• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

F

F.d. 21911

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Så länge som operatörerna fortsätter på den inslagna vägen där man drar ner på datamängden som tillåts i de mobila näten är det som jag ser det inget alternativ till fiber. För egen del brukar jag hamna på runt 500GB nedströms och kanske 1,5TB uppströms varje månad vilket skulle göra det helt orimligt.
Att de flesta mobiloperatörer kör med svartnät (NATade ipadresser) på de mobila näten och publika på fiber etc. gör ju valet ännu enklare för mig.
Dessutom att ta med mig internetuppkopplingen när jag åker hemifrån skulle innebära att all den information som jag kan strömma från hemmet och övrig access med t.ex. fjärrstyrning osv. skulle försvinna helt så jag får nog lov att hålla med många i denna tråd, fiber hemma trådlöst när man är i rörelse.

ps. är det någon mer än jag som reagerat på att i princip all reklam för mobilt bredband för hemmet upphört?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Mitt behov räknas inte i terabyte utan i 100 GB som jag har valfriheten att använda fritt såväl hemma som på resa. De flesta nöjer sig nog med mindre volym än detta.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi skippade vårat dåliga ADSL för snart 2år sedan, hade dessförinnan sagt upp fasta telefon.
Kör 4G mobilt bredband hemma från telenorpå 80GB/mån. (tror jag det är)
Vi har bara en mast här så det går lite svajigt ibland, men 3ggr snabbare mot ADSL,
Samt jag slipper hyra en koppartråd för 1000kr/år, jag e ganska nöjd.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

Vi fick meddelande från Telenor igår att de dubblade vår surfmängd per månad utan kostnad och ändringen ska vara permanent.

F

F.d. 24550

Guest

3G 4G och 5G i alla ära men är man stationär idag är fiber överlägset.
Det är mycket tal om hastigheter men tyst om svarstiderna. 4G nätet är uselt för de som vill ha respons i systemet.

4G
32,252 Mbit/s
8,785 Mbit/
Svarstid 61ms
Begränsad surf

ADSL
9,399 Mbit/s
0,927 Mbit/s
Svarstid 22ms
Obegränsad surf.

Jag har alltså ADSL och väljer det före 4G alla dagar i veckan.
är jag på resande fot är det 4G , 3G som gäller .

2020 får jag se vad jag väljer, sitter ju inte fast.
Men skulle inte tveka att lägga 20 tusen på fiber idag.

Håller med om allt. Har 100 Mbit/s hemma för 60:- / Mån (HSB) och 4G i telefonen. Det är skillnad i hastighet, inget snack om saken. För de 60:- / mån kan vi surfa obegränsat. Har skippat den fasta telefonen och har nu endast den mobila, det blev billigare så men att bara köra 4G skulle vara en usel lösning. För mycket strul med det mobila och täckningen på 4G ute i landet är tämligen bristfällig på allt för många platser. Man får bygga ut det mobila nätet kraftigt om jag ens skulle komma på tanken att skippa fibern.
5G???, bygg ut 4G först, än är det en bit kvar :)

Fiber hemma helt klart och mobilt borta, finns ju inget att välja på.

//Evanders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med om allt. Har 100 Mbit/s hemma för 60:- / Mån (HSB) och 4G i telefonen.

//Evanders

För 60 kr/månad skulle jag också valt fiber men att betala 20000:- plus en saftig månadsavgift är för mig bortkastade pengar. Mobilnät skall vara mobilt med såväl bredband som hemtelefon.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

För 60 kr/månad skulle jag också valt fiber men att betala 20000:- plus en saftig månadsavgift är för mig bortkastade pengar. Mobilnät skall vara mobilt med såväl bredband som hemtelefon.

Samma här hjälper inte hur stor sedelbunt jag kastar upp, vi får inte fiber
(gammalt villakvarter), däremot har flyktingarna i vårt lokala "getto" gratis fiber, men de e ju en annan sak de.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For ett år siden var det ingen planer for fiber i vårt villaområde, men i vintras kom et skjema ut til alle som bodde her om en ønsket fiber. Nå holder Telia på men nedgraving av fiber og har varslet at i løpet av få år forsvinner koppertrådene (de har et vedlikeholdsproblem :rolleyes: ) og prisen for fiber er nå 15000 pluss eventuell graving på eiendomen.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

IDG M3 har nyligen publicerat en artikel om 4G: "4g-special: Mobilt bredband utmanar". 4g-special: Mobilt bredband utmanar - IDG.se

Det skrivs även lite om jämförelsen med fiber:

Fiber regerar
Den heliga graalen för den som tar sitt bredband på allvar är och förblir att få fiber indragen. Ingenting går så snabbt, så rappt och är så stabilt som glaskabel hela vägen hem.

