• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 230v. Ett annat tänk.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Att ha 230 volt i husbilen har våra engelska grannar fixat med en mycket mångsidig lifpo4 powerstation, som laddas på dagen med en kraftig solpanel.
Som sedan kopplas in i 230 volts inkopplingen i husbilen.DSC_1574~2.JPGDSC_1578~3.JPGDSC_1579~2.JPG
Jag vet inte hur mycket de tar ut av powerstationen för de har även lifepo4 batterier i bilen och solpaneler på taket också.

Ett smart sätt att ha 230 volt till olika saker i bilen om man stänger av laddaren
och kör kylskåpet på gas.

Krister

Knut1jr

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
38795
Medlemskap
2025
Den powerbank som visades i första inlägget skulle om den är fullt laddad kunna driva en 2000 W platta på full effekt i 1 timme. Om det är bra eller dåligt får du själv bedöma. (Ungefär 1/60-del av innehållet i en PC10 gasoltub skulle göra samma jobb)

Såg du la till lite om gasen. Nu vill jag slippa gas och söker alternativ. Hur gas fungerar vet jag.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Såg du la till lite om gasen. Nu vill jag slippa gas och söker alternativ. Hur gas fungerar vet jag.
Så olika vi är. Jag gör allt för att undvika 230 V. Bra batteribank, idag LiFePo4, rejäl solcell, bra laddkällor och givetvis gasol. Funkat så bra för oss i 35 år! Framförallt LiFePo4 har revolutionerat 12 V möjligheterna. Även möjlighet till inverter för de som måste ha 230 till hårfönen! :cool:

Knut1jr

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
38795
Medlemskap
2025
Priset för en Bluetti motsvarar ungefär vad ett LFP batteri, inverter i husbilen och ett bensinelverk kostar.
Bensinelverket som reservkraft till huset.

Valet är naturligtvis fritt.
Batteri + inverter ca 10-15 000kr. Sen kablar, solcell, montering osv. Ser inte att det blir så stor skillnad i pris.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
..men kan INTE användas hemma vid eventuella strömavbrott.. kan ju vara en klar fördel
Jodå. När vi hade långt strömavbrott för ett par år sedan drog jag in en sladd från husbilen för att driva kyl, frys och några lampor.
Det gick alldeles utmärkt.

Även när jag bytte elcentral fick husbilen agera nödströmsaggregat.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jodå. När vi hade långt strömavbrott för ett par år sedan drog jag in en sladd från husbilen för att driva kyl, frys och några lampor.
Det gick alldeles utmärkt.

Även när jag bytte elcentral fick husbilen agera nödströmsaggregat.
Vi har 4km till vår parkeringsplats för husbilen och bara 40 meter kabel.:)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Det är lugnt. Man gör som man själv vill. Jag måste hitta en lösning för att lugna frugan som har dålig erfarenhet av gasol och brännskador. Tyvärr. Det blir dyra koppar kaffe, men det skiter hon i.. :)
Så dyrt kaffe behöver det inte bli...

Här under hittar du 4 lifepo4 cells för 437:-€ det står att de är på 320A, men oftast stämmer inte detta utan de ligger på 270-310A.. Men det räcker säkert för de flesta...

Sen hittar du en mycket prisvärt inverter (för 116:-€) längre ner i inlägget... Har själv en ren sinus på 2-4000w
De fjärrstyrd så man slipper ligga på golvet och leta efter strömbrytaren...

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€437.93 | 3.2V 320Ah Lifepo4 Battery 6000+ Cycles Rechargeable Batteries DIY RV EV Boats Yachts Vans Home Energy Storage System Cell Pack

Check out EDECOA 1500W Power Inverter Pure Sine Wave DC 12V to 110V 120V AC LCD USB V3.0 on eBay!

Knut1jr

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
38795
Medlemskap
2025
Så dyrt kaffe behöver det inte bli...

Här under hittar du 4 lifepo4 cells för 437:-€ det står att de är på 320A, men oftast stämmer inte detta utan de ligger på 270-310A.. Men det räcker säkert för de flesta...

Sen hittar du en mycket prisvärt inverter (för 116:-€) längre ner i inlägget... Har själv en ren sinus på 2-4000w
De fjärrstyrd så man slipper ligga på golvet och leta efter strömbrytaren...

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€437.93 | 3.2V 320Ah Lifepo4 Battery 6000+ Cycles Rechargeable Batteries DIY RV EV Boats Yachts Vans Home Energy Storage System Cell Pack

Check out EDECOA 1500W Power Inverter Pure Sine Wave DC 12V to 110V 120V AC LCD USB V3.0 on eBay!
Vad du hittar bra saker. Du har koll på det mesta. Jag tackar. :)

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Några tankar.

