Sv: 3,5 t. eller över?
Vi har kört mycket söder om Öresund de senaste 6 åren med vår 3,5 tonnare.
Dagligen har vi träffat på skyltar som förbjuder fordon över 3,5 ton utmed den väg vi vill köra. Ofta är sista biten fram till den ställplats där man planerat att övernatta förbjuden för fordon över 3,5 ton.
Trots det hittar man ofta "dickshiffe" på dessa ställplatser. Jag antar att de flugits in.
Vi skulle känna oss mycket begränsade i vårt husbilsliv om vi hade ett fordon på över 3,5 ton.
Att anpassa sig till en lägre hastighet kan man vänja sig vid. Tid har vi gott om.
Leif Torså
Under de tio år vi kört i Europa kan jag inte erinra mig en enda ställplats som har en sådan skyltning. Möjligtvis finns de trots att jag inte sett någon, kanske kunde man få något exempel?
Kanske husbilstillägget i Navigon gör att man styrs undan från vägar med viktbegränsning, har aldrig upplevt något problem med sådana?
Har aldrig känt någon speciella nackdelar med tyngre bil (4,5 ton, 2 axlar), annat än några hundralappar i ökade avgifter några gånger om året. Måste väl erkänna att man då och då kör om långtradare på Autobahn, passar i så fall på när det är helt fritt från bilar bakifrån.
Tycker det är skönt med generös lastmarginal och en stabilt byggd bil med påkostade installationer och god plats.
Kan väl tillägga att mycket större begränsningar förmodligen kan komma de närmaste åren i Tyskland. Där sägs att drygt 60 städer kommer att, liksom Stuttgart redan nu, under vissa tider och omständigheter införa förbud för alla bilar som inte är klassade Euro-6. Då spelar vikten ingen roll alls.