• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 Inverter slutat att funka.

MastervanWiedel

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Hejsan,

Jag har precis kommit hem från premiärtur med bilen och har märkt att min inverter inte funkar som den ska.

Det är en dometic dsp 412.
Problemet är att den inte ger ut något ström. Min el som är till 230 funkar inte. 12v funkar som det ska.
Jag har undersökt invertern och den blinkar långsamt, kort paus och det enligt manualen ska betyda Växelriktaren överhettad/överbelastning.

Jag har inte varit med om detta förut och undrar vad jag kan göra för att lösa problemet?

Tacksam för hjälp.

Ny på forumet så vet inte om jag har lagt denna tråden rätt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Minska belastningen, denna modell ska klara max 350W.
Se till så den har tillräcklig kylning/ventilation.

från manualen:

Lyser länge, kort paus
Termisk överbelastning Stäng av växelriktaren och förbrukaren. Vänta ca 5 – 10 minuter och slå på växelriktaren utan förbrukare igen. Minska belastningen och förbättra växelriktarens ventilation. Slå på förbrukaren igen.

För stor belastning Stäng av växelriktaren och ta bort förbrukaren. Slå på växelriktaren utan förbrukare. Om det nu inte indikeras för hög belastning längre finns det en kortslutning i förbrukaren, eller den totala belastningen var större än värdet som anges i databladet. Kontrollera kablarna och anslutningarna.
 

MastervanWiedel

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Tack för svar.

Jag har testat att stänga av växelriktaren och slagit på den igen, hjälpte inte.
Ventilationen är det inget problem med så tror inte det är det.

Jag kan testa att koppla ifrån förbrukaren och se vad den säger då.
Om det fortfarande ger mig samma reslutat är så bör man kunna utesluta att det är växelriktaren som är kass, eller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svar.

Jag har testat att stänga av växelriktaren och slagit på den igen, hjälpte inte.
Ventilationen är det inget problem med så tror inte det är det.

Jag kan testa att koppla ifrån förbrukaren och se vad den säger då.
Om det fortfarande ger mig samma reslutat är så bör man kunna utesluta att det är växelriktaren som är kass, eller?

Gör exakt som det står i manualen, kanske den återställer sig då.
 

MastervanWiedel

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Gör exakt som det står i manualen, kanske den återställer sig då.
Var precis ute och testa att ta ifrån förbrukaren och sätta igång bara växelriktaren men samma signal kommer då också tyvärr.

Du säger att detta var premiärturen. Vad var det sista som var inkopplat på invertern? 350W innebär att max om ca 25A över 12V
Exakt, ställde på den och satt iordning allt för någon veckan sen. Slog på växelriktaren då den har varit avstängt när den inte har används. Slår igång den och då funkar den som den ska. Åker ut nu i helgen och då märker jag detta problemet. Statuslampan på växelriktaren lyser och ger mig "Long flash, short interruption Inverter overheated/Overload"
Minska belastningen, denna modell ska klara max 350W.
Se till så den har tillräcklig kylning/ventilation.

Du skriver minska belastningen. Hur ska jag då gå tillväga menar du?

Tack för ert engagemang.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Vad ansluter du för något, vad är din belastning? Har den ett eget uttag för 230 V eller är den inkopplad i husbilens 230V-system? Har den ett eget uttag, ta en bordslampa hemifrån och testa med.
 

MastervanWiedel

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Vad ansluter du för något, vad är din belastning? Har den ett eget uttag för 230 V eller är den inkopplad i husbilens 230V-system? Har den ett eget uttag, ta en bordslampa hemifrån och testa med.
Jag har ett uttag och sen har jag lampor i bilen som är kopplade.
Kommer inte ihåg vad belastning är nu då jag byggde allt för 4 år sen nu. Men det ska vara uträknat och som sagt så har det funkat förut.

Jag har testat att koppla in en mobilladdare direkt i växelriktaren men det funkar inte. Samma status lampa lyser.
Jag har testat usb uttaget och det funkar( förstår att den inte växlar om strömmen då, men gjorde mest för att se om det funka).
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Om jag vore dig så skulle jag ta ur invertern ur bilen och koppla upp den mot ett externt 12V batteri, obelastad, för att se ifall den beter sig lika. Om så så är nog invertern "förbrukad"...Det kan ju dock finnas en inbyggd termisk säkring som kan bytas ut eller återställas.
 

MastervanWiedel

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Om jag vore dig så skulle jag ta ur invertern ur bilen och koppla upp den mot ett externt 12V batteri, obelastad, för att se ifall den beter sig lika. Om så så är nog invertern "förbrukad"...Det kan ju dock finnas en inbyggd termisk säkring som kan bytas ut eller återställas.
Tack, ska se om jag kan få tag på ett batteri och testa.

Har varit i kontakt med Dometic och dem skriver "Dessa är inte lönt att laga då det kommer kosta mer än vad en ny kostar."
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack, ska se om jag kan få tag på ett batteri och testa.

Har varit i kontakt med Dometic och dem skriver "Dessa är inte lönt att laga då det kommer kosta mer än vad en ny kostar."
Det svaret hade jag nog förväntat mig. Men, som sagt, kolla i alla fall med ett externt batteri. Ifall det inte fungerar då heller så öppna burken och se ifall det finns något som liknar en säkring...
 
Toppen