Du köper en husbil, normalutrustad med ett bra batteri men du vill komplettera med diverse elprylar och litiumbatteri.
Du har varken tid, plats, lokal, ork eller kunskap.
Och varför kassera ett bra batteri i bilen.
Då kan powerstationen bli lösningen.
Denna powerstationen motsvarar ett 160 amp 12v litiumbatteri om jag fattat det rätt.

Du sätter den på en lämplig plats i husbilen, och med en enklare ändring skaffar du en batteriomkopplare, och använder powerstationen som batteribank 2.DSC_1574~5.JPG
Omkopplaren gör att du kan använda ett batteri åt gången och inte blanda olika batterityper.

Det hindrar dig inte från att använda alla de andra möjligheterna att ta ut 230v, för elvisp hårfön m.m och ladda cyklelbatt. telefoner eller vad som behövs laddas.

Efter någon tid eller några år vill du byta husbil till större eller mindre.
Du kan lämna en bil som är original utan en massa ombyggnader som du oftast inte får betalt för.
Du lyfter bara ut din powerstation och in i nästa husbil och kopplar in.
Inga stora kostnader.

Eller om du inte vill åka husbil längre, sälj powerstationen på hbk säljsida eller blocket.

Hur svårt kan det va.

Krister

Ps.
Jag hör själv till de som byggt om och till på vår husbil.
Och en av anledningarna till att vi inte byter husbil är att vi inte vill bli av med det vi gjort för bekvämligheten.
Att börja om på en nyare husbil och börja förbättra det tar emot när åren går fortare och fortare.
Men detta med powerstationer kunde va en lösning.

Ds.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2025
Ifall man nu söker en powerbank så finns det betydligt billigare än Bluetti.
Här är ett exempel som skickas från Frankrike.
Ingen aning om kvaliteten eller säljaren.

F2400 Portable Power Station 2048Wh/640000mAh LiFePO4 battery 2400W solar generator (peak 4600W) 16 output ports - AliExpress 44
Otroligt vilket pris, fossibot själva säljer den för 1099 $

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Ifall man nu söker en powerbank så finns det betydligt billigare än Bluetti.
Här är ett exempel som skickas från Frankrike.
Ingen aning om kvaliteten eller säljaren.

OBS!! 120V modell

F2400 Portable Power Station 2048Wh/640000mAh LiFePO4 battery 2400W solar generator (peak 4600W) 16 output ports - AliExpress 44
Jag fick en tanke när jag såg produkten utan att direkt bara se ett märke.

Men blir förvånad när jag scrollar i produkterna i ditt inlägg.Screenshot_20250120-105012.png
Kan detta priset stämma för bara ett köp av en powerbank?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har ingen aning om priserna stämmer, man får lägga ner lite forskning innan man köper något på nätet. Lusläs recensionerna, och välj de som har stor omsättning.

Ett tips som kan ge bättre pris på en produkt är att kolla in youtubers som testar prylar, de brukar lägga in länkar i undertexten med bra rabatt.

Förra veckan beställde jag en ultraljudstvätt på 10L från Vevor för drygt 1500kr med BackbyAnders rabatt, istället för nästan 2500kr direkt hos Vevor,
Backby Anders
En positiv "UppfinnarJocke" i sin rullstol som jag gillar skarpt.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ingen aning om priserna stämmer, man får lägga ner lite forskning innan man köper något på nätet. Lusläs recensionerna, och välj de som har stor omsättning.

Ett tips som kan ge bättre pris på en produkt är att kolla in youtubers som testar prylar, de brukar lägga in länkar i undertexten med bra rabatt.

Förra veckan beställde jag en ultraljudstvätt på 10L från Vevor för drygt 1500kr med BackbyAnders rabatt, istället för nästan 2500kr direkt hos Vevor,
Backby Anders
En positiv "UppfinnarJocke" i sin rullstol som jag gillar skarpt.
Nej jag tänkte mest på att det högre priset var överstruket och det nya priset var betydligt lägre än 50% :) men sedan så skriver du att det är 120V modell och det står ju så på deras bilder men på deras sida under en annan produkt så står det att det som säljs i EU har EU-plugg Olar Generator S2000 Pro with 400W Solar Panel, 4x2400W AC Outlets, 2400W Portable Power Station for Home Backup RV - AliExpress 44

Toppen