• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024

Det finns olika själv har jag en som går till 3 st 230
Ja, en sån adapter har jag också. Får ju ändå ut bara 1-fas till husbilen. Har använt två ggr då enfasuttagen var upptagna. Det var ju prisskillnad på 1-fas (60 kr) mot 3-fas (100 kr). Använder jag adaptern så får jag ju ändå inte mer ström in till husbilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Såg att man har 3-fasuttag på ett par husbilsplatser på norra Öland. Är det någon här som har 3-fas in i sin husbil? Jag har aldrig hört talas om det.
Byxelkrok ställplats - Borgholms kommun under: Taxor och avgifter.

Jag kan egentligen inte påminna mej att det finns el på ställplatsen i Byxelkrok alls? Någon gång har jag sett att stora bilar har stått
på kajen nere vid färjeläget, där tror jag att det kan finnas möjlighet till el?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, en sån adapter har jag också. Får ju ändå ut bara 1-fas till husbilen. Har använt två ggr då enfasuttagen var upptagna. Det var ju prisskillnad på 1-fas (60 kr) mot 3-fas (100 kr). Använder jag adaptern så får jag ju ändå inte mer ström in till husbilen.
Du behöver ju inte mer, vad jag vet har "normala" husbilar 230 V 1 fas 16A in.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag kan egentligen inte påminna mej att det finns el på ställplatsen i Byxelkrok alls? Någon gång har jag sett att stora bilar har stått
på kajen nere vid färjeläget, där tror jag att det kan finnas möjlighet till el?
Det finns elstolpar nu. Det ser man även på streetview på Google Map. Tyvärr har inga nya bilder kommit in från medlemmar på länge till vår karta.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag kan egentligen inte påminna mej att det finns el på ställplatsen i Byxelkrok alls? Någon gång har jag sett att stora bilar har stått
på kajen nere vid färjeläget, där tror jag att det kan finnas möjlighet till el?
Vi var till Byxelkroks hamn i augusti 2023.
Då var det el till ställplatserna.
Om jag minns rätt var det 17 platser.

IMG_2266.JPG
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, en sån adapter har jag också. Får ju ändå ut bara 1-fas till husbilen. Har använt två ggr då enfasuttagen var upptagna. Det var ju prisskillnad på 1-fas (60 kr) mot 3-fas (100 kr). Använder jag adaptern så får jag ju ändå inte mer ström in till husbilen.
Jag har en liknande adapter, använt någon enstaka gång,brukar alltid mäta att jag får 230V ut, har någon kopplat nollan fel får du 400 V,inte bra.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en liknande adapter, använt någon enstaka gång, brukar alltid mäta att jag får 230V ut, har någon kopplat nollan fel får du 400 V, inte bra.
Ibland har bara 3-fas använts i uttaget och ingen 0 var var kopplad. Då kan man inte få ut 230 volt.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ibland har bara 3-fas använts i uttaget och ingen 0 var var kopplad.
Är det rätt kopplat, bara saknad nolla får du 0 Volt ut, men råkar fas vara kopplad till nolla blir det 400V, man skall vara försiktig när man kopplar sin 230 kabel till ett sådant uttag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej en sådan här är inte helt perfekt för koll, men hjälper rätt mycket om man inte är helt hemma med ett mätinstrument för att kolla att ett uttag eller honan på en skarvsladd ger ok. el innan man kopplar in den till bilen. Det tänds lysdioder som visar ok eller ev. fel.
Den här modellen kan även testa en jordfelsbrytare.
Testare stickkontakt2.JPG
Finns lite överallt faktiskt, Den här modellen har JULA för någon hundring.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej en sådan här är inte helt perfekt för koll, men hjälper rätt mycket om man inte är helt hemma med ett mätinstrument för att kolla att ett uttag eller honan på en skarvsladd ger ok. el innan man kopplar in den till bilen. Det tänds lysdioder som visar ok eller ev. fel.
Den här modellen kan även testa en jordfelsbrytare.
Visa bilaga 231389
Finns lite överallt faktiskt, Den här modellen har JULA för någon hundring.

M.v.h. JANKRO.
Smart pryl:msn_thumbup:Har grejen något namn?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns visst lite intresse för kontrollmätaren, så det är bäst jag förklarar varför jag skrev "inte helt perfekt för koll".
Om man vet väldigt lite om elens gångar så kan en enkel sak på den bli förbryllande, och det är ju att man kan vända den hur som helst i förhållande till var nollan och fasen ligger i stickkontakten. I alla fall på våra stickkontakter som inte har ett jordstift som styrning.

På mätaren så kan det vara lite förbryllande med den engelska texten, "OK" på övre raden men "L/N reverse" på femte raden (Fas och Nolla "Omvända"), som också är helt ok.

Testare stickkontakt4.JPG


Då tar man fram instruktionen på svenska (som de flesta av oss är värdelösa på... Ta fram instruktionsbok alltså) och då kommer faktiskt en mycket bättre variant för betydelsen på både första och femte raden, som båda alltså visar att allt är ok.

Rad 1. Anslutning korrekt, fas till vänster

Rad 5. Anslutning korrekt, fas till höger
Testare stickkontakt3.JPG
Om rad fem's variant kommer upp vid test så kan man ju vända provaren 180° i kontakten bara för att vara riktigt duktig, och så inget dumt missförstånd uppkommer med engelska originaltexten. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

hanlu

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Linköping
Är det rätt kopplat, bara saknad nolla får du 0 Volt ut, men råkar fas vara kopplad till nolla blir det 400V, man skall vara försiktig när man kopplar sin 230 kabel till ett sådant uttag.
Nej nej nej Olof du har blandat ihop det hela.... mellan nolla och fas får du 230 volt ...... och mellan 2 faser får du 400volt .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nej nej nej Olof du har blandat ihop det hela.... mellan nolla och fas får du 230 volt ...... och mellan 2 faser får du 400volt .
Det är det jag skrivit, råkar det vara felkopplat så du har fas på nolla ,har du två faser kopplade dvs. 400V om du har otur, är inget kopplat till nolla istället får du ingen ström alls,det är vad som är kopplat till nollan som avgör vad du får ut,kanske var jag lite otydlig.
 
Toppen