• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-23 Ute

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

Håller med dig jättemysig i kylan, men har hittat två svaga punkter i vår bil när det börjar närma sig -20.
1/Avtappningskranarna i vä främre stuvutrymmen. Har en trådlös tempgivare där för att hålla koll och när det blir -17 är det gränsfall, startar man fläkten under förarstolen så åker tempen upp 3-4 grader i stuven. Tror det får bli två meter 10W värmekabel där som man kan aktivera när det blir riktigt bistert.
2/ Garaget har ett isolerat enkelgolv och där på golvet på vissa ställen kan det bli minusgrader när man närmar sig -20.
Testade duschen som finns där när det var -17 och den funkade inte helt perfekt direkt utan det kom lite sakta men sen spruttade det igång. Slangen låg på golvet. Jag har en 200W frostvakt monterad i utrymmet och är vi utan 220 värmer bränslecellen som finns monterad i garaget. Det har räckt så här lång i alla fall.
Ska bli spännade att testa någon riktig köldknäpp på sådär minus 30.
XL 5,8 // Peter
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: -23 Ute

Hej
Det vaar bara -23 i Mora i Fredagskväll,men Tysken (Knasuen)hade VINTERTÄCKET på stackarn.
Vidhem som har en RIKTIG vinter HB och inget surrogat.

/Vidhem
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

Hej
Det vaar bara -23 i Mora i Fredagskväll,men Tysken (Knasuen)hade VINTERTÄCKET på stackarn.
Vidhem som har en RIKTIG vinter HB och inget surrogat.

/Vidhem

Vidhem!
Hur har du det i din bildel?
Om man inte har vintertäcket på blir det ju jättekallt i bildelen. För du stänger väl ute kylan till bildelen med dörren mellan bil- och bodel?
Vi använder vintertäcke, och upplever detta som bra. Man får inte den råa kylan.

Med vänlig hälsning Micke:snow-icon:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: -23 Ute

Vad är du nu? fortfarande kallt ? Klarar alla modeller av Carthago det bra i kylan? har funderat att byta, Vilka av modeller klarar det bäst?
//
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: -23 Ute

Hej Alla
Ni behöver inter vara avundsjuk på Vidhem,han har ett stort medlidande med Er och Era "Tyskar"
Har träffat en som erkände att det inte är några bra vintervagnar.
Nu är det -17 i Mora.
Vi ses i sommar när Ni ställt på Er Husbilar.
Hade just besök av Orsa,några känner honom här på HBK.
/Vidhem
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

Skoogis, svårt men en gissning på optimal Carthagon så en e-line (dom har högre dubbelgolv) och slå till med bakhjulsdrivet med MB maskin och en Webasto. Tycker för övrigt min Chic med vattenburet har funkat i stort sett bra men överhänget och framhjulsdriften gör att man får tänka sig för lite när man är ute på vift vintertid. Har fastnat några vändor men lyckat få grepp igen men hjälp av luftfjädringen. Genom att köra den upp och ner jämnar man ut hjultrycken. I övrigt har jag bott i bilen hela vintern och kan inte klaga på komforten eller på värmen, men har inte testat någon riktig polarkyla ännu. Tittade på Yukon Men igår -53C (här skulle det bli kallt även för Vidhem) ,veden och maten på upphällning. Bara att fälla några torrträd och några vildrenar så var dom på banan igen. Det är väl så man får ta det, se vilka problem som uppstår och lösa dom. // Peter
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: -23 Ute

Vad är du nu? fortfarande kallt ? Klarar alla modeller av Carthago det bra i kylan? har funderat att byta, Vilka av modeller klarar det bäst?
//

Hej jag ser du har en N-B då kan du knappast få bättre vinterbil.Menar då Flair arto vet jag inte så mycket om.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

I och med vår carthago inte är så lång, sju meter, så har vi inte haft några problem med vinterkörningen.
Den är utrustad med friktionsdäck på vintern. Och tack vare kort överhäng är vikten rätt så jämt fördelad på alla fyra hjulen. Och manuell växellåda.
En mycket bra vinterbil.:mcride:
Krister.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

Håller med dig jättemysig i kylan, men har hittat två svaga punkter i vår bil när det börjar närma sig -20.
1/Avtappningskranarna i vä främre stuvutrymmen. Har en trådlös tempgivare där för att hålla koll och när det blir -17 är det gränsfall, startar man fläkten under förarstolen så åker tempen upp 3-4 grader i stuven. Tror det får bli två meter 10W värmekabel där som man kan aktivera när det blir riktigt bistert.
2/ Garaget har ett isolerat enkelgolv och där på golvet på vissa ställen kan det bli minusgrader när man närmar sig -20.
Testade duschen som finns där när det var -17 och den funkade inte helt perfekt direkt utan det kom lite sakta men sen spruttade det igång. Slangen låg på golvet. Jag har en 200W frostvakt monterad i utrymmet och är vi utan 220 värmer bränslecellen som finns monterad i garaget. Det har räckt så här lång i alla fall.
Ska bli spännade att testa någon riktig köldknäpp på sådär minus 30.
XL 5,8 // Peter

Mailade Carthago om mitt problem med avtappningskranarna vid -17 å jädra vilken snurr det blev på mailen, enligt handläggaren har dom lagt högsta prioritet på att lösa problemet. Spännade //Peter
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: -23 Ute

Det är inte till dom kranarna till tankarna utan till varmvattenberedaren. XL c-line är väl så pass ny, därför är nog Carthago extra intresserade antar jag. Du har nog inte exakt samma lösning eftersom din fungerar //Peter
 
Toppen