Sv: 4-hjulsdrift säkrare än annan drift, i varje fall inte billigare?!
I det senaste numret av Promobil (Nr 2, 2014) så går det läsa om MB Sprinter och dess avancerade inkopplingsbara 4WD. Fyrhjulsdriften torde dock fungera ännu bättre på en bil med dubbelmontage bak eftersom 2/3 av momentet går till bakaxeln i läge 4WD.
Samma system i min nuvarande LEV och det vill jag inte vara utan! När väglaget tillåter så kör jag bakhjulsdrivet, men när så krävs kopplar jag med ett knapptryck in 4WD och vid riktigt tuffa förhållanden även tillsatsväxellådan (=lågväxel). EBS fungerar i såväl läge 2WD som 4WD.
Jag är mycket nöjd efter snart två år med bilen, även om min föregående mindre husbil var en mer kompetent terrängbil tack vare kortare överhäng och mekaniska diffspärrar.
aake
I det senaste numret av Promobil (Nr 2, 2014) så går det läsa om MB Sprinter och dess avancerade inkopplingsbara 4WD. Fyrhjulsdriften torde dock fungera ännu bättre på en bil med dubbelmontage bak eftersom 2/3 av momentet går till bakaxeln i läge 4WD.
Samma system i min nuvarande LEV och det vill jag inte vara utan! När väglaget tillåter så kör jag bakhjulsdrivet, men när så krävs kopplar jag med ett knapptryck in 4WD och vid riktigt tuffa förhållanden även tillsatsväxellådan (=lågväxel). EBS fungerar i såväl läge 2WD som 4WD.
Jag är mycket nöjd efter snart två år med bilen, även om min föregående mindre husbil var en mer kompetent terrängbil tack vare kortare överhäng och mekaniska diffspärrar.
aake