För mig är valet enkelt: Fiber hemma och 4G borta. Mina internetbehov hemma är inte tillgodosedda med de mobila nätverkslösningar som finns tillgängliga idag.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För mig är valet enkelt: Fiber hemma och 4G borta. Mina internetbehov hemma är inte tillgodosedda med de mobila nätverkslösningar som finns tillgängliga idag.

Jag antar att fiberoperatören blir tvungen att tillhandahålla ett paket med såväl fiber som mobilt nät när konkurrensen hårdnar och fler tillhandahåller tjänsten. Det är surt att behöva betala två avgifter för samma produkt!

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Jag ser det inte som samma produkt.

Den ena är som kökskranen hemma med obegränsat med kallt och gott vatten med rejält tryck. Den andra är som ett sugrör ner i en ljummen burk Ramlösa...

Jag behöver dem båda men vid olika tillfällen och anpassar mina krav efter vad de kan erbjuda.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med tanke på att LTE Advanced lär komma upp i hastigheter på 150 Mbit/sekund redan nästa år är det väl ingen större skillnad på hastigheten på Ramlösa och kranvatten. Skillnaden är att Ramlösan ger större rörlighet till ett mobilt Internet.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Hastighet är bara en parameter. För mig är roundtrip/latency det viktigaste.

Och jämförelsen stämmer bra med literpriset. En liten burk eller obegränsad tillgång...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser på mitt 3 kort at første trinn - det mobile tar 0,8 - 0,9 sekunder, siden går det på fiber og 15 hopp legger til <5 millisekunder. Mens jeg var i jobb (frem til 2008) var et ping reply på 30 millisekunder signal om en dårlig forbindelse - det var da ofte en reservelink underveis som hadde for liten båndbredde. Skal en se hvor det bremser så bruk traceroute (i windows tracert) så ser en hvor mange millisek hvert steg legger til.

Testet just nå med universal som benytter telenor og fikk jamt 130 millisek hele veien frem til Husbilsklubben.se - det er langt bedre enn fogg på 3 sitt nett.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

Med tanke på att LTE Advanced lär komma upp i hastigheter på 150 Mbit/sekund redan nästa år är det väl ingen större skillnad på hastigheten på Ramlösa och kranvatten. Skillnaden är att Ramlösan ger större rörlighet till ett mobilt Internet.

Det finns tjusiga siffror som står på reklambladen och det finns verkliga siffror.

Saxat från Telias hemsida:
”Hastigheten är i normalfallet 10-50Mbit/s upp till 100 Mbit/s i 4G-nätet.
Normalhastighet i 3G nätet 2-10Mbit/s upp till 32Mbit/s.”
Då är det ändå Telias egna siffror.
Även LTE Advanced lär leverera lika långt från det utlovade ”upp till”.

Det skiljer säkert mellan operatörerna men finns det någon som känner någon som kanske bott granne med någon som verkligen fått ut max hastighet ur 3G eller 4G?
Jag har själv aldrig ens varit i närheten.

Det lär dröja många år innan mobilt internet kan leverera vad fiberanslutningarna klarar idag och efter de krav och behov många har redan nu. Kruxet är bara att när dessa ”många år” har gått har våra behov av bredband troligen ökat ännu mer och fiberlänkarna uppgraderats under tiden.

Mobilt bredband lär nog fortsätta att under överskådlig framtid vara ett budgetalternativ till hemmainternet för dem med lägre krav.

F

F.d. 4220

Guest

IOM att all mobil data är en delad resurs så funkar det säkert utmärkt om man är ensam om att använda internet, är det fler som använder det samtidigt sjunker hastigheten märkbart. Så om man bara surfar nattetid mellan 03.00 och 06.00 så kan man nog få ut bra fart.

Men jag vill nog ha bra fart alla tider på dygnet.
Så för mig är mobilt bredband bra när jag är på resande fot.
Datatak, latency och hastighet gör att jag behåller mitt VDSL hemma - och hade köpt fiber om jag kunnat. Att prata om en eventuell 5G om 5 år känns ointressant. För 5 år sedan var 4G lösningen på världsproblemen. Visst det är snabbare än 3G, men har i övrigt liknande problem.

//Stefan

Toppen