Sv: -28,6 i Åkersjön
Inte så lite tjatigt!
Jag hade en Kabe under några år och visst fungerade den även vintertid, med vintertäcke över nosen och med "isolergardin" bakom förarhuset. Tack vare att bilen var byggd på en MB och alltså med bakhjulsdrift så gick det även till nöds att ta sig fram på fjällvägarna.
Men inte var detta en optimal vinterbil! Vid sträng vinterkyla så räckte inte 22 kg gasol mer än 4 - 5 dygn och ett visst kallras från förarhuset gick inte hejda med hjälp av det finska täcket och isolergardin. Men hade bilen varit utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift så hade jag nog ändå behållit den och kompletterat värmesystemet med dieselcentralvärme eller en fast gasoltank för att kunna stanna ute längre i vildmarken. Bilen var förvisso försedd med en Eber för att värma motor och förarhus, men en sådan duger inte för annat än starthjälp och att tina rutorna i förarhuset.
Som jag berättat tidigare så går det bygga bättre vinterbilar. Av de jag ägt så var såväl Pillos, Niesmann Clou och min nuvarande LEV betydligt bättre isolerade (40 - 50 mm hårdskum) och med en lika rejält isolerad mellanvägg och dörr mellan förarhus och bodel och två av dessa bilar även utrustade med 4WD.
aake
Inte så lite tjatigt!
Jag hade en Kabe under några år och visst fungerade den även vintertid, med vintertäcke över nosen och med "isolergardin" bakom förarhuset. Tack vare att bilen var byggd på en MB och alltså med bakhjulsdrift så gick det även till nöds att ta sig fram på fjällvägarna.
Men inte var detta en optimal vinterbil! Vid sträng vinterkyla så räckte inte 22 kg gasol mer än 4 - 5 dygn och ett visst kallras från förarhuset gick inte hejda med hjälp av det finska täcket och isolergardin. Men hade bilen varit utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift så hade jag nog ändå behållit den och kompletterat värmesystemet med dieselcentralvärme eller en fast gasoltank för att kunna stanna ute längre i vildmarken. Bilen var förvisso försedd med en Eber för att värma motor och förarhus, men en sådan duger inte för annat än starthjälp och att tina rutorna i förarhuset.
Som jag berättat tidigare så går det bygga bättre vinterbilar. Av de jag ägt så var såväl Pillos, Niesmann Clou och min nuvarande LEV betydligt bättre isolerade (40 - 50 mm hårdskum) och med en lika rejält isolerad mellanvägg och dörr mellan förarhus och bodel och två av dessa bilar även utrustade med 4WD.
aake