• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

4-hjulsdrift säkrare än annan drift, i varje fall inte billigare?!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4-hjulsdrift säkrare än annan drift, i varje fall inte billigare?!

I det senaste numret av Promobil (Nr 2, 2014) så går det läsa om MB Sprinter och dess avancerade inkopplingsbara 4WD. Fyrhjulsdriften torde dock fungera ännu bättre på en bil med dubbelmontage bak eftersom 2/3 av momentet går till bakaxeln i läge 4WD.

Samma system i min nuvarande LEV och det vill jag inte vara utan! När väglaget tillåter så kör jag bakhjulsdrivet, men när så krävs kopplar jag med ett knapptryck in 4WD och vid riktigt tuffa förhållanden även tillsatsväxellådan (=lågväxel). EBS fungerar i såväl läge 2WD som 4WD.

Jag är mycket nöjd efter snart två år med bilen, även om min föregående mindre husbil var en mer kompetent terrängbil tack vare kortare överhäng och mekaniska diffspärrar.

aake

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Oj, här skall man nog få dåligt samvete.....

Vi har en 2,7 tons SUV, 4WD, 250 hk och bor i tätort. Vi skall nog sättas vid skampålen om jag förstått det hela rätt.

Men..... vi kör en miljöbil, drar c.a. 0,8 milen och skatten är bara 980 kr/år!

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

De e bara till och gratulera 0,8 L/mil snart e vi nere i noll.Även om min husbil drog det dubbla mot din vilket den inte gör även om den skulle dra 2L/mil så ära man inte i närheten .Husbilen är bra mycket tyngre så den borde va nere runt en 500 hundring
Hela systemet stinker

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Tydligen vill man missförstå och tolka det jag skriver som fan läser Bibeln .
Folk är tydligen nöjda med skattesatsen på våra husbilar och tycker den är rättvis och OK.
Jag lägger ner nu tack och hej.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Något man inte tänker på är att en människa släpper ut mer koldioxid än en bil. Mer om man motionerar. Höjden måste ju vara om 60000 pers står och gapar på en fotbollsmatch.
Jag väger bara runt 80, dvs en överviktig person släpper ut mer..:)
/M
Intressant Marunga, om det du skriver är korrekt då är ju t.ex Kina på rätt väg med sitt gamla barnbegränsningsprogram i stället för begränsningar av fordon, detta map att en människa släpper ut mer koldioxid än en bil?

Dina uppgifter om de mänskliga koldioxidutsläppen skulle i Sverige kunna nyttjas så att;
# pensionärer som inte anstränger sig skattebefrias helt + ev premie?
# de som går på gym och svettas straffbeskattas liksom de med fysiskt ansträngande arbete?
# direktörer och anställda inom det allmänna skulle därmed också förstås bli skattegynnade?
# tunga personer säg över 75kg betalar extra utsläppsskatt?
# + fritt val av övriga möjliga demokratiska omfördelningar?

Generellt gäller att koldioxid bildas vid förbränning av organiskt material, dvs olja, mat, etc. Koldioxidutsläpp beror förenklat dels på kvoten mellan väte och kol i "bränslet" och dels av energiinnehållet i detta. Ju mer väte "bränslet" innehåller och ju högre energivärde det har desto mindre koldioxid bildas (vilket möjligen kan ligga bakom din utsaga om människors kontra bilars utsläpp?).

Ja detta med skatter och demokrati är inte lätt speciellt om också blandar in miljö och världssamvete i "kompotten".

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Tanken svindlar..:)

/M

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Dublett.....

Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Ja om vi människor skulle ha fossila bränslen som föda så skulle vårt koldioxidutsläpp kunna ställas i relation till bilarnas. Men nu gör vi ju inte det så därför haltar den argumentationen. Åtminstone för den del av vår föda som inte är konstgödslad, direkt eller indirekt.
Fast det var ju inte det tråden handlade om, heller...

Toppen