Två av mina 4-celler (300ah st) har svullnat, en mer än den andra. Jag har Vmax på 3,6V, och Vmin på 2,8 (vilket jag aldrig nått) De förvaras tempererat åretrunt och lämnas alltid till ca 60% laddning vid vila.
De laddas av en victron inverter (multiplus) för just dessa batterier, samt en victron mppt för dessa batterier. de skyddas även av BMS som bryter reläerna vid laddning eller konsumtion om så behövs.
De nyttjas mellan 98% till ca 45% som mest.
Jag balanserade cellerna till 3,6v med en laddare för just detta, för ca 2-månader sedan. men nu har något hänt i dem. Har inte en susning om vad som gått fel, men ena cellen (mest svullna tar fortfarande laddning och balanserar bra med BMS. den andra cellen tar tid innan den når full laddstatus på 3,6v även om övriga tre ligger på 3,6V så mäter denna endas 3,44V. Det tar sedan timmar innan den når 3,6V.
Överväger att skrota dem eller sätta dem i ett eldfastkärl på min MC ramp bakom bilen och nyttja dem till de säger "POP". Överväger nya celler men på 200ah då jag inte nyttjar de jag haft på 300ah. eller återgå till de tunga AGM varianterna, då tre år är lite kort livstid på Lithium enl mig... Knappt lönsamt på tre år.
någon som kan spå om vad som gått fel?
//Freddy
De laddas av en victron inverter (multiplus) för just dessa batterier, samt en victron mppt för dessa batterier. de skyddas även av BMS som bryter reläerna vid laddning eller konsumtion om så behövs.
De nyttjas mellan 98% till ca 45% som mest.
Jag balanserade cellerna till 3,6v med en laddare för just detta, för ca 2-månader sedan. men nu har något hänt i dem. Har inte en susning om vad som gått fel, men ena cellen (mest svullna tar fortfarande laddning och balanserar bra med BMS. den andra cellen tar tid innan den når full laddstatus på 3,6v även om övriga tre ligger på 3,6V så mäter denna endas 3,44V. Det tar sedan timmar innan den når 3,6V.
Överväger att skrota dem eller sätta dem i ett eldfastkärl på min MC ramp bakom bilen och nyttja dem till de säger "POP". Överväger nya celler men på 200ah då jag inte nyttjar de jag haft på 300ah. eller återgå till de tunga AGM varianterna, då tre år är lite kort livstid på Lithium enl mig... Knappt lönsamt på tre år.
någon som kan spå om vad som gått fel?
//Freddy