte heller berör han på något sätt hur de olika överföringsteknikerna kan komplettera varandra.

Någon information kring frågan "Fiber eller 5G" kan i varje fall jag inte finna i dokumentet.

Pålle

Toppen