• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

4-hjulsdrift säkrare än annan drift, i varje fall inte billigare?!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Vilka farhågor kan uppstå mot bakgrund av ett indikerat miljöproblem pga stor/onödig(?) bränsleförbrukning, miljö samt behov(?) ... som seglar upp mot bakgrund av Aftonbladets artikel. I artikeln botaniserar man också om 4-hjulsdrivna fordon och deras ev verkliga säkerhetsnytta/behov, de sk stadsjeeparna i synnerhet; http://www.aftonbladet.se/bil/article18260374.ab

Kan artikelns spörsmål betr förbrukning, miljöpåverkan och annat(?) möjligen bidra till att "samhällets syn" även spiller över på våra kära husbilar? Har frågorna väl initierats, så kan ingen veta hur detta slutar. Möjligen kan var och en torgföra önskningar och tyckanden, eller alternativt genom samhörighet i en organisation (ev beredskap?).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 4-hjulsdrift säkrare än annan drift, i varje fall inte billigare?!

Visst kan en sådan debatt komma att gå ut över alla stora fordon, och kanske kan det också vara rätt att diskussionen förs? När det gäller stadjeeparna kan man väl undra över fordon på 2-2,5 ton som förflyttar en person i stadskärnorna i huvudsak? Du hitta ju ganska sällan de här bilarna där de kanske skulle behövts, d.v.s. på landsbygden? F.ö. har ju många av dom ganska måttliga terrängegenskaper, så de fungerar ju kanske inte så bra där heller?!

Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Klart att man ska köra FWD när man kör ungarna till dagis .En jobbig resa på flera km.Helst XC 90 V8 eller en Range Rover Sport ."alla" dessa människor är totalt ointresserade av bilar för dom ar det en statussymbol .soppan är tydligen J-V billig

F

F.d. 29925

Guest

Det var troligen bättre förr på tiden för "Grottbjörnens folk".:)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Klart att man ska köra FWD när man kör ungarna till dagis .En jobbig resa på flera km.Helst XC 90 V8 eller en Range Rover Sport ."alla" dessa människor är totalt ointresserade av bilar för dom ar det en statussymbol .soppan är tydligen J-V billig

Ja, bor man ute på landet där vägarna är dåligt röjda vintertid, gatubelysning saknas, där älgarna springer över vägarna och sätter säkerheten som prio ett så kan jag ha full förståelse för det. Men inte om man bor i stan där hastigheterna är relativt sett låga, inget vilt på vägarna och det är saltat och snöröjt på vintern....

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Det finns faktiskt små bilar med 4wd, ex Audi a3

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tur man kör Volvo AWD då.
FWD är inte någon höjdare i halka.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

FWD= Four Wheel Drive
AWD= All Wheel Drive

Bennie:D

FWD = Front Wheel Drive
4WD = Four Wheel Drive

Här uppe i Dalarna är feta lågprofil högsta mode på alla diverse stora 4WD SUV, vilket gör dom lika vinterdugliga som om jag själv skulle köra med sommardäck.
Kör ifrån 4WD SUVarna varje dag i min FWD Skoda Fabia med smala fulldubbade däck (till deras stora förtret, inte så kul att bli frånkörd av en Fabia om man sitter i en BMW X6 :D)

Peter ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Tjejbil menar du, oftast framförd av kvinnor dom gillar att sitta högt.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Jag skrev Audi 4wd. Vilka bokstäver det står för bryr jag mig inte om men rätt här är Quattro. Det är tre bokstäver mer än FWD och AWD
Men tråden var utsläppen. 4 cyl

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har en 4wd bil som är miljöklassad med en grön "plakette" (givetvis en Audi quattro) :
Miljoeplakett - *Miljoeplakett denna körs ca 600-700 mil/ år .
Kör även odubbat vilket jag även tror att dom flesta SUVar gör .
Ser man sedan äldre bilar som släpper ut mycket mera avgaser samt är mera "osäker" i trafiken så undrar man ju hur dessa som skriver insändarna tänker , har dom kört en 4dw och känt hur stabilare den är att köra , dom kanske bor i Stockholms innerstad och har kanske inte ens körkort.
I våran backiga stag så sliras/spinner säkert många gamla bilar flera mil/vinter medans en 4wd inte behöver detta .
Visst har man åkt bilar med bakhjulsdrift (rwd) och framhjulsfdrift (fwd) och även husbilen , det har blivit att man satt sig några gånger för att bilen bara slirar .
Ni som inte kört 4wd : prova detta ....
------------------------------------
Aftonbladet skrev även detta om Jeep Cherokee :

Lägre förbrukning
Dieselmotorn har trimmats i både effekt och förbrukning. Jämfört med tidigare version har hästkrafterna höjts från 241 till 250 och den blandande förbrukningen sänkts med nästan en deciliter liter per mil till 0,75 .

------------------------------------------
Kunde alla åka kollektivt till dagis eller på semestern så vore det ju bra också .
Men som alltid så finns det för och emot och helst skulle vi väl alla åkt häst och vagn enligt dom som är emot ;) .....

Senast ändrad:
F

F.d. 53166

Guest

Problemet är att man genom artikeln ifrågasätter den personliga nyttan med olika människors val. Det kan leda till att Nyttan ska bedömas av andra. Snart kanske även beslutas av politiker?

Då är det ju lätt att räkna ut nästa målgrupp som ska angripas, vilken objektiv nytta har man av husbilar? Eller husvagnar ? Eller sommarstugor , resor och annat. Listan kan göras lång.

Hursomhelst kan vi glädja oss med att koldioxidutsläppen från privatbilismen är lägre idag än på 90talet. Om det nu spelar någon roll. Det hela bottnar i en fortfarande obevisad teori om att vi människor genom koldioxidutsläpp hotar klimat, väder osv. Trots miljarder i skatter och forskning har man på trettio år inte kunnat påvisa sambandet. Alla klimathot man larmat om har inte hänt. De sker enbart i datamodeller. Och ute är det väder :)

Vi har två awd4wd bilar, stabila och säkra på oplogade vägar och isiga backar, vi tar oss alltid fram.//sture

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Vilka farhågor kan uppstå mot bakgrund av ett indikerat miljöproblem pga stor/onödig(?) bränsleförbrukning, miljö samt behov(?) ... som seglar upp mot bakgrund av Aftonbladets artikel. I artikeln botaniserar man också om 4-hjulsdrivna fordon och deras ev verkliga säkerhetsnytta/behov, de sk stadsjeeparna i synnerhet; http://www.aftonbladet.se/bil/article18260374.ab

Kan artikelns spörsmål betr förbrukning, miljöpåverkan och annat(?) möjligen bidra till att "samhällets syn" även spiller över på våra kära husbilar? Har frågorna väl initierats, så kan ingen veta hur detta slutar. Möjligen kan var och en torgföra önskningar och tyckanden, eller alternativt genom samhörighet i en organisation (ev beredskap?).

Hittills har ju samhällets syn och även politiker inte berört våra fritidsaktiviteter, idrottsutövning etc särskilt mycket men den tiden kommer säkert. Jämför vi våra husbilsaktiviteter med t ex en semesterresa för familjen till Thailand så är ju vår miljöpåverkan liten. Egentligen konstigt att att det är så tyst men förmodligen så kommer man privatlivet allt för nära och de politiker som tar upp det ämnet är väl"död". Vi kommer säkert att kunna nyttja våra husbilar men vi bör "mota Olle i grind" och göra vad vi kan utan att göra avkall på vårt intresse. Kan vi visa att vi är miljömedvetna blir det svårare att angripa oss.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Något man inte tänker på är att en människa släpper ut mer koldioxid än en bil. Mer om man motionerar. Höjden måste ju vara om 60000 pers står och gapar på en fotbollsmatch.

Jag väger bara runt 80, dvs en överviktig person släpper ut mer..:)

/M

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att inte tala om idisslare som släpper ut metan som är 21 ggr mer potent än koldioxid och dessutom eldfängt. Taket på en ladugård lyftes när metangas antändes för några dagar sedan när gaskoncentrationen blev för hög pga dålig ventilation.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Men det är ju skillnad på koldioxid som kommer från " lilla kretsloppet" eller stora. Koldioxid från lilla påverkar inte växthuseffekten.
Jag undrar hur korna mådde av den luften med all metan och ammoniumlukt som måste ha funnits i den lagårn

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Nu bor inte jag norr över utan i Malmö den första snön kom i söndag 26/1 så nä ( OBS )Awd totalt meningslöst men skit i det .Vi är redan drabbade av straffskatt tycker jag min Fiat -12 med DPF kostar ca 7300 el kr om året i skatt helt sjukt En pb med liknande motor med liknande utsläpp kostar avsevärt mindre .Speciellt med dom nya reglerna om bilen väger mycket blir den billigare i skatt.
Det hade varit roligt och veta vem som tagit fram dessa lagar och regler .Tänk om man kunde varit en fluga på väggen och fått hör deras motivation .

Toppen